Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo fra en total nybegynner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Først og fremst; må le litt når jeg leser innleggene her. Noen liker mora, mens noen liker dattera, og noen tar sikkert begge to.

    El-flyet jeg selger, ble kjøpt mens jeg bygget Cardinalen, og var ment for å trene litt før den store dagen. Men det ville jo ikke i lufta, så det er skrinlagt. Har vært inne på tanken om å kjøpe meg et nytt el-fly, med samme hensikt, men tenker det blir litt vel galskap å kjøpe fly etter fly når jeg ennå ikke har flydd min første tur. Regner med å bli hekta, men vet jo ikke. Men, garantert overdritlurt å trene med et billigere fly enn Cardinalen.

    Når det er sagt, så har jeg jo lovet dere her inne å ha med en erfaren en første gangen, som og skal få ta det i lufta første turen. Trimme det osv.

    Ellers artig å lese som sagt, og artig å se at enkelte mener jeg faktisk har kjøpt en fin trainer. Leste at den er litt tung, derfor valgte jeg en litt større motor enn foreslått, samt rigget meg til med flaprons. Så får vi se da, om jeg klarer å ikke lage småbiter av greiene. Hadde jo vært artig som bare det.

    Comment


    • #47
      Så var det hvor ja. Har et par steder i tankene, som er litt unna folk. Samt at det finnes en klubb eller to i nærheten jeg kan kontakte. Ellers har planen hele veien vært fly med motor som bråker litt, blir litt mer futt over det tenker jeg.

      Comment


      • #48
        Det er ikke kommentert så mye her, men alle nye motorer må kjøres inn. Regner med at det følger en bruksanvisning med JBA motoren men eller så finnes det tidligere tråder her som beskriver det i detalj. Du kan regne motoren som innkjørt etter ca 10 tanker og da er det å skru inn hovednålen til motoren slik at den går på maks turtall og så 2 - 3 knepp ut slik at motoren går rikere (får mer fuel) fordi så fort du kommer i luften så blir det mer luft til motoren og den går magrere (lean er ett ofte brukt uttrykk). Propell for en 91 2-takt vil variere fra fabrikant. Jeg har en Os 91 2-takt og der kan jeg kjøre opp til 15x8 propell - bruker 14 x 8 i dag. Prøv med 13 x 8 når du kjører inn motoren eventuelt 13 x 10.

        Godt å høre at noen fremdeles vil fly med glow. De motorene har sjel - det har ikke en el motor
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #49
          Først!!
          Vil bare ønske deg lykke til med maiden.
          Alltid knallmoro å kjenne det rushet som en helt ny modell
          gir deg når den skal opp første gang.
          Hva jeg gjorde som helt nybegynner var at jeg gjorde noen "simulerte"
          landinger før jeg gikk inn for en skikkelig landing (i mitt tilfelle en crashlanding ).
          Jeg tok noen lave (3-4 meter over bakken) forbiflyginger, før jeg til slutt
          satte det ned.
          Nå er jeg fremdeles rimelig fersk i gamet, men etter å ha flydd og crashet en
          del modeller, så føler jeg meg en del sikrere på flygingene og kræsjer sjelden mer.
          De fleste klubbene gir deg mulighet til å fly trainer med en rutinert pilot,
          så om du skal kontakte/melde deg inn i klubb, så ville jeg nok benyttet meg
          av dette før jeg tok maiden på mitt eget.
          Igjen lykke til, og håper vi får høre hvordan det har gått med maiden din.

          Comment


          • #50
            Angående innkjøring av motor, så følger det med beskrivelse, samt at jeg har lest litt her og der. Regner med og håper at det skal gå seg til rimelig greit. Propellmessig så var det 13 x 8 som fulgte med, hva nå det skulle bety. Ellers ville jeg helst ha besnin, men fant vel ut at jeg da måtte opp i størrelse og mulig pris for å få dette til. Mulig jeg kliner til etterhvert.

            Landing ja, vel......må nok si at dette er noe jeg grugleder meg til. Har gjort meg opp endel tanker om hvordan osv, samt øvd mye på simulator, men har vel innsett at det blir en smule spesielt uansett tenking og simulering. Planen er å ha fart nok, god plass og fin retning, fly en dag med lite vind slik at jeg slipper å bli for overrasket og på den måten forhåpentligvis slipper å korrigere for mye der og da.

            Rett og slett gli fint og pent inn er planen, litt telemarknedslag sikkert.

            Comment


            • #51
              Landing, er ikke noe problem! Du kommer garantert ned, spørs bare hvordan. Og i hvilken tilstand. Jeg hadde alltid med meg søppelsekk, da jeg tok opp igjen hobbyen etter mange år. Heldigvis har det blitt mindre bruk for den etterhvert.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #52
                Kan jo fort oppleves som et problem når du har flyet til mangfoldige kroner hengende i der oppe, innser at det går frytelig fort og at det ikke er like lett som i simmen å få det ned uten skrammer..

                Tror landing er den basisferdigheten det er lureste å terpe inn aller først. Kjøre landingsrunde etter landingsrunde etter landingsrunde, helt til det sitter.
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #53
                  Propell størrelse er angitt i tommer, det første tallet står for størrelsen og det andre tallet for vridning (pitch). Dvs at propell i størrelse 13 x 8 er 32,5 cm stor og har en pitch på 20 cm. Pitch (vridning) sier hvor mye en propell teoretisk kan skru seg frem pr omdreining.

                  Overfører man det til praktisk bruk så blir den teoretiske hastigheten ved 10.000 o/min 10.000 x 0,2 meter = 2000 meter pr min x 60 min = 120.000 meter i timen. Da er den teoretiske hastigheten 120 km/timen. Normalt så oppnår man ca 70% av teoretisk hastighet og det betyr at du kan oppnå ca 80 km/timen på det turtallet.

                  Men det er mange andre ting som også spiller inn, men det var ett forsøk på å forklare betegnelsen på propell.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #54
                    Lar meg imponere igjen, kunnskapsrike folk er alltid bra.

                    Comment


                    • #55
                      Ta deg en tur opp på Flittig i morgen eller søndag formiddag, helt sikkert folk som kan hjelpe deg!
                      * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Superstar40 View Post
                        Propell størrelse er angitt i tommer, det første tallet står for størrelsen og det andre tallet for vridning (pitch). Dvs at propell i størrelse 13 x 8 er 32,5 cm stor og har en pitch på 20 cm. Pitch (vridning) sier hvor mye en propell teoretisk kan skru seg frem pr omdreining.

                        Overfører man det til praktisk bruk så blir den teoretiske hastigheten ved 10.000 o/min 10.000 x 0,2 meter = 2000 meter pr min x 60 min = 120.000 meter i timen. Da er den teoretiske hastigheten 120 km/timen. Normalt så oppnår man ca 70% av teoretisk hastighet og det betyr at du kan oppnå ca 80 km/timen på det turtallet.

                        Men det er mange andre ting som også spiller inn, men det var ett forsøk på å forklare betegnelsen på propell.
                        Godt forklart om pitch! Hvordan påvirker lengden på propellen flygingen da?
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #57
                          Teoretisk så har ikke økning i propellstørrelsen noe å si for hastighet. Men en større propell vil medføre at en motor jobber tyngre og kan således redusere turtallet og få stikk motsatt hensikt - redusert fart og drag kraft. En tommelfinger regel på propell er at går du opp i størrelse så reduserer du vridning og vice versa. Selvfølgelig kan man på glowmotorer tune dem med tuned pipe, øke nitro innhold i fuel, shimse toppen og mye rart for å kompensere for økt propellstørrelse.

                          Men anbefalt propellstørrelse er jo i utgangspunktet en generell anbefaling, hva man skal fly og flystil er vel så viktig.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #58
                            Hvordan kommer man fram til anbefalt propellstørrelse?

                            Og hva skjer om du har for liten/for stor propell og/eller for høy/for lav pitch?
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment


                            • #59
                              For liten propell/pitch medfører at motoren kan bli ødelagt da turtallet kan overstige det som er anbefalt. I tillegg så vil man slite med å få flyet av bakken eller oppnå flyfart da propellen gir liten effekt. For stor propell vil medføre at motoren jobber tungt og man har egentlig det samme problemet som med for liten propell/pitch. Forskjellen ligger i lyden.

                              Den eneste måten å komme frem til riktig størrelse er å prøve seg frem innenfor de anbefalinger som produsenten gir og snakke med andre som har en tilsvarende motor. På Jero fuels sine hjemme sider så ligger det en oversikt over anbefalte propell størrelser - den er veldig bra som et utgangspunkt. JeRo Fuel - Propell

                              Vi som flyr pattern har behov for en type propell - med pitch fra 10 til 14 avhengig av motortype og størrelse fra 18 - 20 for en full 2 meter. Mange som flyr 3D reduserer pitch for å ha mere drag når man skal ut av en hovring. Skala jakter jo en skala riktig fart og må kanskje bruke propell med høy pitch og lavt turtall for å oppnå dette.
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Kjetil B View Post
                                Ta deg en tur opp på Flittig i morgen eller søndag formiddag, helt sikkert folk som kan hjelpe deg!
                                Ligger rett ut gitt, sterkt forkjøla, men det kan fort skje jeg kommer opp en dag. Er søndager den store flydagen? Og; fra når på dagen?

                                Comment

                                Working...
                                X