Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor? center gravity? fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor? center gravity? fly?

    Hei folkens.

    Testa for første gang mitt STM cessna fly i dag. gikk sånn tårlig bra.

    Bare lurte på en ting, har skjønt at center gravity på fly er ganske viktig. men hvordan finner jeg den og hvordan måler jeg den??

    Mvh
    Thomas

  • #2
    tyngdepunktet på flyet skal ligge sentrumet for løft. dette ligger , som en tommelfinger regel, ca 1/3 av vingekorden fra forkanten. vingekorden er avstanden mellom for og bakkant av ving. er du uerfaren er et nesetungt fly å foretrekke da dette er mer stabilt. holder du flyet med pekefingene under cg skal det henge svakt ned med snuten.

    Comment


    • #3
      Herlig. Takker for raskt svar.

      Comment


      • #4
        Som regel står det hvor det skal være i manualen.............................visst du har den. Men det var kanskje derfor du spurte

        Comment


        • #5
          Dårlig manual hvis det ikke står hvor CG skal være ja Eneste som er verre er om manualen opererer med feil CG. Viktigste sjekk på et nytt fly må vel være at rorene går riktig vei ("balanserorsklubben" er stor men ikke speselt glamorøs), og at CG er korrekt. Endring i CG forandrer flyegenskapene i større elle mindre grad - i verste fall blir flyet totalt ukontrollerbart. Som nevnt er framtungt tryggere enn baktungt. En av de mer kjente uttalelsene går ut på at "et framtungt fly flyr dårlig, mens et baktungt fly flyr èn gang!"
          Knut

          Diverse fly; de fleste med propell...

          Comment


          • #6
            Det finnes mange tips og måter å regne det ut på ta en til her under "teknisk" og tyngdepungtberegning:
            :: Velkommen til Asker Modellklubb

            Det er en grafisk forklaring som skal dekke flere vingeformer, men som andre også skriver hold deg mellom 1/4 og 1/3 fra vingeforkant.
            Lykke til.

            Comment

            Working...
            X