Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontronik el.motorer. VIKTIG INFORMASJON

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Skal du teste batteripakker så må du logge data helt til batteriet er tomt.
    Plotter du disse dataene i et X-Y diagram så får du en utladingskurve for batteriet, gjør du det samme for de andre batteriene å legger kurvene over hverandre ser du raskt hvilket batteri som er best.
    Det som er viktig er at batteriet har en kurve hvor spenningen synker minimalt innenfor det nominelle området og at det gir flest mulig Amper/timer før det kutter.

    Videre så må lasten være 100% lik eller så blir det feil - det beste er en elektronisk last som f.eks West Mountain sin CBA (noen ladere har også mulighet til å gjøre dette)
    [ATTACH=CONFIG]50671[/ATTACH]

    (det finnes flere metoder å måle batteriene på med f.eks å puls stresse dem - dette gir som regel en enda bedre indikasjon på kvaliteten men i de fleste sammenheng gir en vanlig last test med konstant strøm et mer enn godt nok resultat)

    Under ser du et eksempel som viser hvordan denne kurven kan se ut:
    [ATTACH=CONFIG]50668[/ATTACH]

    Måten du måler på er grei nok den men resultatet du får er en øyeblikks verdi, ser du på kurven over så oppdager du at utladningen er relativ raskt den første tiden før det stabiliserer seg og dermed vil en liten tidsforskjell i målingen kunne gi store utslag.

    E-flite sitt wattmeter gir deg ikke mye informasjon i denne sammenheng, når det kommer til Uni-test så vet jeg at denne har mulighet til å kobles opp mot en PC, men jeg er usikker på om den har en opsjon for logging av data - det står sikkert i manualen


    Edit:
    Var inne på den gamle PC og fant frem noen tester jeg har gjort for en stund siden av et par like batterier fra HK:

    [ATTACH=CONFIG]50674[/ATTACH]
    Du har naturligvis helt rett her, men det var kanskje litt mangelfull info fra meg.
    Meningen var bare å teste hvilket batteri som leverte best effekt akkurat i nuet, spesielt med tanke på hvilken C rating de har. Har jo hørt noen historier om folk som trekker MYE mer ampere kun ved å bytte til batterier med høyere C.
    Jeg har utstyr for å koble uni-testern til PC men problemet er at jeg ikke finner software'n, for jeg har bytter PC.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #32
      Originally posted by Olavjoergensen View Post
      ...Har jo hørt noen historier om folk som trekker MYE mer ampere kun ved å bytte til batterier med høyere C.
      Det stemmer sikkert og det, dersom de i utgangspunktet hadde for dårlige batterier.
      Men når man først har nok batteri power så begrenser det seg jo til hva motor og prop faktisk behøver.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #33
        Originally posted by arhennie View Post
        Det stemmer sikkert og det, dersom de i utgangspunktet hadde for dårlige batterier.
        Men når man først har nok batteri power så begrenser det seg jo til hva motor og prop faktisk behøver.
        Batteriene var i ene tilfellet gode de, men kun bytte fra 30C til 45C utgjorde stor forskjell selv etter bytte til 3" mindre prop.
        Det skal vel nevnes at dette er i størresles orden rundt 200 amp
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #34
          Nyttig tråd

          Originally posted by Olavjoergensen View Post
          Batteriene var i ene tilfellet gode de, men kun bytte fra 30C til 45C utgjorde stor forskjell selv etter bytte til 3" mindre prop.
          Det skal vel nevnes at dette er i størresles orden rundt 200 amp
          Men vennligst vær forsiktig med å sette opp mot hverandre utdannelse, yrke, erfaring (også hobbyerfaring) og "ting" man plukker fra nettet uansett hvor fra. Sånnt fører bare til forvirring for den som vil lære seg hva som er fakta.

          Skal kun uttale meg om C verdier. Det er enkelt. C verdi kan enklest beskrives som diameteren på et vannrør. Jo høyere C jo større diameter. Derfor strømmer det mere strøm gjennom et batteri med høyere C verdi enn et med mindre C verdi. Men; så kommer man til det store MEN. Det det jukses mest ang batterier er C verdi. Hobbybatterier på 60 - 70 C og opp kontinuerlig finnes ikke; enda. Enkleste måten å finne ut av C verdi er å veie batteriet. Eks: 2 stk LiPo batterier 3S2200mah oppgitt samme C verdi. Det ene veier mer enn det andre. Da har det tyngste størst C verdi uansett om merkelappen sier noen annet. En praktisk sjekk vil vise at det batteriet med høyest vekt leveres også høyest ampere. Men lengst flytid? Tja; sannsynligvis det letteste med minst C verdi. Det blir omtrent det samme som å kjøre med spareforgasser.

          Comment


          • #35
            Må legge til at batteriene er av samme produsent, samme mah, kun høyere C rating.
            det er thunder power batterier det er snakk om
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #36
              Da har jeg også vært en tur på isen å testet oppsettet... Å nå skal jeg jaggu si et var forskjell ja
              Modellen stiger nå rett til værs uten problem med relativt god hastighet, er ikke mange sekunder til en god vinsj start høyde nå.
              Snakket med Thorbjørn frem og tilbake FØR jeg kjøpte oppsett første gangen om hva jeg skulle velger, 3s/4s - Kira480/500 osv... Valgte til slutt å gå for det letteste oppsettet for å ivareta best flyegenskaper på maskinen å må i skrivende stund si meg kjempe fornøyd med det valget
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #37
                Nå er 3 stk Thunder Power 2700mah 65C batterier på vei, det skal bli spennende å prøve de. Må nok ha en mindre propell på lur vil jeg anta.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Olavjoergensen View Post
                  Må legge til at batteriene er av samme produsent, samme mah, kun høyere C rating.
                  det er thunder power batterier det er snakk om
                  Og da kan du sikkert også bekrefte at det med høyest C verdi er tyngst? Hvis de har samme mah kapasitet.

                  Og; men; skal man sammenligne C verdi i praktisk bruk, så MÅ batteriene ha samme mah.

                  Et 20C batteri på 5000 mah vil teoretisk kunne levere dobbel så høy instant strømstyrke som et 20C batteri på 2500 mah.
                  Last edited by rcmodeller; 03-03-12, 17:38. Reason: spelling

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by rcmodeller View Post
                    Og da kan du sikkert også bekrefte at det med høyest C verdi er tyngst? Hvis de har samme mah kapasitet.

                    Og; men; skal man sammenligne C verdi i praktisk bruk, så MÅ batteriene ha samme mah.

                    Et 20C batteri på 5000 mah vil teoretisk kunne levere dobbel så høy instant strømstyrke som et 20C batteri på 2500 mah.
                    Kan ikke bekrefte at det er tyngre men ser at de er oppgitt tyngre på spec med samme mah men forskjellig C.
                    De hadde naturligvis samma mah de pakkene jeg nevnte, ellers ville det jo vært tullete å sammenligne de.
                    Men tilbake til de jeg har nå så kan jeg merke/se forskjell på graupners v-maxx 3s 2600 35C, og hyperion g3 2500 mah 25C. Ved måling er det 6 amå forskjell i strømtrekk og ca 60 watt forskjell. Gleder meg til å prøve thunder powers g6 2700mah 65C for å se hvilke verdier som dukker opp da.....
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by rcmodeller View Post
                      Men vennligst vær forsiktig med å sette opp mot hverandre utdannelse, yrke, erfaring (også hobbyerfaring) og "ting" man plukker fra nettet uansett hvor fra. Sånnt fører bare til forvirring for den som vil lære seg hva som er fakta.

                      Skal kun uttale meg om C verdier. Det er enkelt. C verdi kan enklest beskrives som diameteren på et vannrør. Jo høyere C jo større diameter. Derfor strømmer det mere strøm gjennom et batteri med høyere C verdi enn et med mindre C verdi. Men; så kommer man til det store MEN. Det det jukses mest ang batterier er C verdi. Hobbybatterier på 60 - 70 C og opp kontinuerlig finnes ikke; enda. Enkleste måten å finne ut av C verdi er å veie batteriet. Eks: 2 stk LiPo batterier 3S2200mah oppgitt samme C verdi. Det ene veier mer enn det andre. Da har det tyngste størst C verdi uansett om merkelappen sier noen annet. En praktisk sjekk vil vise at det batteriet med høyest vekt leveres også høyest ampere. Men lengst flytid? Tja; sannsynligvis det letteste med minst C verdi. Det blir omtrent det samme som å kjøre med spareforgasser.

                      Lengst flytid kommer nok garantert av det med lavest C, hvis alt annet er likt.
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by arhennie View Post
                        Enig, fint at slike historier blir postet så andre slipper å gå i samme fella. Men når det gjelder den videre diskusjonen så synes jeg den er veldig interessant. Og jeg tror ikke den leder folk til å prøve. Snarere tvert i mot

                        Det var akkurat dette som var hensikten, at ingen andre skal gå i samme felle. Det er jo tross alt litt surt samt at det også svir litt i lommeboka..
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

                        Comment


                        • #42
                          Vi har vært en tur på isen igjen i dag, flyttet noe på C.G på min Aspire samt at vi i går kveld satt inn ett kontronik fun 400-36 med gir oppsett i en annen seiler. Jeg syntes disse oppsettene er knallgode, lite støy fra gir, god klarteeffekt rett vertikalt, de virker veldig lette for den effekten man får tilbake. El.Aspire'n er tross alt bare ca 170 gram tyngre enn den rene seilflyversjonen.(samme vinge, kun annen kropp)
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #43
                            Herlig Olav.. Flott at du fant ut av problemene...
                            Hvor handlet du TP G6? rclipos?
                            Gleder meg til å se testene på de, har en Tragi 705 som har en HP 200/20/A4 med 7:1 gir som jeg skal ha 3S og 16-17 x 10 prop på...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by rcmodeller View Post
                              Hobbybatterier på 60 - 70 C og opp kontinuerlig finnes ikke; enda.

                              Hva mener du med det ?

                              Se denne videoen:

                              Bfight 210
                              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                              Phoenix RC Club

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by bth View Post
                                Hva mener du med det ?

                                Se denne videoen:

                                Kjøpt og betalt av hobbking??? Ikke akkurat Nasa standard på den testen der iallefall... Er fortsatt skeptisk på om NT levere like bra som TP 65c pakkene...
                                The one brand to get? - RC Groups
                                -Jim Johansen-
                                Flyklart:
                                Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                                Under construction:
                                Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                                Comment

                                Working...
                                X