Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Dogfighter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex Dogfighter

    Har fra den skandinaviske importøren fått inn en Multiplex Dogfighter til test.

    DogFighter - Multiplex USA

    Our fast and agile racer, the DogFighter, brings the old fashioned art of aerial combat to your local flying field. With crisp handling and precise response, this sporty flyer will tear through the skies with aerobatic mastery. Inspired by the classic warbirds of WWII, our compact speed demon was designed with the intermediate and sport flier in mind. Whether you are making striking runs at the club field or engaging in ferocious aerial combat, seize air superiority with the Multiplex DogFighter!
    Features

    • Low Minimum Airspeed
    • Crisp Handling and Accurate Response for Precise Aerobatics
    • Detachable Wing For Easy Transport
    • Durable, Elapor® Foam Construction
    • Includes Two Decal Sheets "Racer" and "Fighter"

    Click image for larger version

Name:	photo.1php.jpeg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	631245Click image for larger version

Name:	photo.php.jpeg
Views:	1
Size:	13.4 KB
ID:	631246
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Gled deg
    Condor modellflyklubb (Vestfold / Re kommune)

    Comment


    • #3
      Det gjør jeg også

      Modellen var i hus for en god stund siden, men det har vært litt hektisk og fikk derfor først åpnet esken for noen dager siden. Esken inneholdt komplett maskin med Multiplex powerpakke med motor, esc og batteri. I tillegg lå det Hitec 65HB servoer oppi. Har brukt disse i ett utall med fly og de er forholdsvis tighte og tåler mye.

      For de som har bygget Multiplex foan modeller før så er det mye kjent. Kroppen er todelt og hver halvdel tilpasses med diverse utstyr før man lukker og limer den. Servoer har fått tilpassede servobrønner og det er kort vei fra eskeåpning til jomfrutur. Det er to ark med dekaler, den ene er grønt og hvitt i litt militærform mens det andre er i hvitt og rødt i litt mer racingstil. Ingen overraskelser her i hvert fall. Bare å komme i gang!

      Manualen er også laget i Multiplex stil. Noen sider med nummererte tegninger og beskrivelse på diverse språk lenger bak i manualen. Litt blaing i sider men bilder sammen med tekst gir en fyldig beskrivelse av monteringen.


      Click image for larger version

Name:	_MG_4949.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	587420 Click image for larger version

Name:	_MG_4950.jpg
Views:	1
Size:	249.3 KB
ID:	587421
      Click image for larger version

Name:	_MG_4951.jpg
Views:	1
Size:	269.2 KB
ID:	587422 Click image for larger version

Name:	_MG_4952.jpg
Views:	1
Size:	287.7 KB
ID:	587423
      Click image for larger version

Name:	_MG_4953.jpg
Views:	1
Size:	259.4 KB
ID:	587424 Click image for larger version

Name:	_MG_4954.jpg
Views:	1
Size:	265.8 KB
ID:	587425
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Starter med å finne frem begge kropssidene, der skal jeg lime inn motorfester, canopyfester, fester til vingebolter samt plastrør som skal limes i sidene for å stive opp kroppen. Jeg limer alt med medium CA. På motorfestene så legger jeg limet på foamen og deretter dusjer jeg selve delen med kicker og setter den på plass. Erfaringsmessig fungerer det meget godt. Det første jeg gjør er å skjære løs sideroret i toppen. NB! Det skal ikke skjæres i hengslelinjen men det ser dere av det første bildet under. I tilleg lager jeg ett spor i underkant slik at jeg får forsterket hengslelinjen ved å lime inn en CA hengsle.

        Pass på at alt utstyr er limt inni kroppen FØR du limer kroppssidene sammen. Man limer heller IKKE kroppen nå, men kan alltids sjekke passform.

        Click image for larger version

Name:	_MG_4955.jpg
Views:	1
Size:	219.1 KB
ID:	587427 Click image for larger version

Name:	_MG_4956.jpg
Views:	1
Size:	178.0 KB
ID:	587428

        Click image for larger version

Name:	_MG_4957.jpg
Views:	1
Size:	222.5 KB
ID:	587429 Click image for larger version

Name:	_MG_4958.jpg
Views:	1
Size:	226.3 KB
ID:	587430

        Click image for larger version

Name:	_MG_4962.jpg
Views:	2
Size:	273.2 KB
ID:	587431 Click image for larger version

Name:	_MG_4963.jpg
Views:	1
Size:	280.6 KB
ID:	587432
        Last edited by affa; 07-04-12, 14:20.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Deretter finner jeg frem 2 servorammer som skal limes inn i kroppen. Den ene åpningen er klar (høyderor) mens den andre åpningen må skjæres ut da denne er optional og skal kun kuttes hvis man ønsker sideror, noe jeg definitivt ønsker på en dogfighter for å skjerpe turnradiusen … Åpningen er klar under det tynne laget med isopor og den er tilpasset i størrelse på hullet under ”huden”
          Setter på plass rammene for å se at det passer før jeg limer de inn. Deretter inn med servoer og skrur så disse fast i rammene. Hitec 65 passer rett inn uten modifisering. Ledningene trekkes inni kroppen i ferdige spor og jeg bruker litt tape slik at de ligger på riktig sted og ikke klemmes mellom kroppsdelene når disse skal limes sammen. Skjøter på med to korte skjøtekabler slik at mottakeren ikke låses helt bak til evig tid.

          I tillegg må man fjerne ett par foamblokker på sideroret samt skjære litt i toppen av sideroret for å få full bevegelighet. Jeg valgte som manualen anbefaler også å lime inn en CA hengsle i bunn som ekstra forsterkning.

          Fant frem rorhorn og låsemekanisme for linkene og monterte disse. Mutterne må ha Loctite for å sitte. Satt fast låsemekanismen, la lim på foamen og deretter en dusj med kicker på selve rorhornet før jeg trykket det på plass og holdt det der til det hadde tørket skikkelig. Testet det ved å sjekke holdet og ingen tegn til at det skal være mulig å dra det ut med moderate krefter.

          Click image for larger version

Name:	_MG_4959.jpg
Views:	1
Size:	198.8 KB
ID:	587433 Click image for larger version

Name:	_MG_4960.jpg
Views:	1
Size:	198.5 KB
ID:	587434

          Click image for larger version

Name:	_MG_4962.jpg
Views:	2
Size:	273.2 KB
ID:	587435 Click image for larger version

Name:	_MG_4965.jpg
Views:	1
Size:	238.6 KB
ID:	587436

          Click image for larger version

Name:	_MG_4961.jpg
Views:	1
Size:	195.1 KB
ID:	587437

          Da var det bare å klargjøre for sammenliming av skroget. Lynlim på ene siden og kicker på den andre siden. Jevnt på og hold trykket uten å trykke så hardt at man vrir kroppen.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Motorspantet i metall skrus på plass i de allerede innlimte motorfestebrakettene. Motoren monteres og kabler strekkes tilbake til ESC. På nettet er det flee modifikasjoner på skroget der man fjerner en del av foamen bak motor slik at ESC lettere plasseres lenger fremme for riktig CG og enklere montering av batteri. Siden dette er en testmodell velger jeg å montere den by the book og se hvordan default oppsett fungerer.


            Click image for larger version

Name:	_MG_4967.jpg
Views:	1
Size:	179.1 KB
ID:	587439 Click image for larger version

Name:	_MG_4966.jpg
Views:	1
Size:	188.3 KB
ID:	587438


            Stab med høyderor trykkes på plass og limes med tynn CA. Ser ingen grunn til annet da den sitter ganske tight i utgangspunktet. Metallinkene tres inn i servohornet og justeres deretter i selve rorhornet med ez-konnektor.

            Limer så på plass batteriplaten i kroppen og kroppen er klar for montering av mottaker og justering av ror.

            Click image for larger version

Name:	_MG_4970.jpg
Views:	1
Size:	132.5 KB
ID:	587440
            Last edited by affa; 07-04-12, 14:31.
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Så var det over til vingen som skal ha noen forsterkninger. En karbonlist som skal limes oppi ferdig spor i overkant. Samme her, ned med CA og lynlim på listen. Deretter er det tre lange plastrør som skal limes ned i slissede spor i vingen. To på oversiden og en på undersiden. De ser tynne ut, men en slik armering på egge sider av vingen gir den skikkelig styrke. To foringer til vingeskruene får litt lim på seg og trykkes på plass under ifra og ned i de ferdig pressede hullene.

              Finner frem passende skjøtekabler til balanserorsservoene og fester disse. Servoene er liggende så viktig at de kobles til mottakeren, justeres med senter og at de går riktig vei FØR man limer de inn. Jeg velger kontaktlim da det erfaringsmessig gjør at de sitter meget godt, men at de kan tas ut om man skulle trenge det i etterkant.

              På med linkene og rorhornene, dette skjer på mer eller mindre lik metode som på høyde- og sideror. Over selve linkene skal det limes beskyttelse slik at man ikke ripper servoene hvis man slår servohornet eller linken nedi bakken under landing.

              Click image for larger version

Name:	_MG_4968.jpg
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	587441 Click image for larger version

Name:	_MG_4971.jpg
Views:	1
Size:	286.4 KB
ID:	587442
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Jeg limer på plass festeklipsene i cockpit og prøver denne på plass.

                Setter opp radioen og justerer utslag i henhold til manual. CG med batteriet på plass sjekkes og modellen trenger kun dekaler før den er klar.

                Jeg synes den grønne utgaven er så langt unna en warbird uansett at jeg velger den racingpregede røde utgaven. Vasker flyet med silikonfjerner slik at dekalene sitter godt og setter i gang.


                Click image for larger version

Name:	_MG_4973.jpg
Views:	1
Size:	242.9 KB
ID:	587444 Click image for larger version

Name:	_MG_4975.jpg
Views:	1
Size:	274.7 KB
ID:	587445

                Click image for larger version

Name:	_MG_4972.jpg
Views:	1
Size:	271.5 KB
ID:	587443 Click image for larger version

Name:	_MG_4977.jpg
Views:	1
Size:	99.1 KB
ID:	587446

                Modellen er utrolig lettbygd og grei å sette sammen. En kveld eller to så er den helt flyklar. Følg manualen step for step så slipper man å hoppe over essensielle punkter.

                Next is maiden
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa View Post
                  hvis man ønsker sideror, noe jeg definitivt ønsker på en dogfighter for å skjerpe turnradiusen
                  Det var en interessant uttalelse. Kanskje du kan skrive en egen artikkel om det til ModellflyInformasjon?

                  Han som har konstruert dogfighteren som jeg er i gang med å scratchbygge mener at man ikke trenger sideror.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #10
                    Trenger ikke skderor men du kan fly mye skarpere svinger hvis du har sideror


                    ---
                    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.275230,5.324748
                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment


                    • #11
                      Litt unyansert fra meg.

                      Skal du fly ren dogfigh så dropp sideror, da bruker man kraftig krengning og høyderor slik at man får tighte svinger. Er usikker på om man kanskje klarer å holde bedre fart i disse krappe svingene med sideror, men tipper det

                      Men skal du fly litt koseflyging så blir modellen mer manøvrerer og morsom med sideror


                      Mvh
                      Alf
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Velkommen til Dogfight(håper jeg), neste treff i Asker er satt til 9/6- detaljer kommer.
                        Er det andre klubber som har planer er jeg klar
                        Tilbake til modellen din så tror jeg ikke sideror hjelper for mindre svinger, da totalvekt er viktig men spesielle unnamanøvre med sideror "kjekt å ha". Men igjen mister du fart så..............jeg har droppet sideror siden jeg heller ikke bruker understell.

                        Comment


                        • #13
                          fikk prøvd min mpx dogfight tidlig i påsken.hadde aldrig trodd "embalasjefly" skulle fly så godt,bare pass på å ikke ha for mye throttle når du kaster den igang, det blir endel torq med 10x7 propell.
                          Terje syvertsen
                          www.ModumModellSportklubb.com
                          3dhs edge mintor 38
                          C-arf edge dle 111 v3.
                          C-ARF extra 330l da 100.

                          Comment


                          • #14
                            Fytti satan for et fly! Jomfruturen idag ble en smule nervøs da jeg trodde alt var nøytralt justert, men høyderoret var justert litt opp. I tillegg holdt torquen på å dra den inn i skauen bak meg, men etter å ha justert høyderoret og med litt kompensasjon i andre kastet gikk det så mye bedre. Jeg skal justere litt mer nedtrekk til neste gang, men pokker så bra det fløy, både på full gass og med motoren av. Må også si meg meget fornøyd med oppsettet som er 90% HobbyKing, særlig motoren HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-36A 1800Kv / 875w med 9x6 Graupner foldepropell. Bruker også 4 av disse servoene HobbyKing R/C Hobby Store : Corona 939MG Digital Metal Gear Servo 2.7kg/ 12.5g/ 0.13sec og de gjorde jobben veldig bra. Men det er nå Multiplex selvfølgelig som skal ha all æren her, de befester bare sin posisjon som Kongen av foamies med Dogfighteren.

                            Comment


                            • #15
                              Den hørtes morsom ut. hva slags batteri bruker du ?
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X