Announcement

Collapse
No announcement yet.

CC Phoenix ICE 75 ESC + USB interface.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CC Phoenix ICE 75 ESC + USB interface.

    Har akuratt anskaffet med en CC Ice 75 esc (Castle Creations | Phoenix Ice Controllers# og tilhørende USB interface for programmering av denne.
    Softwaren (Castle Link) til PC laster man ned direkte fra sidene til Castle Creations | Downloads Spørsmålet er: Kan ESC kobles til USB interfacet uten at man har "motorbatteriet" tilkoblet ESC eller må motor og motorbatteri være tilkoblet så man kun tar "servo" kablen som normalt skal i Throttle kanalen på flyets RX modul og kobler til USB interfacet.

    Syntes det blir mye "herk" å koble fra og til Thottle servo kablen men ser det finnes en "spesiell Y-kabel" løsning som gjør dette lettere, men i første omgang skal jeg konsentere meg om å "lab teste" denne ESC før jeg setter den i flyet.

    Tenkte videre å bruke denne tråden som en liten "blog" om programmeringen av denne ESC så innlegget blir nok redigert litt ettersom jeg får svar.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    USB skal gi strøm til ESC, så lenge du ikke har fjernet den røde ledningen på "servo" kabelen fra ESC. Jeg har fjernet denne grunnet bruk av ekstern BEC, så da må må jeg plugge i drivbatteri for å bruke USB interface.
    Align T-Rex 550e 3GX
    Align T-Rex 450 Sport

    Comment


    • #3
      Skal du programmere ESC så mange ganger da?
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Logging av temperatur på ESC'n.

        Min CC Ice75, har nå blitt monert inne i flyet og jeg driver å sjekker ut hvordan temperaturen utvikler seg med stigende effekt.
        Grunnen til dette er at jeg har laget et innluft ventil som i teorien skal blåse litt vind fra propell inn over ESC og så skal de ut igjen rett forand vinge festet på modellen: (se egen trår for flyet). (MFN) ModellflyNytt.no

        Men det som jeg ikke blir klok på er "hva som er normalt max ok" arbeids temperatur på denne ESCen fra CC. noen sier jo at man skal kunne holde fingerene på den uten å brenne seg kraftig osv.

        Click image for larger version

Name:	CC-ice75redrock.jpg
Views:	1
Size:	53.9 KB
ID:	590048
        Her ser dere plot av temperatur og throtle (%) der jeg over ca 10minutter kjørte med rundt 25% gass, og man ser at tempen stabliserer seg rundt +53grader C. Riktignok vil kraftigere gass også gi mer luft press igjennom modellen, så antar at dette ikke er helt linjert, og planen er å teste med en økning på 5 til 10% hver rundt å se/sjekke hvordan tempen utvikler seg.

        Blir det for varmt få jeg bare lage nytt lufte system, men tilbakemeldinger og erfaringer fra andre som bruker CC esc hadde vært hyggelig.
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Jeg tviler på du har noe problemer. Du får sikkert og enda bedre kjøling i flight. Jeg hadde bare testet en flight og sett på verdiene etterpå. Du kan jo ta en kort flight på 5 min eller så så ser du utviklingen samt du kan justere flytiden etter hvor mye batteri du har brukt.

          Jeg så på dette selv i vinter på en HV 120A i en 90-size elektro maskin. Den er fløyet på over 70 grader uten problemer. Jeg var bekymret for utviklinen når det ble varmere i været. Jeg husker ikke når jeg sjekket sist men det var ingen problemer da i allefall.
          Post #72 og utover i denne tråden: (MFN) ModellflyNytt.no
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment

          Working...
          X