Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med Clouds Fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med Clouds Fly

    Heihei.

    Jeg fikk i går mitt aller første fly, et Clouds Fly EPO 127. Instruksjonsheftet som fulgte med var veldig mangelfullt, men jeg fikk etter hvert montert alt, og begyndt å teste servoene og motoren. Det er et firekanals fly, hvor venstre stikke skal kontrollere ror og elevator, og høyre stikke throttle og aileron.

    Roret og ailerons fungerte helt fint, men motoren og elevatoren ikke i det hele tatt. Etter å ha trimmet ned throttlen og reversert den fungerte motoren, men den ble styrt av den venstre stikken, i steden for den høyre. Elevatoren var det fortsatt lite liv i. Den stilte seg helt ut i ene retningen, og ville ikke røre seg.

    Jeg har prøvd å bytte elevatoren med roret og aileron (som begge funger fint), men den funker fortsatt ikke. Prøver jeg å bytte motoren fungerer ingenting i det hele tatt. Det får meg til å tro at det er servoen til elevatoren som er gåen. Men siden den tross alt har bevegd seg, og motoren blir styrt av feil stikke kan det også virke som om det er kontrollen eller receiveren det er noe galt med.

    Jeg er helt rådløs nå, og håper noen her kan hjelpe meg med å finne ut av dette.

  • #2
    Høres ut som om du har gått på en kinasmell her...

    I Europa etc. flyr vi med noe som kalles Mode2.
    Da har vi throttle + rudder på venstre stikke. Aileron + Elevator på høyre stikke

    Motor skal normalt på kanal3 på mottaker
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Hvor har du kjøpt det? Hvis det er noe feil, og du har kjøpt på TS. Kan du jo bytte. Xilian har helt rett.
      Last edited by ArneH; 03-04-12, 00:29.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        kan vell ikke vere noe så enkelt som at servopluggen er montert feil vei da?
        kanal 1 = blanseror
        kanal 2= elevator
        kanal 3 = motor
        Kanal 4 = sideror
        detta vell den vanlige settingen på motakeren tenker jeg.

        Comment


        • #5
          Hva som skal være hvor av servoer på mottakeren kommer jo helt an på vilken radio du har, på min JR er oppsettet som følger.
          1 Trothel
          2 Balanseror
          3 Høyderor
          4 sideror
          5 understell
          6 Flaps
          7 valgfri
          8 valgfri
          9 valgfri

          Comment


          • #6
            Jeg tror ikke servoen er montert feil, den satt på da jeg fikk den. Selv om den var feilmontert, burde den vel gitt respons?

            Kanalene skulle være i rekkefølgen Kjetil sa. Om det er mode 2 flyet skal være er jo faktisk på kanalene på riktig stikke. Throttle og ror på venstre, og aileron og den ikkefungerende elevator på høyre. Da må vel problemet være med servoen, og ikke radioen.

            Jeg får høre om det er mulig å få tilsendt en ny servo da.

            Takker for hurtige svar.
            Last edited by Wubble; 03-04-12, 08:15.

            Comment


            • #7
              Hvis høyderor og throttle var byttet om så kan høyderorsservoen gått rett i fullt utslag når den fikk strøm og kanskje blitt skadet av det. Kan du høre noe fra den når den skulle ha beveget seg, svak summing e.l.? Og selvom det ikke er anbefalt å bevege en servo uten strøm, kan du flytte armen til riktig posisjon når servoen ikke er koblet til? Du må ikke bruke makt når du prøver dette, da vil drevene ryke. Og selvom du uansett skulle få servoen til å fungere igjen så bør du bytte den, du vil ikke at dette skal skje igjen i lufta.

              Comment


              • #8
                nå tenkte jeg på servo pluggen jeg da, og de kan vere feilmontert ifra forhandler. selvom det ikke skjer så ofte.
                Om det var throttlestore du kjøpte den ifra, så kan du ringe/sende mail til de, så fikser det seg

                Comment


                • #9
                  Ingen lyd i det hele tatt, nei. Jeg greier å bevege på den uten strøm, men den fungerer fortsatt ikke.

                  Jeg kjøpte den fra throttlestore, og jeg sendte en mail tidligere i dag. Håper på å få tilsendt en ny servo uten å måtte sende inn hele flyet. Om ikke kjøper jeg nok bare en selv, tror ikke jeg orker bryet med å sende inn.

                  Her er veldig fint vær nå, det er synd jeg ikke får fly før om et par dager

                  Comment


                  • #10
                    var en servo som ikke var som den skulle på en cessna jeg handla derifra, fikk tilsendt en ny servo uten noen problemer

                    Comment

                    Working...
                    X