Announcement

Collapse
No announcement yet.

Exclusiv Modellbau Pitts Challenger II 50%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bygd en 1.85m EMHW Ultimate tidligere, merket noen skjevheter på materialer underveis i bygget ja!

    Nå har jeg stor plass å bygge på i isolert garasje, så no problemos.

    Ser utifra bildene dine at vingene bygges veldig likt som kittet jeg hadde. Tenker du å fly noe 3D med denne, eller mer skala-acro ish?
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #17
      Det blir 3D så fort motoren er ferdig innkjørt. Har veddet en dårlig flaske rødvin med Tom Erik hvem som flyr lavest, og med mest røyk Ut ifra hvordan Tom Erik flyr sin, så er disse utrolig stabile i utstallet tilstand. Han har nesten ikke korreksjoner når han ligger i lav harrier over stripa. Ikke noe wing-rocking eller flikketendenser. Power er det nok av, men jeg kommer nok ikke til å driste meg til full power wall Det blir litt heftig tror jeg.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #18
        Kommet noe videre på kjerra da? Eller er det bare termikk-dingler om dagen?
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #19
          Mye termikk, og storseilere, samt en dasj F3F som står i hodet om dagen. Lite balsapuss. Det ser som mine planer om å fly synkron acro går i vasken, men det vet vel du mer om enn meg
          Med vennlig hilsen
          Johannes Gjessing GMFK
          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

          Comment


          • #20
            Jaja. Viktig å drive med det som er gøy. Men fett fly ja
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #21
              Originally posted by johanngj View Post
              Det er på tide med det som sannsynligvis blir det største prosjektet i min modellflykarriere. Etter å ha avansert nokså fort fra trainer, via acro glow, til 100cc bensin er det på tide med et virkelig stor-prosjekt. Vi i Gullknapp Modellflyklubb har flere modeller fra den anerkjente produsenten Exclusive Modellbau i Tyskland. Mest kjent er kanskje Tom Erik Smedal sin 50% Challenger som du finner her:
              MFN og med flest bilder på artistic3D.net Ellers har vi også en stor 1/3 Bellanca med 3.4m meter vingespenn, og en en Katana i klubben. Min modell blir meget lik den til Tom Erik. Dette skyldes for det første at en skalalik Pitts i denne størrelsen gjør seg utrolig godt i Ferrarirød, samt at to like slike fly i formasjon med røyken slått på, er et fantastisk skue. Forøvrig kan det ikke stikkes under en stol at Tom Erik sin Challenger utgjorde mye av motivasjonen min til å stadig avansere innen modellflyhobbyen.

              [ATTACH=CONFIG]51729[/ATTACH]

              TEKNISK DATA:
              MODELL: Pitts Challenger II i skala 1:2
              PRODUSENT: Exclusiv-Modellbau i Tyskland
              MER INFO: EMHW - STARTSEITE Importør: Eureka-RC
              PRIS BYGGESETT: ca. 16.000,-
              TYPE: Skala Aerobatic, IMAC, TOC, Freestyle
              KONSTRUKSJON: Tradisjonelt byggesett i balsa/finer spant og ribber. Oracover Scale Farben betrekning
              VINGESPENN: 2.680 mm
              VINGEFLATE: 259 dm2
              FLYVEKTVEKT: ca 20kg
              LENGDE: 2.910 mm
              HØYDE: 1.040 mm
              RADIO: Minimum 5 kanaler. Kommer til å bruke 16 via min Futaba 18MZ Totalt 15 servoer fordelt slik: balanseror 8 stk, høyderor 4 stk, sideror 2 stk, gass 1 stk. Alle servoer blir sannsynligvis børsteløse Futaba digitalservoer. Mottaker blir 1 eller 2 R7008 med telemetri.
              BATTERIER: Hyperion LiFe. EMCOTEC regulator, fordeler og brytersystem.
              MOTOR: 3W 220B4 CS (4 sylindret boxer totakter med 23 hester)
              EKSOS: 3W/MTW
              RØYKPUMPE: Emcotec PowerSmoker
              PROPELL/SPINNER: Mejzlik 3 blader 6” carbon-spinner følger med byggesettet.


              Flyet kommer i to store pappkasser. Én med cowling, cockpitglass og spinner, og resten i den andre. Det er omlag ti finérplater 100x40 cm med utfreste spant, og andre formgivende deler. Treverket er CNC-frest, og ikke laserskåret. Dette gir bedre limfuger, da ikke treverket er brent i alle kanter. Tett og fin kryssfiner uten kvist eller ulumskheter. I tillegg er det noen kilo med balsa og furulister. Støttene mellom over og undervinge, samt spinner er karbonfiber. Cowling, hjulkåper, hovedunderstell, halehjulbrakett, plater til kroppen er glassfiber.

              I settet er det store fine deler som har bra passform, og er lette å jobbe med. Manualen er både engelsk og tysk, og det er bra. Den tyske manualen er oversatt på google translate-nivå, og krever kreativ tolkning. Derfor støtter jeg meg mye på den tyske, samt CD-en med store fine fargebilder av hvert byggetrinn. Dette blir et bra prosjekt! Mye blir helt likt til den tidligere tråden / beskrivelsen til Tom Erik og Nils Olav, men siden dette er såpass sjelden vare, tåler dere helt sikkert en runde til!

              [ATTACH=CONFIG]51731[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51732[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51733[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51734[/ATTACH]
              Hei!

              Bygger et tilsvarende fly, ser dere har brukt Oracover betrekning med Scale farben, huker du om det var "scale red","scale bright red" eller "scale ferri red"?, ser der er 3 varianter på scale serien.

              Ganske frisk farge den på bilde.
              Inge Brautaset
              EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
              T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
              ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
              ESM FW190 Saito FA-170R3
              Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
              Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
              Aviomodelli VOR 250
              Carf Spitfire med 75cc 3W
              Phoenix Modell Ka8 3,5m
              Simprop Speedcobra

              Comment


              • #22
                Det er Ferrari-rød! Lykke til med prosjektet!
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #23
                  Takk for svar, ser dere brukte Scale varianten ,ser på oracover sine sider at der er et tynt lag med aluminium idenne betrekningen, kan vere innteresant å vite din sin erfaring rundt dette om det skaper problem radio/motaker signal,
                  eg har spektrum 2,4 ghz.
                  Inge Brautaset
                  EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
                  T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
                  ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
                  ESM FW190 Saito FA-170R3
                  Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
                  Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
                  Aviomodelli VOR 250
                  Carf Spitfire med 75cc 3W
                  Phoenix Modell Ka8 3,5m
                  Simprop Speedcobra

                  Comment

                  Working...
                  X