Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kyosho EDF på "billig" salg A6 Intruder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har nå testet A-6'n med 4S 1000mah 25C, det var andre saker det

    Den loopet, stall turn o.s.v. uten problemer på 4S, var "piss" nervøs for at motor
    eller et eller annet galt skulle skje men det gikk bra (nesten da). På 3S haltet flyet
    rundt og man måtte ta "renna" fart uansett hva man ønsket å gjøre.

    Nesten bra -> greidde å rote alt til ved landing, kom inn for landing i for stor høyde og fart ...
    Så da ble det liming igjen men det fikser jeg uten problem.

    Bemerk:
    Vanskelig å få tak i 4S mindre enn 1300mah lagde 4S fra 2stk 2S pakker (nød løsning)

    Comment


    • #32
      Hobbyking har flere pakker helt ned til 700 mah, og flere av de er til og med å lager!

      Comment


      • #33
        For andre som er interessert i å kjøpe rimelige EDF som er gått ut på dato (F-4 Phantom)
        Kyosho EP Jet F-4 Phantom DF55 Ducted Fan Airplane [KYO10283B]]RC Airplanes, Kyosho EP Jet F-4 Phantom DF55 Ducted Fan Airplane [KYO10283B] - A Main Hobbies - A Main Hobbies[/url]

        Den "impotente" DF-55 Kyosho vifta kan skiftes ut med
        ?55×H42 Ducted Fan ( EDF ) W/ B26 Brushless motor | HiModel

        Testet Himodel vifta med 30A ESC og 4S 1000mah 25C over 600g thrust!!!!

        Comment


        • #34
          Har nå fått F-4'n i hus og prøvekjørt litt.

          Fikk original vifta opp i 45000 Rpm (Biltema turteller) da gav den litt under 400g
          trust, strømtrekk ~20A fikk ikke sjekket så mye mere ... vifta løsnet og er nå kaputt.

          Hell i uhell nå er hadde jeg ingen kvaler med å skifte ut origanl vifta med Himodel vifta
          som er mye bedre og kunn 5g tyngre (88g mot ~93g).

          Dessverre så var Himodel vifta 3mm større enn original vifte så det ble sliping og tilpassing.
          Men da jeg prøvekjørte i benk fikke jeg over ~420g thrust med 3S 1000mah 35C, flyet kommer
          til å veie ca 450g (håper jeg) altså trust/vekt forhold på 0,93.

          Er litt skeptisk til konstruksjonen av kroppen på F-4'n foran vifte ser luftkanalene litt
          rare ut (mye turbulens) + det ser svakt ut.

          Himodel vifta gir 470g thrust bare vifte altså er det et 10% tap i kanalene som jeg
          også kan forsøke å redusere. A-6'n hadde 25% tap originalt og etter modifisering
          var jeg nede i rundt 10%. F-6 har utløps dyser langt fra hverandre derfor større tap
          som er vanskelig å gjøre noe med. F-4 er utløps dysene ganske tett sammen og bør
          være mulig å fikset noe på og få et bedre resultat. Å få 1:1 thrust/vekt forhold
          ville vært gøy på en EDF.

          Vekt på flyet kan også reduseres. Batteri luka er forholdsvis tung og den er
          unødvendig lang og gir null styrke altså er det mulig at den kan delvis byttes
          ut med derpron som kan limes på og gi ekstra styrke og redusert vekt.

          Servoer kan løsnes og flyttes bakover nærmest mulig elevatorer og dermed
          korte inn lange og tunge 2mm pianotråd støtstenger. Servoene stikker også
          ned i luft kanaler og lager turbulens før vifte så flytting av disse tror jeg
          er fornuftig.


          Link til rcgroups mod. av F-4
          Kyosho F-4 mods - Page 2 - RC Groups

          Tillegg: 02.10.2012
          Min Kyosho F-16 har opp mot 600g thrust og flyet veier 520g!
          Last edited by Ofly61; 02-10-12, 11:46.

          Comment


          • #35
            Litt om A-6'n den lever fortsatt men ...

            Brente opp original vifte motor med 4S 1000mah dette var i lufta (med vinds) så det ble en hard landing, prøvde
            å snu flyet opp mot vinden lykkes delvis så det ble ikke total havari. Hale og snute brakk av .. (det vanlige).

            Siden den originale motoren ikke tåler 4S over tid så (brente en under testing med 4S også) så bestemte jeg
            meg for å finne erstattnings motor.

            Valgte å prøve denne:
            HiModel 5916KV Brushless Motor 2.3mm Shaft B2040-5T | HiModel

            og en Turnigy mer om den senere.

            Den først ser ut til å tåle 4S i hvertfall med forsiktig bruk av throttle. Ved benk testing så fikk jeg over
            700g thrust men så var også strømmen 40A så må skifte ut 30A ESC'n ...

            NB! Motoren har 3mm aksel men den er neddreitet til 2,3mm. Fikset tilpassningen til Kyosho
            vifta med å bruke en bit av et messing rør som hylse utenpå 2,3mm akselen.
            Last edited by Ofly61; 30-11-12, 11:31.

            Comment


            • #36
              Har nå fått prøveflydd A-6'n med ny motor, det virket kjempe fint. Vågde ikke å dra på full throttle for lenge
              da jeg kun har en 30A ESC. A-6'n fløy fort nå ... for meg i allefall. A-6'n vil nok aldri bli en super rask EDF p.g.a.
              stor luft motstand. Loope pent var fortsatt litt vanskelig men jeg prøvde bare engang ... dette var i lunsj pausen
              på jobb så det ble noe haste testing ... Tenkte jeg skulle prøve fly igjen i dag (fri).

              Har bestillt ny 40A Hobby wing ESC'er, da håper jeg å kunne fly A-6'n skikkelig ...

              Comment


              • #37
                Litt Kyosho A-6 oppdateringer:

                Desember:
                Skiftet ESC og A-6'n fløy helt fint inntil et eller annet skjedde spant i bakken, greidde å rette opp nesten men det ble
                skader igjen ... sukk. Reparerte skadene og skulle teste da viste seg at ende lokket på den nye motoren
                hadde løsnet så da var det bare å plukke ut vifta igjen ... antakelig var dette problemet som hadde stoppet
                motoren.

                Altså på disse billig innrunner motorene må endelokk sjekkes og eventuellt limes/sikres mot å løsne.

                I mellomtiden:
                Hadde kjøpt inn en del bedre motorer med kjøleribber som tåler 4S
                BS2040/05 KV4850
                Monterte disse på Haoye HY003-00103-6B vifter (kjøpt hos KH) og testet det virket skikkelig bra.
                6 Bladed EDF Ducted Fan Unit 2.17 inch

                Januar
                Bestemte derfor å skifte original Kyosho vifta med Haoye vifte slik som på F-4 Phantom'n.
                Skiftet også batterier fra 4S 1000mah 35C Jack Power til 4S 850mah 65C Thunder Power.
                Ved test i benk så målte jeg 64A ved full guff (kort øyeblikk) 40A ESC skal tåle 60A i 10sek.
                Monterte vifta i A-6'n testet igjen thrust imponerte ikke (av en eller annen grunn) men bestemte
                meg for å prøvefly uansett.

                Februar/Mars:
                P.g.a. kulden ble prøveturne utsatt til igår. Ikke ideelle forhold med motlys og vind men jeg
                prøvde uansett. A-6'n fløy skikkelig bra men p.g.a. dårlig lysforhold så ble det bare noen runder
                og så landing. Landingen ble dårlig, typisk når jeg ikke har flydd EDF på en stund ingen ... oppdaget
                sprekk i vingetupp så det ble bare den ene EDF flyturen den dagen.

                Tror jeg bør vente med å fly EDF til bakkene er fri for tele og issvuller, blir fort skader.
                Får jeg heller prøve å trene med raske propellfly i mellomtiden som er enklere å lande.
                Last edited by Ofly61; 02-03-13, 10:23.

                Comment

                Working...
                X