Announcement

Collapse
No announcement yet.

Exclusiv Modellbau Pitts Challenger II 50%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Exclusiv Modellbau Pitts Challenger II 50%

    Det er på tide med det som sannsynligvis blir det største prosjektet i min modellflykarriere. Etter å ha avansert nokså fort fra trainer, via acro glow, til 100cc bensin er det på tide med et virkelig stor-prosjekt. Vi i Gullknapp Modellflyklubb har flere modeller fra den anerkjente produsenten Exclusive Modellbau i Tyskland. Mest kjent er kanskje Tom Erik Smedal sin 50% Challenger som du finner her:
    MFN og med flest bilder på artistic3D.net Ellers har vi også en stor 1/3 Bellanca med 3.4m meter vingespenn, og en en Katana i klubben. Min modell blir meget lik den til Tom Erik. Dette skyldes for det første at en skalalik Pitts i denne størrelsen gjør seg utrolig godt i Ferrarirød, samt at to like slike fly i formasjon med røyken slått på, er et fantastisk skue. Forøvrig kan det ikke stikkes under en stol at Tom Erik sin Challenger utgjorde mye av motivasjonen min til å stadig avansere innen modellflyhobbyen.

    Click image for larger version

Name:	Oracle_01.jpg
Views:	1
Size:	103.4 KB
ID:	631178

    TEKNISK DATA:
    MODELL: Pitts Challenger II i skala 1:2
    PRODUSENT: Exclusiv-Modellbau i Tyskland
    MER INFO: EMHW - STARTSEITE Importør: Eureka-RC
    PRIS BYGGESETT: ca. 16.000,-
    TYPE: Skala Aerobatic, IMAC, TOC, Freestyle
    KONSTRUKSJON: Tradisjonelt byggesett i balsa/finer spant og ribber. Oracover Scale Farben betrekning
    VINGESPENN: 2.680 mm
    VINGEFLATE: 259 dm2
    FLYVEKTVEKT: ca 20kg
    LENGDE: 2.910 mm
    HØYDE: 1.040 mm
    RADIO: Minimum 5 kanaler. Kommer til å bruke 16 via min Futaba 18MZ Totalt 15 servoer fordelt slik: balanseror 8 stk, høyderor 4 stk, sideror 2 stk, gass 1 stk. Alle servoer blir sannsynligvis børsteløse Futaba digitalservoer. Mottaker blir 1 eller 2 R7008 med telemetri.
    BATTERIER: Hyperion LiFe. EMCOTEC regulator, fordeler og brytersystem.
    MOTOR: 3W 220B4 CS (4 sylindret boxer totakter med 23 hester)
    EKSOS: 3W/MTW
    RØYKPUMPE: Emcotec PowerSmoker
    PROPELL/SPINNER: Mejzlik 3 blader 6” carbon-spinner følger med byggesettet.


    Flyet kommer i to store pappkasser. Én med cowling, cockpitglass og spinner, og resten i den andre. Det er omlag ti finérplater 100x40 cm med utfreste spant, og andre formgivende deler. Treverket er CNC-frest, og ikke laserskåret. Dette gir bedre limfuger, da ikke treverket er brent i alle kanter. Tett og fin kryssfiner uten kvist eller ulumskheter. I tillegg er det noen kilo med balsa og furulister. Støttene mellom over og undervinge, samt spinner er karbonfiber. Cowling, hjulkåper, hovedunderstell, halehjulbrakett, plater til kroppen er glassfiber.

    I settet er det store fine deler som har bra passform, og er lette å jobbe med. Manualen er både engelsk og tysk, og det er bra. Den tyske manualen er oversatt på google translate-nivå, og krever kreativ tolkning. Derfor støtter jeg meg mye på den tyske, samt CD-en med store fine fargebilder av hvert byggetrinn. Dette blir et bra prosjekt! Mye blir helt likt til den tidligere tråden / beskrivelsen til Tom Erik og Nils Olav, men siden dette er såpass sjelden vare, tåler dere helt sikkert en runde til!

    Click image for larger version

Name:	_TES3995.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	631179Click image for larger version

Name:	_TES3996.jpg
Views:	1
Size:	95.3 KB
ID:	631180Click image for larger version

Name:	_TES3997.jpg
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	631181Click image for larger version

Name:	_TES4010.jpg
Views:	1
Size:	122.1 KB
ID:	631182
    Last edited by johanngj; 27-03-12, 15:37.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

  • #2
    Lykke til mann - dette krever bra tålmodighet, I know!

    Denne skal jeg følge med på.. Klar til sensommerens treff da eller? hehe..
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • #3
      Hadde første økt med Pittsbygging idag. Deler ble skråret ut, og pusset. Har en sponplate oppå 2 innerdører som byggeunderlag. Godt med arbeidslamper, varme, radio, og snop. Da flyr timene.
      Man starter på stabbene til høyderor. Utgangspunktet er en 4 mm finérplate som gir form. Lister i 10mm høyde i furu og balsa limes så på. Det er kryssfinér trekantbiter hvor senere vaierne skal festes. Fikk gjort én side av hver stab i kveld. I morgen snur jeg begge, og gjentar prosessen. Da får jeg et 24mm tykt høyderorsstab klart til pussing.

      Click image for larger version

Name:	MG_8211.jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	587133


      Den observante leser vil se at det nå på bildet er lagt opp til tre servoer per høyderorshalvdel. Ifølge byggetegning skal to servoer stå i tandem helt innerst på roret, men ettersom det er såpass rause dimensjoner på roret, og for å unngå fleksing under store belastninger, flytter jeg den ene servoen ut på enden av roret. Dermed blir det totalt to (ikke tre) servoer ved siden av hverandre per høyderorshalvdel, som jobber sammen slik som på balanseror på store 100cc + bensinmodeller. Skal liste disse ekstra servokrybbene også, for ekstra stivhet.

      Click image for larger version

Name:	MG_8213.jpg
Views:	1
Size:	99.8 KB
ID:	587134

      Neste blir å snu stabbene og gjøre det samme på baksiden, samt begynne på høyderorene med sine kurvede bakkanter. Spennende!
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Supertøft da min karriere startet etter Tom Erik sin var klar. Følger med

        Comment


        • #5
          Slik god aktivitet fra klubbens oppkom av en jypling (=johanngj) får meg til å skerpe meg! I påsken skal min på vingene og du kan få prøve en tur, så skal jeg vedde en flaske brus på at du kommer til å grisekjøre tysker-sleden din hjem for å bygge så fort du kan! Pitts`n er aldeles nydelig å fly
          Pitts`n min skal selvfølgelig ikke selges lengre, for til neste vår skal vi ha formasjonsflyving med 2 digre røde Pitts!

          Lykke til med byggingen og som du vet står døra til hobbyrommet åpen for slike godsaker du har fått fatt på her!
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Gratulerer med flott byggesett! Kommer til å følge med her

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tom Erik View Post
              Slik god aktivitet fra klubbens oppkom av en jypling (=johanngj) får meg til å skerpe meg! I påsken skal min på vingene og du kan få prøve en tur, så skal jeg vedde en flaske brus på at du kommer til å grisekjøre tysker-sleden din hjem for å bygge så fort du kan! Pitts`n er aldeles nydelig å fly
              Pitts`n min skal selvfølgelig ikke selges lengre, for til neste vår skal vi ha formasjonsflyving med 2 digre røde Pitts!

              Lykke til med byggingen og som du vet står døra til hobbyrommet åpen for slike godsaker du har fått fatt på her!
              Her hoder det ikke med film dette må ses live.

              Dere får si fra når disse skal opp sammen
              BOOMA Intelliswitch

              Odd A Eriksen

              Comment


              • #8
                Selv 1080 HD yter ikke slike fly rettferd. Må sees, oppleves, høres og luktes! Men har enda et godt stykke igjen. Sideror, høyderor, og stabber er snart ferdige. Begynner med vinger til uka tenker jeg! Bilder kommer
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #9
                  Fikk se ferdigpusset høyderor i går. Det går fremover i akseptabelt tempo, og arbeidet ser bra ut. Vi vil ha flere bilder!
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Off ja. Skal straks komme med en større fremover. Pussing er ikke fotogent. Men resultatet blir flnt. Straks byggestart vinger.
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment


                    • #11
                      Legger inn noen "teasere" fra klubbens 1. mai stevne som vil få fart på byggingen din:

                      Click image for larger version

Name:	_JAA1796.jpg
Views:	1
Size:	11.9 KB
ID:	588177Click image for larger version

Name:	_JAA1811.jpg
Views:	1
Size:	49.3 KB
ID:	588178Click image for larger version

Name:	_JAA1773.JPG
Views:	1
Size:	178.7 KB
ID:	588179
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Litt film også:




                        EDIT: Filmen er oppdatert!
                        Last edited by Tom Erik; 03-05-12, 13:17.
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

                        Comment


                        • #13
                          Hoi, åssen går det med denne? Jeg sikler veeeldig på et STORT byggesett selv til vinteren, denne ligger høyt på lista!

                          Last edited by alflovvold; 12-07-12, 15:22.
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #14
                            Subscribed! Modellfly bygging generelt er det for lite av, dette blir ultrafett!!

                            Comment


                            • #15
                              Hei! Det skjer noe, men ikke så mye. Litt flaut er det, men det blir fly til slutt. I tillegg ble en meget pent brukt 3W 220 B4 CS motor og eksos kjøpt fra Tyskland denne uken. Motoren har 4 timer gangtid, og er som ny å regne. Bilder kommer når den er ankommet Norge! Legger ved noen bilder. Høyde/siderorstabber og ror har blitt pusset runde siden bildene ble tatt, og vingen (1 av 4...) har fått noe planking på seg.

                              Alf: Hvis du skal bygge vinterstid, så MÅ du ha et rom er noenlunde tørt og har konstant temp. Kryssfineren min slo seg ganske bra i mars mnd etter at de var saget ut. Kjedelig å lime skjeve deler. Det har ikke mye å si for sluttresultatet, men krever ekstra jobb underveis. Legger også ved et bilde tatt på et klubbmøtene våre i Gullknapp Modellflyklubb! Trivelig!

                              Click image for larger version

Name:	_JAA0027.jpg
Views:	2
Size:	57.2 KB
ID:	590537Click image for larger version

Name:	_JAA0067.jpg
Views:	1
Size:	162.4 KB
ID:	590538Click image for larger version

Name:	_MG_8944.JPG
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	590539Click image for larger version

Name:	_MG_8945.JPG
Views:	2
Size:	66.2 KB
ID:	590540Click image for larger version

Name:	_MG_8946.JPG
Views:	2
Size:	58.9 KB
ID:	590541Click image for larger version

Name:	IMG_8943.JPG
Views:	1
Size:	99.9 KB
ID:	590542
                              Med vennlig hilsen
                              Johannes Gjessing GMFK
                              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                              Comment

                              Working...
                              X