Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo fra en total nybegynner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by kristianwest View Post

    Og hva skjer om du har for liten propell
    En jeg fløy sammen med for lenge hadde for vane å knekke råder i motorene sine. Han innrømmet senere at han alltid brukte en tomme mindre diameter enn anbefalt, "for da hylte motoren så bra!"
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #62
      Originally posted by xilian View Post
      Trykal kunne kanskje skrevet en artikkel om emnet? Interessant å lære
      Av og til kan det jo være helt greit med litt mer informasjon enn nødvendig.
      En trenger jo heldigvis ikke å bry seg om å lese det man ikke synest er interessangt.
      Det gjør ikke noe med den pølsa som er for lang var det en som sa..

      Comment


      • #63
        Originally posted by bardp View Post
        Hvorfor i all verden skal han kjøpe et elektrofly når han alerede har verdens beste nybegynerfly?
        Det er ikke flyet det er noe galt med. Det er valget av fremdrifts maskineri. Fuel = bortkasta start/mekke tid.
        Elektro er on/off stort/gtrovt sett. Som nybegynner er det taktisk lurt å redusere antall feil kilder. Med fuel
        motor så får du noen ekstra tro meg. Antar de fleste som begynner med RC fly ønsker å lære å fly ikke
        mekke motor og slite med ekstra problemer.

        I tillegg har du miljø faktoren olje og brennstoff søl + lyd. Ikke det at jeg tror LiPo batterier er så miljø
        vennlige når alt kommer til alt men de er enkle å håndtere synes jeg da ...

        mvh
        Odd H.

        Comment


        • #64
          Mulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.

          Selv om jeg i dag driver med konkurranse flyging og ser fordelen med å putte inn ett batteri og fly så har jeg ingen planer om å konvertere til elektro. Elektro for meg er like usexy som oppblåsbara.

          Så alle som starter opp denne hobbyen med en glow motor i nesa får min fulle applaus
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #65
            Originally posted by Superstar40 View Post
            Mulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.

            Selv om jeg i dag driver med konkurranse flyging og ser fordelen med å putte inn ett batteri og fly så har jeg ingen planer om å konvertere til elektro. Elektro for meg er like usexy som oppblåsbara.

            Så alle som starter opp denne hobbyen med en glow motor i nesa får min fulle applaus

            Å begynne med glow–motor i dag fremfor elektro er vel det samme som å kjøpe mekanisk skrivemaskin fremfor PC?

            Comment


            • #66
              Jeg fløy faktisk tre turer med min Cessna 177 Cardinal med Saito 115 4t og flotører på fint snøføre nå i dag. Det er jo bare et helt nydelig søndagsfly selv på en mandag. Og så den fantastiske musikken fra Saitomotoren ingenting kan slå den.
              Nei elektro blir for feminint for meg.

              Comment


              • #67
                Originally posted by Balsahøvel View Post
                Å begynne med glow–motor i dag fremfor elektro er vel det samme som å kjøpe mekanisk skrivemaskin fremfor PC?
                Helt enig, med mindre den det gjelder har spesiell interesse for forbrenningsmotorer.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #68
                  Elektro pingler
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #69
                    Er det ikke et ortak som sier at om antall tommeltotter overskrider IQ bør mann holde seg unna forbrenningsmotorer

                    Comment


                    • #70
                      Lesestoff for dere som tviholder på gammel teknologi.
                      Gordon Jennings 2stroke tuners handbook Gordon Jenning's Archivek

                      Comment


                      • #71
                        Nei til bruk i fly foretrekker jeg 4t motorer da de har mye finere lyd, griser ikke olje og bruker mye mindre drivstoff. Totaktere passer best i kjelleren på stpre skip og da er min favoritt B&W en 100.000 Hk motor med max turtall på 110 RPM er sandelig litt av et syn. Der kan du ta søndagsturen i veivhuset og myse opp mot kryshodene.

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Superstar40 View Post
                          Mulig jeg er litt steinalder her, men for meg så har det å lære å bruke glow motor vært en viktig del av hobbyen. Å kjøre inn en motor, tune den så den går bra og gleden til slutt av å ha en driftssikker motor vært omtrent like stor som det å fly.
                          .
                          .
                          Litt off topic ...

                          Eh, når du har installert og prøvekjørt X skipsmotorer (største 114Tonn Wärtsila 46),
                          mekka Y biler/traktorer/gravemaskiner/bulldosere, Z motorsager/gressklippere ...
                          Da er interessen for bråkete maskiner/skit og olje tilfredstillt ...

                          Da syns man at elektro som virkelig er sexy, nye batteri typer, brennstoffceller
                          og sterkstrøm elektronikk (frekvensomformere) som er i rivende utvikling.

                          Det er faktisk elektronikken + avansert material teknologi som virkelig har ført
                          kvantesprang innen forbrenningsmoterer også ...

                          Så "glow motor" ... huff ... det stadiet var sikkert bra greier for 30 år siden.

                          Comment


                          • #73
                            Stakkars nybegynner, håper han har gitt opp denne linken!
                            For meg er det tull å diskutere framdriftmiddel, skal du lære å fly så konsentrer deg om det... og velg en så enkel løsning som mulig. Det er avhengig av hva du kan få av support i ditt nærmiljø(klubb), har du ikke den muligheten velg elektrodrift og når du er trygg på å fly... velg det DU liker.

                            Comment


                            • #74
                              Se det positive i det, uansett hva du velger som motor så vil det være entusiaster her til å hjelpe til
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by farmann View Post
                                ... velg en så enkel løsning som mulig ... velg elektrodrift og når du er trygg på å fly... velg det DU liker.
                                enkel løsning = elektro drift da er vi enige ...

                                Comment

                                Working...
                                X