Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med en "plan" - på jordet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ta kontakt med Trondheim Modellflyklubb Trondheim Modellflyklubb. Der får du sikkert hjelp med trainer og radio, og helt sikkert hjelp angående warbirds. Stripa ligger ved Udduvollsbrua i Melhus. Helt sikkert noen å treffe der hvis været er ok i påska.

    Sendt med Tapatalk
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #17
      En stor forskjell på radioene nå er at man gjerne bruker én kanal til hvert balanseror og begge styres fra balanserorstikka. Da kan man mikse forskjellig utslag opp og ned samt forskjellig til høyre og venstre. Tror det er forklaringen på 8-kanals radio (8 funksjoner på senderen) med 12 servoer der hver servo kan ha forskjellig utslag og retning. De +2 fant du ut var til av-på, f.eks opptrekkbart understell, landingslys eller lignende.

      Foreslår at du tar kontakt med klubben og finner en instuktør/mentor før du velger radio. Det kan være vrient å sette seg inn i programmering av senderen og derfor en foldel å ha samme sender som instruktøren. Da kan også lærer-elev-kabel brukes (kaltes buddybox tidligere). Mange klubber har en trenermodell allerede slik at du kan begynne å fly med en gang.

      OS .15 kan du ha i museet ditt, i dag anbefales større fly til å begynne med. .46 størrelse er bra. Det er mange gode modeller å velge i, men det finnes også isopormodeller på netthandel der motoren faller av mens man prøver å starte den. Kjøp fra en norsk leverandør for å styre unna sistnevnte.
      Last edited by Biplan; 31-03-12, 22:39.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #18
        Originally posted by Tor2r View Post
        Cardinal 177, samme som de har på på Throttle Store? Har i alle fall sett på denne og den står faktisk på 2 plass etter NexSTAR
        Bare for å bringe litt fakta inn i saken.

        Ja, jeg eier TS.Com AS; men jeg eier også mange andre selskap rundt om i verden.

        Forklaring. Fly; fullsize; fra jetfighters til modeller har vært min greie siden jeg ar ca 4 år.

        Jobba i Luftforsvaret; har utdannelse derfra osv osv.

        Ang ARC i Italia; hvor Anna tok over selskapet etter sin avdøde ektemann.

        Hun er en riktig ok suveren flott italiensk dame. Ordentlig på alle måter. Driver sin nettbutikk fortsatt. Som vi; jeg; supporter fra Kina.

        Der; hos ARC, Italia; ble jeg involvert; på 90 tallet; og siden TS.Com AS.

        Vi; TS.Com AS; og jeg ble invitert til å overta selskapet ARC, Italia med all teknologi; og ansatte.

        Etter vurdering sa vi; jeg; nei. Denne teknologien er utgått på dato.

        Derfor fikk TT i Taiwan kjøpe selskapet for ca 1 mill Euro. De hadde mast i ca 10 år ang dette.

        Vi; jeg, lot dette gå fordi vi; jeg; vet at i Kina kommer teknologi med EPO innside og composite surface.

        Da er alt hva ang dagens EPS, APS, EPO osv være utgått på dato; over natten.

        Dette produseres allerede i Kina; men i liten skala.

        Men bevares. ARC tech og modeller vil leve lenge. TS.Com AS har fullt delelager.

        Så; om de som prøver å selge "ARC" i dag svikter sine kunder med reservedeler; så har TS.Com AS delelager så det holder. Modeller også.

        Men; om TT i Taiwan vil bli så happy av dette oppkjøpet; det tviler jeg på. De vil nok tape investeringen på sikt.

        Har snakket meg sjefen til TT; flere ganger; face to face; i Kina; men han holder bare cool face. Selvsagt. Hva annet kan han gjøre?

        Så; ingen fare. ARC vil leve i mange år ennå. Support fra Taiwan (fabrikken ligger i Kina); eller fra lager i Norge.

        Comment


        • #19
          Er det bare meg, eller?
          Hadde holdt lenge med siste linjen.............

          Comment


          • #20
            dette virket noe rart, jeg datt litt ut av sammenhengen her?
            Rune Borgersen

            Comment


            • #21
              Originally posted by E&E View Post
              Ta kontakt med Trondheim Modellflyklubb Trondheim Modellflyklubb. Der får du sikkert hjelp med trainer og radio, og helt sikkert hjelp angående warbirds. Stripa ligger ved Udduvollsbrua i Melhus. Helt sikkert noen å treffe der hvis været er ok i påska.

              Sendt med Tapatalk
              allerede sjekket nettsiden samt scoutet stripa live for å finne en som liknet pittelitt i realflight
              Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

              Comment


              • #22
                Originally posted by ruborg2 View Post
                dette virket noe rart, jeg datt litt ut av sammenhengen her?
                ja, jeg datt ut der... anyway....
                Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                Comment


                • #23
                  Ble lit mye som kansje ikke har noe med saken og gjøre her så jeg kan vel komme med noe jeg også. Først om Vifly radioen den er robust og fungerer utmerket men er håpløs og programmere. Så jeg la min på hylla til fordel for en JR.
                  Cardinal 177 er en utmerket modell men styr unne 2t motorene 4t har mye bedre lyd, brenstoføkonomi og er mer stabil.
                  Flot at det er flere som ser gleden av og bruke skikkelig motor og ikke bare dette elektrotjafset.
                  Lykke til.

                  Comment


                  • #24
                    2 takts motorer er enkle og håndtere, krever veldig lite vedlikehold, mens 4 taktere trenger noe mer justering, blant annet ventiljustering i ny og ne. Der hvor man kan bruke en .61 2-takt så bør man bruke en .91 4-takt osv, så det er også noe en bør vurdere ved kjøp av motorer.

                    Jeg startet hobbyen med en SC motor, OS kopi som fungerte smertefritt og greit. OS motorer er i en egen klasse på effekt og driftsikkerhet, mens SC, Magnum og ASP (samme fabrikk - men til forskjellige markeder) er gode billig motorer. Irvine er ett alternativ men jeg ville ha styrt unna andre billig motorer, mange av dem har en forgasser med veldig ujevn kvalitet.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #25
                      Hva med å se nærmere på modellen som Alf selger? Da er du i luften for en billig penge, og første fly pleier ikke ha så lang levetid, at det er vits i å bruke så mye kroner.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Tor2r View Post
                        .
                        .
                        jeg vil og skal ha GLOW. Samma om jeg kveles av eksosen
                        .
                        .
                        Sjekk denne
                        RC Groups - View Single Post - Am I ready to fly my spit?

                        Fyren imponerte meg selv om han antakelig er en smule arrogant. Dersom han ikke
                        bløffer da så har han kjøpt en vanlig RTF Spitfire trent seg opp på SIM og flyr
                        maiden på den uten før å flydd før. Han flyr altså elektro Spitfire med retracts på første
                        forsøk.

                        NB! Jeg hadde aldri fått til å lande som han på første forsøk uansett trening i SIM...

                        Comment


                        • #27
                          Dette kan vere en bløff. Men det er alltid noen som får den hjelpen dei trenger (programering av radio/oppsett av fly), har flaksen på sin side og har eit naturlig talent for noe. Lærte opp en kompis for eit par år tilbake, og han har til nå ikke krasjet noen fly. Selv om han hadde null flytid på sim. Men han gikk ikke rett på en spit heller da
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #28
                            det finnes masse små og mellomstore modeller ferdig utrustet med spektrum dsm2 teknologi. hvis slike er av interesse ville jeg valgt noe som går til disse, dvs. spektrum eller jr. futaba har jo alltid vært bra men funker ikke til dsm2 så vidt jeg vet....

                            Comment


                            • #29
                              Futaba har laget en HF modul som fungerer opp mot dsm2. Har testen den ut, og den fungerer fint den.
                              Spektrum DSM2 2.4Ghz Air Modules Futaba DM8
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment


                              • #30
                                Når du først vil gå for glow, så synes jeg planen din høres veldig fornuftig ut. Går du for O.S. og Futaba kan du ikke bli sikrere på at ting skal virke knirkefritt. Jeg vil også anbefale Futaba T8FG-Super, da har du radio til det meste i overskuelig fremtid til en grei pris. Den har S-bus (kan koble mange kanaler sammen i en kabel) og nok kanaler og funksjoner.
                                Futaba T8FG-S
                                Noen planker og noen visper

                                Comment

                                Working...
                                X