Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ziroli F9F Panther "scratch"-bygg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gratulerer med vellykket jomfrutur. Stødig bakkemannskap er greit å ha.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #17
      Grattis Geir. Første jet tur ever under maiden på scratch-bygd skala jet, thats what i call balls !!!!!

      - No guts, no glory -

      Comment


      • #18
        Originally posted by gadyrdal View Post
        Tok en tur i morgentimene idag for å taxe litt og kjenne litt lukta av JetA1....
        Det var alt for fint vær, så maiden flight var uunngåelig!
        Med godt bakkemannskap i John Arne og Sigmund, og Øystein som co-pilot, samt 180 i puls, ble maiden gjdnnomført. Fin takeoff, men litt kjapp sekvensering av hjulluke foran, slik at det meste av flighten gikk med hjula ute.
        Hovedoppgaven ble å prøve flaps, og fløy noen åttetall med flaps ute, før andingsinnlegg ble gjort. Ett par lineups, før landing ble gjort. Litt hot, men gikk greit. Nesehjulet kom ikke helt ut, og førte til en udramatisk grounloop. Litt for svak fjær i spring/air retracten var årsaken.
        Den ene flapservoen låste seg i midtstilling. Trolig bare en defekt servo...
        Alt i alt en vellykket maiden, som endte godt

        Bilder kommer....
        Bilder kommer ja, vel vel. John Arne finner ikke fremkallingsveska til nye digital kameraet sitt. Bildene sitter som limt inne det kameraet. Kan noe ta å tipse om at de allerede er fremkalt! Disse noe greiene er enda kjappere enn polaroid kamera. John Arne, dem er ferdig no!

        Comment


        • #19
          Grrrrrrattulerer!!!!!!! Venter spent .. Pa at Spitfire kommer ut av morkerommet.
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #20
            Jeg er i skikkelig byggemodus om dagen, og man burde smi mens jernet er varmt har jeg hørt Snuser litt på en Ziroli Phanter eller en Tony Ninjuis Vampire som vinterprosjekt. Bare lest positivt om Phantern på diverse byggetråder, og den skal være enkel å bygge etter hva jeg har lest. Jeg har bygd endel modeller fra scratch tidligerer så jeg tror bygginga skal gå greit, men når det gjelder glassing, lakkering, legge på detaljer som panellinjer, nagler, weathering osv er jeg helt fersk har jeg mye og lære. Tips mottas med takk her.

            Fant en fin byggeblogg her: Ziroli F9F Panther - made in Serbia - RCU Forums
            Last edited by ole.foll; 28-09-14, 17:23.
            Ole Kr Follstad

            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
            EF Extra 300 60"
            EF Extra 300 104" Eme120
            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
            ESM Bearcat, NGH 38cc
            Phoenix p51D Mustang, Dle55
            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
            Hangar 9 Piper cub 1\4
            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

            Comment


            • #21
              Pantheren flyr veldig bra i lufta, selv med takeoff vekt på 10 kilo. Jeg laga også skalaflaps under kroppen, og de funker veldig bra. Lander med halv gass og fulle flaps. Anbefales på det sterkeste å bygge Panther... Jeg bruker en turbin på 6,5 kilo, og det funker utmerket. Har tank på 2 liter, men skal bytte til en mindre, da jeg alltid lander med nesten halv tank...
              Har ca 50 flights på den nå
              Geir Dyrdal
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #22
                Originally posted by gadyrdal View Post
                Pantheren flyr veldig bra i lufta, selv med takeoff vekt på 10 kilo. Jeg laga også skalaflaps under kroppen, og de funker veldig bra. Lander med halv gass og fulle flaps. Anbefales på det sterkeste å bygge Panther... Jeg bruker en turbin på 6,5 kilo, og det funker utmerket. Har tank på 2 liter, men skal bytte til en mindre, da jeg alltid lander med nesten halv tank...
                Har ca 50 flights på den nå
                Høres bra ut Den veier jo endel, men det er jo forholdsvis stort vingspenn så burde ikke være noe problem. Lande på halvgass hørtes hårete ut, men er jo mye brems og drag når man har alle bremser ute Tenker å bruke Kingtech 80G, evt jetcat 80 hvis jeg bestemmer meg for å bygge denne. Hva slags understell brukte du? Er det bra tegning og byggeveiledning, eller må man modifisere, improvisere endel ?
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #23
                  Eneste mod jeg gjorde var body-flaps, og servoer til høyde og sideror fram i kroppen med sullivan pushrods. Ble litt slarke med dette, men føles tight og fint i lufta. Ingen byggeveiledning annet enn tegninga, men har man bygget noe før så skjønner man gangen i det.
                  Retract er noe mix av forskjellig jeg hadde... har bremser på hjulene, men det er ikke nødvendig på gress i allefall...
                  Jeg glasset med 50gram duk og westsystem epoxy. Ville nok brukt noe tykkere duk...
                  Har vært uheldig og kræsja denne 2 ganger, men konstruksjonen er meget solid, så reparasjon har vært greit.
                  Første krasj var på landing med for lite throttle; flapsen fungerer!! Er jo egentlig ett hangarskipfly dette...
                  Jeg flyr uten tiptanker, da min er modell av prototypen. Synes egentlig den ser flott ut uten disse...
                  Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1412025963471.jpg
Views:	2
Size:	7.5 KB
ID:	609310
                  Geir Dyrdal
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment

                  Working...
                  X