Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier, motorer og ESC'er

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterier, motorer og ESC'er

    Hallo, som relativt nybegynner lurer jeg på en del ting med det eletriske i et fly. Sånn som når batteriet mitt er 11,1 volt 1300mAh 30C. Hva betyr ''30C'' Lurer også på ESC'er, for eksempel når det står ''25A'' Betyr 25A at den kan ta opp til 25C batterier? Eller har 25A noe med motoren og gjøre?
    Tusen takk for svar!

    Mvh Preben

  • #2
    Hei! Skal begynne med og svare, kanskje det kommer inn noen rettelser eller tillegg.
    ESC: 25A betyr at din esc taler en max stromtrekk fra din motor pa 25A i f.eks. 15 sekunder.
    For at du ikke skal brenne opp din esc bor motorens stromtrekk vaere betraktelig under 25A, som f.eks. 18 A pa maks trekk.
    BATTERI: Har du en motor som trekker strom pa f.eks. 18 A, bor man ha a et batteri som klare og gi det motoren vil ha. Du har et batteri pa 1,3A, men 30C angir at du kan belaste batteriet med : 1,3A x 30C ( c er "capasitet" ), du kan altsa belaste batteriet med 39A i en kort periode.
    Som du forstar sa er batteriet stort nok for f.eks. Denne motor. Du kunne sikkert gatt ned til 25C batteri, som da taler: 1,3A x 25C som er 32,5A. Og ha ett batteri som taler kanskje det dobbelte av det motor trekker, gjor at levetiden pa batteri forlenges....om batteriet ikke tommes for langt ned. Bakdelen er vel de ekstra grammene som kommer ekstra ved okning av C.
    En lipo celle er og betrakte som 3,7V. Ditt batteri er pa 11,1V, altsa har du 11,1V ÷ 3,7V er 3. Ditt batteri er altsa ett 3S lipo (S er celler)
    Last edited by Leif Sverre; 28-03-12, 19:20.

    Comment


    • #3
      Nå forstår jeg! Tusen takk for hjelpen!

      Comment

      Working...
      X