Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo fra en total nybegynner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallo fra en total nybegynner.

    Har da nettopp landet mitt første bygg, som ble en Cessna Cardinal. Sitter en JBA 91 i front, og ellers utstyr som kommer med totalpakken man kjøper fra TrottleStore. Har ikke flydd noe fly ennå borstett fra et par måneder Phoenix simulator, og skal etter planen ut i helga for min første tur. Lurer i den anledning på om noen skulle finne på å ha noen gode vink eller tips på veien.

  • #2
    De beste rådene får du av erfarne folk på din lokale klubbstripe. Her er oversikt over klubber tilsluttet Norges Luftsportsforbund: Oversikt over modellflyklubber | Norges Luftsportforbund .

    Ellers er det selvsagt viktig å ha riktig tyngdepunkt, sjekke at rorene går riktig vei og at radiosystemet fungerer, batteriet oppladet og at du har en noenlunde klar formening om hva du vil gjøre med en gang du tar av. Under avgangen, i motvind, er det viktig at du har høy nok hastighet før du rører høyderoret. Mange dummer seg ut med å dra i høyderoret før flyet har nådd flyhastighet, slik at flyet staller og krasjer. Deretter; fly opp til en høyde du føler deg komfortabel med, og trim inn flyet til det flyr hands off. Deretter kan det lønne seg å fly fram og tilbake langs en tenkt linje med deg i senter (dvs at du flyr på tvers foran deg, IKKE fly over deg selv, da mister du balansen og blir forvirret). Dersom du får til det, kan du begynne å tenke på landinger. Prøv å fly inn og senk gassen i motvind mens du holder nesa ned. Under landing bruker du forøvrig høyderoret for å bremse, og gassen for å synke/stige. Men som sagt; det er veldig verdifullt å ta de første turene sammen med noen som har mye flyerfaring. Alle i klubbene som er kompetente stiller gladelig opp. Lykke til!
    Last edited by bjeff; 01-03-12, 09:36.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Har samme fly og det er et supert fly. Med 91 2t har du jo motor i massevis. Det kan nokk svare seg og programmere inn flaperon på dette flyet da det senker landingsfarten betydelig. Og lande med høy nese på dette flyet krever mye trening da den da lett flipper om farten da blir for liten.

      Comment


      • #4
        Hei.
        Som en skriver over, så er det viktig å ha nok hastighet før du drar i høyderor.

        Se eksempel her:

        Se 4 minutter og 12 sekunder ut i videoen. Det gikk visst ikke an å linke direkte til tidspunkt i video herfra.

        Det er vel samme type fly med en 91 to-takt i nesa.
        Andreas

        Youtube: http://www.youtube.com/gamleolga

        Comment


        • #5
          Velkommen til forumet og din første post

          Comment


          • #6
            Man takker og bukker. Riktig tyngdepunkt ja, og hvor er så det? Leita etter dette på byggtegningen, men fant intet. Når jeg holder flyet (uten vingen påmontert) med to fingre, mener jeg det balanserer når fingrene er omtrent to til tre cm bakenfor der fremre vinge vil være. Er jeg innafor da?

            Comment


            • #7
              Godt tips dette, og flott video.

              Comment


              • #8
                hei å velkommen.du må ha vingen på for å finne rett tyngdepunkt,dette varierer fra fly til fly.jeg har ingen kjennskap til denne modellen så der kan jeg ikke hjelpe deg. men vil tippe 1/3 fra frammkant på vingen(gjetting).jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med noen som har erfaring å kan hjelpe deg med trimming av ror etc.har flere ganger sett folk som prøver på egenhånd å går i bakken,noe som kunne hvert ungått om man hadde hatt litt hjelp i starten.hvis du forteller oss hvor du holder til så kan det være folk her inne som kan gi deg en hånd i oppstarten.
                Terje syvertsen
                www.ModumModellSportklubb.com
                3dhs edge mintor 38
                C-arf edge dle 111 v3.
                C-ARF extra 330l da 100.

                Comment


                • #9
                  Modellen må være komplett montert før man sjekker tyngdepunktet. Dette MÅ være korrekt for at flyet skal oppføre seg pent. Hvis det ikke står i manualen, sender du en mail til TS og hører med de.
                  bardp som har samme fly kan også sikkert sjekke hvor han har CG på sitt fly.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pelle Propell View Post
                    Man takker og bukker. Riktig tyngdepunkt ja, og hvor er så det? Leita etter dette på byggtegningen, men fant intet. Når jeg holder flyet (uten vingen påmontert) med to fingre, mener jeg det balanserer når fingrene er omtrent to til tre cm bakenfor der fremre vinge vil være. Er jeg innafor da?
                    Med det oppsettet du beskriver er du godt innenfor alt som er nødvendig for at denne modellen flyr normalt.

                    Men; den flyr ikke av seg selv. Som alle modellfly, og fly generelt, så MÅ den flyes.

                    Samme som en sykkel. Den sykler ikke selv. Men den kan sykles på.

                    Så; ta kontakt med noen som mener de KAN fly et modellfly. Det er uansett lureste rådet.

                    Comment


                    • #11
                      Har du noen som kan bli med deg første gangen? Synd å ødelegge et sånt fint fly med en gang, men slik er det nok dessverre.
                      Velkommen og lykke til, og fortell gjerne hvordan det gikk.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Forresten, hvor i landet bor du? Bor du i Osloområdet er vi en gjeng, som gjerne hjelper nybegynnere: Flystua Jeg har lært masse av de folka, og vi skal fly på lørdag.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          På side 15 i manualen står CG oppgit til og skal være 75-80 mm bak forkant av vingen. Du må sikert legge batteriet bak understelsinfestingen for og få dette riktig. Sett merker på undersiden av vingene der CG skal være, monter på vingene og løft flyet opp på disse merkene og se om det balangserer. Flytt så på rtadiobatteriet til det gjør det.
                          Er det ellers noe du er usikker på så bare spør jeg har sikert flyd 100 turer med denne modellen.

                          Comment


                          • #14
                            Takker og bukker igjen jeg, mye fine svar her, som garantert vil være til hjelp. Har en kjenning av en jeg jobber med, som sa han kunne være med første tur, så da går jeg for det. Ellers bor jeg i Skien, og har vel funnet ut at det er en klubb eller to i området.

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du bor i Skien, så er MFK Vingen et godt sted å prøve lykken. Garantert noen som kan hjelpe deg der. Flyplassen ligger på Flittig, mot Luksefjell.

                              MFK Vingen
                              * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

                              Comment

                              Working...
                              X