Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner med en "plan" - på jordet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner med en "plan" - på jordet?

    For 15 år siden hadde jeg et fly med glow motor, ble aldri det store med det...tror det fløy to-tre ganger..måtte bli kjørt langt for å kunne fly..osv...

    Vil starte på nytt nå da det økonomiske ikke har så store begrensninger som da jeg var 15, samt at jeg er mobil på egenhånd

    Først og fremst, jeg vil og skal ha GLOW. Samma om jeg kveles av eksosen, får fuel i munnen, brenner meg eller må stå timesvis å knote med motoren. Kjører ikke EL-bil og skal heller ikke fly EL. Det skal være et fly. Målet er en fet Warbird med tiden, retracts, flaps og ting i den duren.

    Kjøpte Realflight her om dagen, leker meg litt der. Trener med noen høyvingede trainers. NexSTAR 46 ARF som er favoritten.

    Planen min er å kjøpe en 7 eller 8 kanalers radio med en gang. I stedet for en 4 kanalers, så en 5, så 6 osv etter behovene som kommer i fremtiden.
    Har tittet litt på Futuba sin 7 kanalers, fasst opplegg. Vil jeg trenge mer enn 7 kanaler i løpet av de neste 2-3 år tro? Holder vel til en standard warbird med noen fine finesser og funksjoner.

    Har også tenkt tanken å kjøpe denne NexSTAR 46 ARF, med en OS 46AX, denne motoren kan jo også brukes på modell nummer to som er litt av den spreke sorten kanskje.. Hva er forresten forskjellen mellom OS 46AX og 46LA?

    Da jeg bor i Trondheim har jeg plan å ta kontakt med lokal klubb, få litt hjelp og sånt, spes til første flyvning. Få trimma inn modellen og det der.

    Høres dette ut som en grei plan tro? Flyvalg, radio osv..
    Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

  • #2
    Høres veldig bra ut. Men kjøp futaba 8 kanaleren. Den kan du vokse i hele livet da den har 12+2 kanaler tilgjengelig. Den er vel ikke mye dyrere heller.

    Tror LA motoren yter mindere. AX'n vil nok være det perfekte.

    Folk kommer garantert til å foreslå noe annet, men det du har nevnt er meget bra
    Lykke til.

    Comment


    • #3
      Originally posted by anders e View Post
      Høres veldig bra ut. Men kjøp futaba 8 kanaleren. Den kan du vokse i hele livet da den har 12+2 kanaler tilgjengelig. Den er vel ikke mye dyrere heller.
      Takk for svar.

      Hva menes med at den har 12+2 kanaler tilgjengelig? Har ikke lest meg fryktelig mye opp på radioer, manualer osv.
      Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

      Comment


      • #4
        7 kanaler holder vertfall til et fly med flaps og retracts
        jeg vet ingenting om glow, eller nexstar, men jeg vet at det er en del folk som er fornøygde med denne :
        Cessna 177 Cardinal - ThrottleStore.Com
        om du går lenger ned på sida der, så får du pakkepris på alt det du trenger uten fuel, med en 7 kanalers wfly radio. futaba radioen er helt sikkert bedre, men denna tror jeg er bra nok.
        til 4,5 k så er det ikke så gale syns no jeg da

        Comment


        • #5
          W-Flyen Kjetilaf nevner er en knallgod radio syntes jeg Har hatt min i over et år og har ikke hatt noe tull og den er superenkel å programere

          Comment


          • #6
            Høres ut som en grei plan dette. Fasst systemet til futaba er dønn stabilt og sikkert, så det er å anbefale. Skal du med tid og stunder ha deg en Warbird så kommer du kanskje til kort med en 7 kanaler. skal du sette opp eit fly på "riktig" måte så forsvinner 5 kanaler bare på ror. ch1 og ch6 til balanseror. ch2 og ch8 til delt høyderor. ch4 til sideror og ch3 til trottle. så skal du ha flaps, innfelbart understell og kanskje litt annet dill
            Gå for futaba 8 ch.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #7
              Du har jo denne hvis du ikke har problem med å handle brukt (MFN) ModellflyNytt.no

              Comment


              • #8
                Det viktigste er at du kontakter en klubb.
                Har du vurdert og kjøpe det en simulator?
                Sparer mye lim.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Jeg er enig med Anders e. Planen høres veldig bra ut. Og jeg tror du gjør lurt i å kjøpe en god radio med det samme, og særlig ettersom du gir inntrykk av å vite at dette er noe du ønsker å holde på med

                  Ellers tror jeg jammen jeg hadde sett nærmere på flyet Kyrre lenker til lenger opp - om du da ikke er fast bestemt på å bygge/montere selv. Men er du mest ute etter å logge flytimer tror jeg den nevnte brukte modellen er veldig mye modell og moro for penga.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Forskjellen på OS LA og AX er ganske stor, LA er glidelageret og er en billig og driftsikker motor, men drar vel ikke skinnet av pølsa. AX har kulelager og er en mye sprekere motor. Begge trives best med minimum 10 % nitro men 15 % er å foretrekke.

                    Når det gjelder radio så ville jeg jeg ha satset på Futaba, JR eller Graupner. Vet at mange her har ok erfaringer med Spectrum og jalla radioer, men styr unna hvis du vil ha noe som er driftsikkert 5 - 10 år i tid. Prisen på kvalitetsradioer er ikke så mye høyere enn de andre.
                    Last edited by Superstar40; 31-03-12, 20:29.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Kan noen forklare det han lurte på ang futaba 8 kanaleren. Jeg har ingen erfaring med den bortsett fra at jeg vet folk er fornøyd med den. Den heter vel 8fg og den første utgaven kom som 8kanaler som kunne oppgraderes enkelt til 14 kanaler? Er det riktig?
                      Den siste utgaven kommer standard med 14 kanaler, eller?

                      Radioen er hvertfall en av futabas nyeste

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kjetilmh View Post
                        Det viktigste er at du kontakter en klubb.
                        Har du vurdert og kjøpe det en simulator?
                        Sparer mye lim.
                        Har allerede kjøpt Realflight med stikke og hele pakka Flydd rundt 7 timer så langt
                        Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by anders e View Post
                          Kan noen forklare det han lurte på ang futaba 8 kanaleren. Jeg har ingen erfaring med den bortsett fra at jeg vet folk er fornøyd med den. Den heter vel 8fg og den første utgaven kom som 8kanaler som kunne oppgraderes enkelt til 14 kanaler? Er det riktig?
                          Den siste utgaven kommer standard med 14 kanaler, eller?

                          Radioen er hvertfall en av futabas nyeste
                          Ja, når jeg leser på omtalen av prodktet ser jeg at det står om 12 kanaler + 2 av/på funksjoner..
                          "Expanded with 14 total transmitter channels — 12 proportional and two switched"
                          Skjønner bare ikke hvordan man får brukt alle med 8 kanalers mottaker men satser på at jeg leser meg til det eller at det kommer inn en kar her som har greie på sånt
                          Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kyrre View Post
                            Du har jo denne hvis du ikke har problem med å handle brukt (MFN) ModellflyNytt.no
                            Cardinal 177, samme som de har på på Throttle Store? Har i alle fall sett på denne og den står faktisk på 2 plass etter NexSTAR
                            Nybegynner... har vel en gammel .15 O.S. motor liggende et sted

                            Comment


                            • #15
                              Komplett hardfør trainer - (MFN) ModellflyNytt.no

                              Mvh
                              Alf
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X