Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Veldig kjedelig, går jo ikke det..
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

    Comment


    • #32
      Originally posted by affa View Post
      På en 3D modell er ett stuck aileron litt krevende men landet sist år min TF P47 med full deflection på høyre balanseror uten store problemer. Ikke uvanlig at flappen har 3xutslag av balror. Da er det ikke lenger dramatisk men faktisk katastrofe.


      Og utslagene på en skalamodell er rimelig begrenset så påkjenningen er veldig lav. For 10 år siden fløy de fleste 2m warbirds med Futaba 148 servoer....

      Men det er min mening etter 10 år med mye store modeller (2m+) og her er det mye meninger og erfaringer
      Enig med deg der Alf. Med de låvedørene av noen flaps på enkelte fly trenger man en solid servo der.
      De andre rorene er det jo nesten ikke bevegelse på hvis man flyr skalalikt. Dessuten er jo rorene på en warbird ganske små og i forhold til en 3D modell.
      Hadde en Volksplane på 244 i vingespenn og 10kg vekt, som ble fløyet med Futaba 148 servoer. 1 servo til begge balanserorene.
      Denne modellen fløy jeg med i årevis uten problemer.
      Do335 er det første flyet jeg har satt inn sterkere servoer på, men kun på landingsflapsene.
      Balsa

      Comment


      • #33
        Da er vel en Tempest unntaket da de har relativt store flater å flytte på... geez for noen priser... ca 1000 pr servo...
        Har i dag:
        Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
        Parkzone Spitfire IX
        EFlight Hawker Hurricane 25e
        Påbegynt:
        Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

        Comment


        • #34
          Originally posted by robl View Post
          Da er vel en Tempest unntaket da de har relativt store flater å flytte på... geez for noen priser... ca 1000 pr servo...
          Du trenger ikke så dyre servoer på en skalamodell! Savox, Align, Hitec m.fl har gode servoer du kan bruke til halve prisen. Jeg hadde vurderet Power HD 9150 på flapsen, de er enda billigere.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #35
            Dette med servoer blir mye synsing og i de fleste tilfeller settes det inn "noesåduersikkerpådetskalholde" for ingen av oss vet egentlig hvilken belastning servoen får...riktig?
            Med dagens "duppeditter skulle det være en enkel sak hvis du kan måle amperetrekket på hver servo mens du flyr, for de fleste servoer er oppgitt med max mA. dvs. max belastning.
            Har noen prøvd?
            En like viktig sak som å velge servo(og dette kan jeg) er overføring til rorflate og geometrien i det, eks. fra servo til flap hvor det kan løses ganske elegant uten værstingservoer.
            Høyderor på en Warbird har veldig liten belastning og små utslag, kun utsatt for flutter fordi senter for løft er nær tyngdepungt.
            Sideror trenger mer power, mer normalt i forhold til størrelsen av modellen
            Ballanseror trenger egentlig små "krefter" for å bevege, MEN fordi de ikke er koblet sammen med stag eller wires(som regel) får de ekstra G-belastning under steepturn-loop el. selv med rorene i nøytral!
            Pass på å utnytte vandringen på servoen-140% og gear ned til roret.

            Comment


            • #36
              Uansett hva slags modellfly man bygger så mener jeg man skal unne seg gode servoer!

              En god og presis servo gjør at modellen flyr bedre i og med at de de får rorene til å stå i den stillingen de er tiltenkt,- også etter 300 turer! Hvorfor i alle dager skal man akseptere upresiste og dårlige servorer på en skalamodell? Det er hverken gøy å fly eller fint å se på en skalamodell som fortsetter svingen eller loopen litt etter at den egentlig er ferdig. Ta en titt over mot de som IMAC eller F3A. De velger presise servoer som holder hundrevis av turer før potmeter eller gear blir slitt ut. Den normale skalaflyer flyr mindre enn disse, men til gjengjeld er modellene tyngre, de har ofte endel mer vibrasjon i flyet og de har rorutforminger som ofte er lite optimale for modellfly (tykkelse, profil, vekt osv...)

              Legg lista litt høyrere på servoer neste gang og gjør installasjonen korrekt men hensyn på servohorn og rorhorn geometri så vil de aller fleste få fly som blir bedre å fly. Man får gode servoer for langt unner 1000-kroner om man velger litt fornuftig.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #37
                Det viktigste for meg, er at servoene fungerer. Presisjonsservoer er bare tull i mine øyne på en warbird. Er den skikkelig i skala må den flys hele tiden og man utfører jo ikke ett perfekt akroprogram med slike maskiner.
                Warbirds er konstruert for angrep og forsvar, ikke flyoppvisning ala' ballett eller isdans.
                Alt annet er tull.
                Last edited by Wulf; 20-04-12, 19:34.
                Balsa

                Comment


                • #38
                  Jeg lurer på om dette servo-styret kommer av at 3-D gutta ikke har noe annet å være glad i enn servoene, powerbokser, og dyre brytere? For man kan jo ikke bli glad i flyet? De er jo helt like alle sammen?

                  Last edited by kwik; 20-04-12, 19:34.
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • #39
                    Balsa

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by kwik View Post
                      Jeg lurer på om dette servo-styret kommer av at 3-D gutta ikke har noe annet å være glad i enn servoene, powerbokser, og dyre brytere? For man kan jo ikke bli glad i flyet? De er jo helt like alle sammen?

                      Au! Den svei assa
                      Helikopter:
                      T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
                      Radio
                      Spektrum dx 18

                      Comment


                      • #41
                        He he, å fly i ring kan alle ...........
                        Kan jo prøve å sette di 3001 servoene deres i et akrofly så ser vi hvor lenge di holder. Vi prøver å gjøre litt annet enn en 3 km stor ring........lol

                        Ja jeg har hatt warbird...........

                        Comment


                        • #42
                          Warbirds er ikke er ikke tuppware vettu
                          Balsa

                          Comment


                          • #43
                            Nei beklager........jeg har faktisk stor respekt for warbirds og folkene bak, så jeg gidder ikke å latterliggjøre dere, men akro/3d-flygere er jo tullinger i følge alle andre
                            Last edited by anders e; 20-04-12, 20:23.

                            Comment


                            • #44
                              For oss som synes warbirds er for moderne, og furulister og bomulls-duk er topp, blir valg av sero(var det det det ble kalt?)litt voldsomt.
                              ??

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by kwik View Post
                                Jeg lurer på om dette servo-styret kommer av at 3-D gutta ikke har noe annet å være glad i enn servoene, powerbokser, og dyre brytere? For man kan jo ikke bli glad i flyet? De er jo helt like alle sammen?

                                Jeg er mest av alt glad i å fly, og jeg forventer at flyene mine oppfører seg godt og forutsigbart i luften. Defor skriver jeg det jeg skriver.

                                Jeg tror denne idiot-diskusjonen er til lite hjelp for trådstarter. Anbefaler han, eventuelt andre i samme situasjon å se hva andre bruker av utstyr samt bruke sunn fornuft. Utsagn som at en "war bird må flyes hele tiden" blir for dumt, servoene skal gjøre jobben åkkesom.


                                Har fortsatt tilgode å se mange like halvskala Pitts fylle depoet.....


                                Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X