Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    holla holla.. .. nuh.. har jeg krabbet meg hjem fra jobb og stått på hodet litt.. og får nesten spørre hva dere ville ha gjort...

    sideplatene på denne boksen...

    Click image for larger version

Name:	0297219a-0152-db4a.jpg
Views:	1
Size:	24.3 KB
ID:	587568

    er ca 8 mm for lang.... og hakkene for de andre delene som er limt på ikke helt nøyaktig hvor de burde vært.. 2 3 mm forskjell til helt mot slutten hvor bakplata er 8-9 mm i avvik fra tegningen... så jo dette tidligere men tenkte ikke noe særlig over det men er litt bekymret dette går utover scala former osv .. annet enn at jeg kan slipe ned ting så det passer og bakerste plata ikke går helt inntil vingene, noe jeg sikkert kan fikse når jeg dekker den med balsa. .. de platene bøyde seg relativt raskt etter utpakking, burde kanskje ha fukta dem og tørket dem i press?

    sånn nok bekymringer.. og tilbake til morroa.. DET ER IKKE MORRO Å SPLEISE KVIST!!!!

    den ZDZ 90RV-J der så ganske snasen ut med nok saft til å løfte kvisthaugen min men 1 kilo lettere enn quadra 100... kanskje derfor den er anbefalt? Tempesten har lett for å være baktung og skal bygge for å få minst mulig vekt. men alikevel montere servoer så nært de skal være på høyderor for å få kortest mulig stag og slingring. .. lurer på om jeg bikker 20 kg...

    etter forrige avsnitt så er det vel alt klart at det skal være en ca 100cc bensinmotor i den.. så da er vel servoer med metalgir selvskrevet..

    så hvis jeg lister opp igjen blir det da

    aileron og elevator 4 vinge servoer
    motor servo.. metallgir?
    rudder metallgir servo kraftig
    landings lys og understell, lys, canopy, flaps 5 micoservoer de blir vel en laaaang hydraulisk sylinder for canopy og understell, og 4 for flaps

    da trenger jeg minst 8 kanaler, .. trenger en sender og mottager og da.. gode ideer.. lurt om den har 2 systemer for de som har dobbelt med servero som høyde og balanse.. og eller burde fordele det anderledes da.?..

    /Rob
    Last edited by robl; 11-04-12, 22:57.
    Har i dag:
    Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
    Parkzone Spitfire IX
    EFlight Hawker Hurricane 25e
    Påbegynt:
    Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

    Comment


    • #17
      Futaba 8FG-Super kan anbefales. Den har mulighet for 14 kanaler og S-Bus system som har muligheten til enkelt å samle mange kanaler (servoer) på få ledninger. Den gir mye for pengene.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #18
        Originally posted by affa View Post
        Har du erfaring med 3010? Har brukt noen 3305MG og 2 stk har endt med stuck ror. Ikke imponerende og gidder ikke bruke de lenger. HD9150 har jeg aldri hatt tull med og har opp gjennom hatt veldig mange. Ikke overvettes presise men duger bra til mye.

        Til dyrere prosjekt er det kun 7955TG jeg bruker.

        Generelt bruker nok de fleste servoer som er sterkt overdimensjonert, men unntak her også selvfølgelig

        Mvh
        Alf
        Etter at jeg har hatt to 3010 servoer som har tøyset, har de blitt faset ut hos meg. 3010 Kinaservoene som blir levert av bla Tower Hobbies virker ikke være like bra som de det står Robbe på.
        Balsa

        Comment


        • #19
          Et par servoer det kan være verd å se på som er relativt rimelige og gode er:

          Align DS610 Digital std Servo - 12kg - 52,2g
          Dette er en servo som brukes mest på cyclic på helikopter fordi Align leverer dem med mange av sine helikoptersett. Men det er en utmerket servo til større fly også.

          Savöx Servo SC-1256TG - 0.15 speed/20kg
          Er mye brukt til større modeller i utlandet med godt ry. Det er forøvrig Savox som lager Align servoene.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #20
            når det gjelder servoer... så er det kvalitet som gjelder, skal jeg først bygge ett så stort fly så blir det feil å spare på noen skarve servoer...
            Savöx eller align høres interessant ut skal titte på Futabaen .. kan man koble denne lett til flysim også?

            For bare hydraulikken som skal inni koster bare understellet 6000... forøvrig derfor jeg er ganske pirkete på skala ting og tang som at fineren som er laserskåret ikke stemmer med tegningene og at den slår seg(bøyer), uansett hvor få milimeter det er.. treverket er trossalt det billigste på den.. har også bestilt skinner for canopy fra belair.. nytt produkt de får inn..

            noen som har peil på bra lysanlegg? . jada skal ha 2 lys bakover.. i rota på høyderoret, fargede på vingetuppene, og landingslys. mulighet for mer lys.

            tenkte jeg skal bruke magneter for å feste luker der tempesten faktisk har luker for å gjemme morsomheter som påfylningspunkt, og luker å skru fast der servoer monteres under. føler meg forplikta til å lage rivets, og mest mulig skala modell
            Har i dag:
            Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
            Parkzone Spitfire IX
            EFlight Hawker Hurricane 25e
            Påbegynt:
            Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

            Comment


            • #21
              Futabaen kobles enkelt til flysim. Bare pass på å få med riktig kabel.
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #22
                Originally posted by affa View Post
                Har du erfaring med 3010?

                Mvh
                Alf
                Har fire stykker på Lancasteren min, sitter på flaps. Ikke hatt noe tull med dem

                Comment


                • #23
                  Details4scale har supre lysanlegg, mye jet på sida hans, men han lager custom til så vidt jeg vet.

                  Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Jamie View Post
                    Har fire stykker på Lancasteren min, sitter på flaps. Ikke hatt noe tull med dem
                    På flapsen blir det jo mindre belastning og slitasje, da de jo brukes lite i forhold til "flyrorene". Og så er det ikke like kritisk om det skjer noe galt med flapsen som hovedrorene.
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by troasb View Post
                      På flapsen blir det jo mindre belastning og slitasje, da de jo brukes lite i forhold til "flyrorene". Og så er det ikke like kritisk om det skjer noe galt med flapsen som hovedrorene.
                      Heller stikk motsatt etter min mening. Mye utslag og ofte satt i for høy fart gjør at flap ofte får høy belastning.

                      En flap fullt nede og en inne skaper dramatisk situasjon, trust me...

                      Mvh
                      Alf
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by affa View Post
                        Heller stikk motsatt etter min mening. Mye utslag og ofte satt i for høy fart gjør at flap ofte får høy belastning.

                        En flap fullt nede og en inne skaper dramatisk situasjon, trust me...

                        Mvh
                        Alf
                        Høy direkte kraft ja, er med på den, men en helt annen type belastning enn på hovedrorene. Klart det er dramatisk med en flaps ute og en inne men det er dog verre med ett balanseror på fullt utslag.

                        Så hvis man skal spare kroner på servoene så ville jeg kanskje brukt en rimelig og sterk metallgirsservo som f.eks Power HD-9150 på flapsen og noe bedre på hovedrorene.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by troasb View Post
                          Høy direkte kraft ja, er med på den, men en helt annen type belastning enn på hovedrorene. Klart det er dramatisk med en flaps ute og en inne men det er dog verre med ett balanseror på fullt utslag.

                          Så hvis man skal spare kroner på servoene så ville jeg kanskje brukt en rimelig og sterk metallgirsservo som f.eks Power HD-9150 på flapsen og noe bedre på hovedrorene.
                          På en 3D modell er ett stuck aileron litt krevende men landet sist år min TF P47 med full deflection på høyre balanseror uten store problemer. Ikke uvanlig at flappen har 3xutslag av balror. Da er det ikke lenger dramatisk men faktisk katastrofe.


                          Og utslagene på en skalamodell er rimelig begrenset så påkjenningen er veldig lav. For 10 år siden fløy de fleste 2m warbirds med Futaba 148 servoer....

                          Men det er min mening etter 10 år med mye store modeller (2m+) og her er det mye meninger og erfaringer
                          Last edited by affa; 12-04-12, 17:24.
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by affa View Post
                            En flap fullt nede og en inne skaper dramatisk situasjon, trust me... MvhAlf
                            Been there, done that! Pilatus turbo porter med en flap oppe og en på max = spinn!
                            Stig-Arne Isaksen

                            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                            Comment


                            • #29
                              Med en sviktende flaps så har man jo muligjheten til dra opp den andre eller omvendt vil jeg tro.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment


                              • #30
                                Da ble det en plutselig stopp i all kutting av kvist... Til det er oppklart hvorfor tegningene mine og delene er inntil 9mm avvikende.
                                Har i dag:
                                Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                                Parkzone Spitfire IX
                                EFlight Hawker Hurricane 25e
                                Påbegynt:
                                Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                                Comment

                                Working...
                                X