Announcement

Collapse
No announcement yet.

Da er min Graupner MC-32 i hus :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Da er min Graupner MC-32 i hus :)

    Endelig kom mailen fra Thorbjørn om at MC-32'en min hadde ankommet! Han fikk en telefon fra meg 2 sekunder etter om at jeg kom og hentet den så fort som mulig

    Siden jeg er stor fan av "Unboxing" videoer på YouTube, så filmet jeg åpningen av esken




    Etter å ha pakket den opp, flyttet jeg to av bryterne og satte inn et par nye. Dette går mest i vane, men jeg savnet en lang topunkts og en lang trepunkts bryter for flyfaser. Ellers kommer den i grunn godt utstyrt med brytere og potmetre.

    Click image for larger version

Name:	WP_000056-1024x768.jpg
Views:	1
Size:	230.8 KB
ID:	631191


    Jeg har også lastet ned engelsk firmware og språkfiler fra minnekortet, dette er fort gjort så lenge man vet at man må inn i en skjult meny for å få det til. Hold pil opp og ned på venstre "hjul" inne samtidig med "set" i ca 3 sekunder

    De som har brukt Graupner radioer fra før, vil umiddelbart kjenne seg igjen i menyene på denne! Her er det faktisk mye som er likt det jeg er vant med på min 10 år gamle MC-22, men det ser jeg på som en styrke og ikke en svakhet! En av grunnene til at jeg sverger til Graupner er jo nettopp programmeringen og menysystemet!

    For radioens jomfrutur fant jeg frem en modell jeg har hatt lenge, men desverre ikke fløyet mer enn en håndfull ganger. Det er i grunn ikke godt å forstå hvorfor den har blitt brukt så lite, så lekker som den er! I det daglige så henger den faktisk som pynt på rommet til eldste sønnen min!

    Jeg bippet inn en modus med litt begrenset utslag og en rock & roll, med 100% av det som er mulig og bittelitt expo. Det viste seg at rorharmonien i begrenset var ganske feil, da sideroret nesten ikke tok, mens høyde og balanse var med på det meste av moro, regulatoren var ikke helt riktig kalibrert, så jeg hadde full gass på litt under halv stikke, noe som er gjennomførbart, men ikke helt som det skal være. Det skal helt klart løses til neste tur!

    Modellen jeg fløy er en Katana Mini fra Precision Aerobatics (Kjøpt hos Thorbjørn)

    Click image for larger version

Name:	KatanaMini_03.jpg
Views:	1
Size:	42.5 KB
ID:	631192
    (Bildet er hentet fra produsentens sider)


    MC-32'en var veldig fin å fly med (som forventet), erfaringen så langt er at jeg skal stramme trottlestikka litt mer, så den blir nærmere resten av begevelsene i stivhet, jeg skal også glede meg til å sette flere sensorer i modellene mine. Katana Mini'en skal helt klart få seg en Elektric Air Module, så jeg kan følge med litt på batterikapasitet.

    Når det gjelder telemetri og alarmer på MC-32, så nyter du fordelen av at den har innebygget høytaler i tillegg til headset utgang, høytaleren kan nok være litt plagsom om du har vario på og flyr sammen med andre, men hvorfor ikke få feilmeldinger og advarsler lest opp høyt også når du ikke har plugget i headset? Jeg kommer garantert ikke til å stå med headset og fly på hangkanten, da er det jo ekstra digg at radioen piper og sier "Receiver Voltage" når jeg begynner å gå tom! En morsom feature her, er at du kan tilegne volumkontrollen til et potmeter istedet for å sette fast volum, noe som gjør det enkelt å tilpasse volumet til situasjonen eller sangen

    Det neste nå blir å sette den opp mot MonstrOkto'en, for å se hvordan telemetrien spiller mellom MC-32 og Mikrokopter! Det er en helt annen firmware på MC-32 enn MX-serien, så det blir spennende å seg!

    Click image for larger version

Name:	MonstrOkto.jpg
Views:	1
Size:	130.3 KB
ID:	631193


    Så langt er jeg strålende fornøyd med MC-32'en min, føler at dette var helt riktig radio for meg! Om det er en ting jeg ble litt skuffet over, var det at jeg ikke kunne laste inn modellminnene fra den MX-16 HoTT radioen jeg akkurat har solgt, da fikk jeg beskjed om at det var feil firmware på radioen, men det er ikke så rart, MC-32 har en helt annen firmware versjon enn MX radioene og det er mye mulig at dette kan gjøres via Graupner sin PC software!

    Trond

    (Innlegget er basert på noen av MC-32 postene i bloggen min )
    Last edited by TinyD; 28-03-12, 08:35. Reason: Trykkleif...
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

  • #2
    Ja det er en fantastisk Radio... Grattis igjen
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Får vi se mer snart?!
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #4
        Meget lekkert Gratulere
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment


        • #5
          Takker

          Jeg har bestilt en bråte med mottakere og sensorer, så det kommer mer informasjon både her og på hjemmesiden min så fort jeg har noe mer å melde

          GPS og Vario modulene vet jeg med erfaring fra MX-16 at fungerer bra, men skal se om jeg får ordnet både video og noen skjermbilder for å vise funksjonene, har også bestilt modulene for elektro!
          // Trond Dalsveen
          IT mann og selverklært GEEK!

          Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

          Tråder:
          TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
          TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
          TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

          Comment


          • #6
            Mer HoTT i Stua

            I dag fikk Thorbjørn inn en ny sending fra Graupner, så jeg har vært og handlet meg en del av det jeg trenger for å komme i gang ordentlig... det ble en bråta med mottakere og noen forskjellige sensorer.

            Click image for larger version

Name:	WP_000068.jpg
Views:	1
Size:	79.1 KB
ID:	587209

            Det første jeg skal sette meg ned med nå, er oppdatering til siste FW på de tingene jeg har handlet inn, det er jo ikke et krav, men det er jo greit at det er siste FW når det blir montert, det skal nok litt mer til for å flashe ALT man har på nytt når neste versjon kommer.

            Etterspørselen etter HoTT har vært så stor at Graupner har prioritert å sende ut radioer og utstyr fremfor å legge inn siste versjon av firmware, derfor følger det med USB interface i esken til radioene

            Det ligger flere bilder av sensorene på hjemmesiden min
            // Trond Dalsveen
            IT mann og selverklært GEEK!

            Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

            Tråder:
            TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
            TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
            TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

            Comment


            • #7
              HoTT og oppdateringer...

              I forrige post skrev jeg at det er lite trolig at jeg kommer til å oppdatere mottakerne hver gang det kommer ny FW, men jeg kan nå, etter litt testing gå god for at det fort kan være nødvendig å oppdatere mottakeren en gang i blandt om du holder radioen oppdatert!

              Jeg flyttet jo en mottaker jeg hadde fra før over i Katana Mini'en for å få fløyet litt Etter å ha vært en tur innom Thorbjørn og kjøpt noen flere mottakere og noen forskjellige sensorer, valgte jeg å sette en General/Electric Air Module i Katana'en, for å gjøre innstillingene på denne modulen, går man inn via radioen, for at disse menyene skulle fungere fra MC-32'en min, så måtte jeg oppdatere FW på mottakeren!

              Før jeg oppdaterte firmwaren på mottakeren, fungerte menyene bare halvveis, jeg fikk bladd om jeg valgte "etc" som input, men jeg fikk ikke gjort noen valg... så om du kjenner deg igjen på dette punktet, oppdater mottakeren
              // Trond Dalsveen
              IT mann og selverklært GEEK!

              Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

              Tråder:
              TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
              TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
              TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

              Comment


              • #8
                MC-32 HoTT v.s. Mikrokopter v0.88

                I dag har jeg fått fløyet litt igjen, var en tur i Drammen og filmet litt med MonstrOkto’en da damen i radioen overrasket meg på en positiv måte! Det er jo som kjent tett integrasjon mellom Mikrokopter sin telemetri og Graupner sin HoTT, men på MC-32 HoTT får jeg ikke opp sensorinformasjon fra Mikrokopteret.


                Click image for larger version

Name:	WP_000099.jpg
Views:	2
Size:	77.9 KB
ID:	588139


                Om jeg går inn på telemetri og instillinger, får jeg tilgang til alle menyene i mottakeren og noen informasjonsskjermer fra Mikrokopteret, her finner du alt fra feilmeldinger til webadressen til Mikrokopter. Eller hva med regulatortemperatur?… Det som har vært et ørlite minus for min del er at jeg ikke har kunne koblet voicefeedback for høyde, forbruk etc, da dette må være tilgjengelig under sensorinformasjon for å få til dette.

                Det første jeg gjør, hver gang jeg plugger i strømmen til MonstrOkto’en min, er å gå inn i undermenyene for å ha status på MK’en tilgjengelig hele tiden mens jeg flyr, for det er veldig greit å vite at man holder seg på den trygge siden i forhold til batteritid osv. Da jeg startet opp motorene i dag, begynte det å plinge i radioen og damen sa “Error…. Error…. Error…”, jeg så ned på radioen og der stod det “Magnet Error” på informasjonen fra FlightControlleren… Dette løste jeg ved å flytte MonstrOkto’en, rekalibrere gyroene og starte motorene på nytt. Jeg var bundet til stedet jeg fløy på, så måtte fly i nærheten av der jeg hadde fått magnet error og ganske riktig, jeg fløy over og damen sa “Error… Error… Error” til jeg var unna magnetfeltet igjen.

                Senere på dagen, så prøvde jeg å trigge underspenning på batteripakkene ved å gi kraftig trottle etter å ha fløyet i noen minutter… og ganske riktig… damen sa “Under voltage… Under voltage…”

                Med andre ord, så kommer radioen med de viktigste meldingene, uansett om jeg har bedt om de eller ikke Det som må testes nå, er om disse advarslene også kommer om man ikke er inne i Mikrokopter menyene via radioen.

                Dette er en gledens dag for meg i Mikrokopter-/Graupner land

                Innlegget ble opprinnelig skrevet for bloggen min, men tenkte det var på sin plass med en kopi her!
                // Trond Dalsveen
                IT mann og selverklært GEEK!

                Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                Tråder:
                TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                Comment


                • #9
                  HoTT Eksempelfiler...

                  Under årets Hanstholmtur, fikk jeg logget en del telemetridata, hovedsakelig fra mottaker og GPS sensor.

                  Om det er noen som har lyst til å se hvordan disse ser ut i Graupner sin software, så er det bare å laste ned deres software fra Graupner sine sider og sende meg en mail, så kan jeg sende en fil eller to til deg!

                  De forskjellige valgmulighetene er:
                  Mottaker
                  Mottaker + GPS
                  Mottaker + General Air Module

                  Filene er på noen MB, så det kan være greit med en adresse som det er litt plass på

                  Gi beskjed her eller på bloggen min om det skulle være interessant
                  // Trond Dalsveen
                  IT mann og selverklært GEEK!

                  Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                  Tråder:
                  TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                  TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                  TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                  Comment


                  • #10
                    Graupner HoTT v.4 vs Mikrokopter FW 0.88

                    Da har jeg fått bekreftet at telemetri fungerer mellom den nye versjonen av firmware versjon 0.88 til Mikrokopter og versjon 4 av HoTT. Jeg har ikke fått sjekket mot MC-32 enda, men mellom et Mikrokopter Oktokopter XL og en MX-20 som tilhører en fotograf. Han hadde problemer med at en motor ikke startet, så leverte den til meg for feilsøking og oppgradering til v.4 av Graupner HoTT.

                    Det er viktig å legge merke til at det er Ny versjon av Mikrokopter 0.88 – Trond Dalsveen's Blogg om RC og sånt…]versjon 0.88(m) [/url] som er kompatibel med Graupner HoTT v.4, ikke den første versjonen av 0.88! Mikrokopter oppgir også spesifikke versjoner av v.4 HoTT som kompatible, så det kan være greit å ha dette i bakhodet, disse versjonene kan du laste ned sammen med språkfiler spesialtilpasset for Mikrokopter her: 404 Not Found

                    Gleder meg til å få oppgradert mitt eget monster fra 0.88 til 0.88(m) så jeg kan begynne å utnytte meg av telemetrien mellom Mikrokopter og MC-32 selv!

                    Her kan du lese mer om hvordan man setter opp Mikrokopter mot HoTT: en/HoTT - Wiki: MikroKopter.de

                    Etter at du har oppgradert mottakeren til riktig versjon av HoTT sin firmware er det viktig å huske å resette mottakeren! Det kan tilsynelatende se ut til at alt fungerer, uten at det nødvendigvis er 100%. Etter en reset av mottakeren, må du huske å sette mottakeren til SUM signal igjen.
                    // Trond Dalsveen
                    IT mann og selverklært GEEK!

                    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                    Tråder:
                    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                    Comment


                    • #11
                      Jeg fikk min MC32 nå på fredag (08.06) - virker som en kanonbra radio, utrolig tøft med GPS modul m/ vario, jeg gleder meg veldig til å finne hastighet på diverse modeller og andre telemetri data. Er uante muligheter med denne radioen - Har også fått veldig sansen for HOTT, men jeg skal også få montert IFS/XPS modulen fra min MC24 i denne, da jeg har så mange XPS Nano mottakere (forøvrig en utrolig bra mottaker). Må bare få skaffet adapterkabel som går fra intern PPM utgang til IFS/XPS modul.

                      Vil også anbefale alle som kjøper denne radioen om å oppdatere firmware på alt (mottakere og addon moduler). Fikk ikke telemetri med GPS modul før jeg oppdaterte firmware på alt. Noe som må nevnes er den fantastiske talefunksjonen, veldig fleksibel og kan lese opp alt av telemetridata når du fly, du kan browse de forskjellige verdiene (hastighet, kurs, høyde, avstand, spenning på div batteri, signalstyrke/kvallitet, temperatur, turtall osv. osv. osv.!) med valgfri bryter og så kan du trykke en annen valgfri bryter for å få lest opp den aktuelle verdien, eller la den stå på repeat, dvs at den leser opp med definert intervall (hvert 5 sek f.eks) Selv om det er dedikert telemetri display på radioen så tviler jeg på at jeg har sjans til å følge med på den når jeg flyr derfor must med talefunksjon.

                      Oppdatering av firmware er enkelt, men anbefaler folk å ta en kikk på youtube og Graupner sine videoer som viser oppdatering av GR-16 mottaker osv, det som står skrevet i manual og i selve programmet gir ikke en god nok forklaring på denne prosessen IMO. (oppdateringer for alle HOTT moduler, mottakere, sendere osv. kan lastes ned fra 404 Not Found )

                      Manual på engelsk kan lastes ned fra 404 Not Found

                      Løp og kjøp!

                      Ole Martin Thu

                      Comment


                      • #12
                        Gratulere med ny radio Ole Martin Godt å høre at du ble så fornøyd!

                        Trond
                        // Trond Dalsveen
                        IT mann og selverklært GEEK!

                        Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

                        Tråder:
                        TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
                        TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
                        TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

                        Comment


                        • #13
                          Er litt i tenkeboksen ang ny radio og MC32 ligger høyt oppe på ønskelisten.
                          Men er det noen av dere som har forsøkt DLG kasting med denne radioen eller pultradio generelt?
                          Jan Eric Klausen
                          Forus RC Klubb

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ja9 View Post
                            Er litt i tenkeboksen ang ny radio og MC32 ligger høyt oppe på ønskelisten.
                            Men er det noen av dere som har forsøkt DLG kasting med denne radioen eller pultradio generelt?
                            Har forsøkt med MC-24 og det gikk helt fint, men er nok enklere med en håndholdt TX
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

                            Comment


                            • #15
                              En pult radio i MC32 klassen bør henge rundt halsen (hvis du ikke har for mye kroner)
                              I DLG sammenheng er det definitivt en fordel å ha radioen i hånden for å få en motvekt til flyet i den andre hånden, dette skaper en optimal og velbalansert rotasjon i kastet.
                              Pultradioer egner seg ikke til å holdes i hånden uten nakkereim/sele

                              DLG = piggsvin radio
                              Last edited by Quadrocopter; 19-06-12, 21:40.

                              Comment

                              Working...
                              X