Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med en "plan" - på jordet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Løp og kjøp: (MFN) ModellflyNytt.no
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #32
      Ja, jeg tror man må tenke litt, how hard can it be også. Kan jo ikke skremme alle og en hver fra å begynne heller. For meg så er det ikke krise om jeg krasjer og knuser et fly eller to på veien.

      Så lenge man er forberedt på det så tror jeg ikke det gjør at man kutter ut hobbyen om man går på en tidlig kræsj. Sikkert nok folk som aldri starter fordi de tror det er for vanskelig.

      Pisser bort penger på så mye annet rart uansett. Kutt ut en tur på byen så har man jo en billig trainer
      Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

      Comment


      • #33
        Ja det er bare og stå på greit og begyne med modeller som ikke koster all verden men alikevel har skikkelig motor. Og tjafse rundt med noe elektrogreier blir ikke det samme. Fly skal ha forbrenningsmotor av ett eller annet slag og disse blir sjeldent ødelagt selv om en kresjer temmelig hart.
        Stå på få deg et fly og kos deg med det.

        Comment


        • #34
          Mye bra info her. Om du liker å fly er sjangsen stor for at du passerer 7 kanaler rimelig kjapt. Vil også anbefale jr, spektrum dx10 og oppover, graupner ikke minst og selvfølgelig futaba som jeg flyr selv. Om jeg hadde kjøpt radio i dag hadde det uten tvil vært en graupner. Makan til gode radioer og god funksjonalitet. Ikke minst billig også!

          Men hvorfor ikke bare gå for bensin med en gang? Det er vell strengt tatt ennå lettere og mer robust enn nitro. Samt tøffere og mer skalariktig

          // Truls

          Comment


          • #35
            Tja har selv 5 bensinfly og 8 nitrofly for tiden men min favoritmotor er og blir 4t nitro. Ingenting slår en 4t nitromotor når det kommer til lyd, lukt og driftsikkerhet. Vil en ha billig motor kjøper mann ASP vil man ha vakker motor kjøper mann Saito vil man ha råsterk motor kjøper man YS. Alså noe for en vær smak.

            Comment


            • #36
              Jeg startet med en Futaba 6ch radio, og behovet for flere kanaler meldte seg ganske fort. I vinter kjøpte jeg Futaba T8FG super, og jeg er kjempe fornøyd med radioen. Det var ikke mye tasting en kveld så var radioen satt opp for mine fly. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte en radio med mange kanaler med en gang.

              Gå også for kvalitets utstyr for når du først begynner å fly blir du hekta. Det er mye artigere å fly en å plages fordi du skulle spare litt.

              Espen Kristensen

              Comment


              • #37
                I bruksanvisningen til flyet står det at man skal bruke ThreadLock på div skruer. er dette standard og helt nødvendig?
                Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                Comment


                • #38
                  Det er smart, det blir vibrasjoner når man bruker glow motor.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #39
                    Om det er 177 en du snakker om så er det lurt og ha noen form for lim på alle skruer. I tilegg er det viktig og rubbe ned alle åverflarer på plaster med sandpapir før en limer eller vil det løsne etter kort tid.

                    Comment


                    • #40
                      I modellverdenen, enten det er fly, heli, bil eller båt, så er det standard, og ofte helt nødvendig, å bruke gjengelim (Thread Lock) på alle metallskruer og muttere som ikke har "nylock". Særlig hvis det også står i bruksanvisningen.

                      Angående bensinmotorer; Flere og flere flyr med disse. Det er det flere grunner til; Motorene er "billige", de er mer pålitelige og driftsikre enn 2 takts glow, og drivstoffet er nesten gratis i forhold til glow, og det er tilgjengelig overalt.
                      Futaba T8FG-S
                      Noen planker og noen visper

                      Comment


                      • #41
                        Takk for svar IGJEN!

                        Driver å setter opp en handle liste her..
                        Tenkt å bestille noe fra tower hobbies.. rett og slett fordi jeg ikke finner fly modellen (Nexstar) på lager i norge.
                        Hvordan er det med toll og mva? 24% MVA og 0,- toll så vidt jeg har skjønt?
                        Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                        Comment


                        • #42
                          Stemmer det ja. Vanlig mva, ingen toll, eventuelt et fortollingsgebyr til de som frakter / fortoller. Lykke til med bestilling og flyging.

                          Sendt med Tapatalk
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #43
                            I modell manualen er det anbefalt en propell 10x5 mens motormanualen sier 10x6. Hvem hører jeg på? Hvilket materiale? Er tre best?

                            Og..Exhaust deflector.. er dette noe man flyr med eller bare noe man har på når man skal fikle litt med motoren?
                            Last edited by Tor2r; 03-04-12, 22:10.
                            Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                            Comment


                            • #44
                              ville vere lurest og høre på motormanualen ja, sida modellen vet no ikke hvilken motor det er hvilken type som er best på propellen er jeg usikker på, funker begge deler!
                              Last edited by Kjetilaf; 03-04-12, 22:17.

                              Comment


                              • #45
                                Bruk APC propeller - de har best effekt. Når det gjelder eksos deflektor så er de ment å lede eksos og oljesøl vekk fra flykroppen. Bruker det på alle mine modeller og har minimalt med søl å vaske vekk etter endt flyging.

                                Ofte så bruken man en propell med litt mindre stigning på innkjøring, begynn med 10 x 5 og heller prøv deg frem når motoren er innkjørt. Men jeg synes at 10 x 5 eller 6 er litt lite på 46 motor, mener at jeg brukte fra 11 x 5 til 11 x 8 avhengig av hvem som hadde laget motoren.
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

                                Mange fly og mye moro

                                Comment

                                Working...
                                X