Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hawker Tempest V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hmm Dumt?
    Med en warbird som har 3 grader innfallsvinkel foran, 2 grader på bakvingen og assymmetrisk vingeprofil, må den flyes hele tiden.Nytter ikke trimme ut noe sånt. Fw190 har ikke høyretrekk eller nedovertrekk.
    Vil ikke ødelegge tråden, men syntes servohysteriet overdøver fornuften i mange tilfeller.
    Hvis Tempesten er skala, har den sikkert frise-balanseror og aerodynamisk avbalanserte halefjær
    Balsa

    Comment


    • #47
      Originally posted by Wulf View Post
      Hmm Dumt?
      Med en warbird som har 3 grader innfallsvinkel foran, 2 grader på bakvingen og assymmetrisk vingeprofil, må den flyes hele tiden.Nytter ikke trimme ut noe sånt. Fw190 har ikke høyretrekk eller nedovertrekk.
      Vil ikke ødelegge tråden, men syntes servohysteriet overdøver fornuften i mange tilfeller.
      Hvis Tempesten er skala, har den sikkert frise-balanseror og aerodynamisk avbalanserte halefjær
      hæ?




      ....................
      Helikopter:
      T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
      Radio
      Spektrum dx 18

      Comment


      • #48
        Originally posted by Wulf View Post
        Hmm Dumt?
        Med en warbird som har 3 grader innfallsvinkel foran, 2 grader på bakvingen og assymmetrisk vingeprofil, må den flyes hele tiden.Nytter ikke trimme ut noe sånt. Fw190 har ikke høyretrekk eller nedovertrekk.
        Vil ikke ødelegge tråden, men syntes servohysteriet overdøver fornuften i mange tilfeller.
        Hvis Tempesten er skala, har den sikkert frise-balanseror og aerodynamisk avbalanserte halefjær
        Helt enig. Bare flapsen trenger litt krefter. Det viktigste for oss er pålitelige servoer. At de ikke begynner å gå når det blir minus-grader, for eksempel. Heller at man får problem med feedback pot'et etter en stund.

        Så drifts-sikre servoer er viktige, ja. Men har mine tvil om at det står i stil til prisene. Har brukt Fut 3305 endel i det siste som et forsøk. Har hatt ett tilfelle at en begynte å oppføre seg rart. Det er dog en av ca 30 servoer. (Kan ha vært pluggen).

        Men er man garantert mot det, bare fordi servoen koster det dobbelte?
        Last edited by kwik; 20-04-12, 21:24.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment


        • #49
          Originally posted by Wulf View Post
          Hmm Dumt?
          Med en warbird som har 3 grader innfallsvinkel foran, 2 grader på bakvingen og assymmetrisk vingeprofil, må den flyes hele tiden.Nytter ikke trimme ut noe sånt.
          Da må noen lære seg litt aerodynamikk... Eller er det slik at "war birds" må ha skala vingeprofil også? Jeg har diverse fly med hastighetsområde som spenner seg fra 50 til over 300 km/t og jeg rører aldri trimmen eller korrigerer for hastighen selv om de har asymetrisk vingeprofil.

          Så lenge man ikke er på F4C nivå så er det lite hensiktsmessig å velge ukurrante vingeprofiler som fungerer innenfor et smalt fartsspekter eller velge angrepsvinkel i forhold originalen.

          Det er forresten mange F3A flygere, spesielt amerikanske, som opp gjennom tiden har flydd uten høyretrekk på motoren, uten at det går nevneverdig skjeivt. For å løse dette har de gjort som mange fullsize fly, nemlig montert sideroret med vinkel eller bygget det asymetrisk.



          Sent from my iPad using Tapatalk HD
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #50
            En Tempest skal gå skeivt. Ved takeoff gjør det ingenting om man havner i siste hangaren på venstre side.


            De fleste av oss velger ikke vingeprofil. Kjøper du et kit, f.eks. fra Vailly Aviation, så er vingeprofilene ferdig-kuttet.

            Eller du kutter selv, slik tegningen viser. Men det er klart, er du Die-Hard scratch-bygger, så velger du selv. Da vil jeg tro det å velge profil blir et kompromiss mellom en velprøvd profil, og virkeligheten.

            Har 12 stk Fut 3305 i Corsair'en.
            Last edited by kwik; 20-04-12, 21:53.
            Dont expect, inspect.
            Fun Police everywhere!

            Comment


            • #51
              Click image for larger version

Name:	6016543739_86ea7d071b_o.jpg
Views:	1
Size:	225.1 KB
ID:	587867
              Originally posted by Tom Erik View Post
              Da må noen lære seg litt aerodynamikk... Eller er det slik at "war birds" må ha skala vingeprofil også? Jeg har diverse fly med hastighetsområde som spenner seg fra 50 til over 300 km/t og jeg rører aldri trimmen eller korrigerer for hastighen selv om de har asymetrisk vingeprofil.

              Så lenge man ikke er på F4C nivå så er det lite hensiktsmessig å velge ukurrante vingeprofiler som fungerer innenfor et smalt fartsspekter eller velge angrepsvinkel i forhold originalen.

              Det er forresten mange F3A flygere, spesielt amerikanske, som opp gjennom tiden har flydd uten høyretrekk på motoren, uten at det går nevneverdig skjeivt. For å løse dette har de gjort som mange fullsize fly, nemlig montert sideroret med vinkel eller bygget det asymetrisk.



              Sent from my iPad using Tapatalk HD
              Dessverre er Kurt Tank død. Men jeg skal be Dave Platt pugge litt aerodynamikk Han har brukt Arthur Bentleys fenomenale tegninger til å konstruere Focke Wulfen.
              Noe av vitsen med innfallsvinkler er jo å få den rette "nose down"attituden.
              Home
              Last edited by Wulf; 20-04-12, 21:59.
              Balsa

              Comment


              • #52
                Originally posted by Tom Erik View Post
                Det er forresten mange F3A flygere, spesielt amerikanske, som opp gjennom tiden har flydd uten høyretrekk på motoren, uten at det går nevneverdig skjeivt. For å løse dette har de gjort som mange fullsize fly, nemlig montert sideroret med vinkel eller bygget det asymetrisk.
                Gammelt nytt.

                Vi er nok ikke like opptatt av at allt skal være eksakt og riktig på den måten.
                Vi lever nok i to forskjellige verdener.

                Har forskjellige interesser.

                Vi vet at krefter på balanseror høyderor og tildels sideror er små på en warbird. Flaps er noe annet.

                Sånn er det bare. Derfor er det ingen vits å investere i store summer for å få kraftige servor.

                Noe annet er det om man visste 100% at høyrere pris gav bedre overflate på feedback potensiometer. At det ikke begynner å surre når det blir kallt. Slikt noe. ( Optisk dekoder-feedback hadde vært best.) Er dog redd for at alle futaba servoer bruker samme pot-løsning (?) Billigere for futaba's lagerholdning.
                Last edited by kwik; 20-04-12, 23:04.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment


                • #53
                  Da rapper jeg tråden tilbake. Motor er bestilt. Zdz 90 noe. Skal sjekke priser på fut3305 da

                  Vingeprofil... Ja ferdigskåret.
                  Har i dag:
                  Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                  Parkzone Spitfire IX
                  EFlight Hawker Hurricane 25e
                  Påbegynt:
                  Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                  Comment


                  • #54
                    Beklager
                    Vailly settene virker veldig fine. Focke Wulfen til Kenneth har skala tykkelse på vingen og ganske like originalprofilen. Ser frem til å se fortsettelsen på byggverket ditt
                    Balsa

                    Comment


                    • #55
                      Affa nevner tidligere i tråden at to stk 3305MG ( hva er MG?) ble stuck for ham. Jeg tror noe inni dem brenner opp dersom de møter en hindring. Dersom de går for langt og treffer en mekanisk hindring.
                      De er jo egentlig ganske sterke med metalldrev. Var det det som skjedde? Har skjedd en gang for meg med et halehjul som ble stuck.

                      Vailly er litt gamle sett nå. Så de er ikke tegnet i 3-D CAD. Dermed er ikke passformet alltid like bra som dagens moderne sett. Med det betyr jo lite så lenge man har pussekloss, sag, lim, hobbykniv.

                      Det var trivelig å bygge Vailly Fw 190.Det er den du ser på avataren min ( skryt, skryt)

                      ZDZ 90 ? Gratulerer!
                      Last edited by kwik; 20-04-12, 22:38.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #56
                        Det var spørmål eller utsagn at man ikke vet noe om hvor sterk servo man trenger. Det kan man. Det gjør jeg. Bruker dette regnearket

                        Index of /olin/modelisme/FEJ F-18F

                        F-18F controls.xls

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by kwik View Post
                          Affa nevner tidligere i tråden at to stk 3305MG ( hva er MG?)
                          ZDZ 90 ? Gratulerer!
                          metal gear?


                          Takk takk. Den skal nok klare å dra rundt det jeg setter forran. Ser på soloprops.com for propellsnack
                          Har i dag:
                          Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                          Parkzone Spitfire IX
                          EFlight Hawker Hurricane 25e
                          Påbegynt:
                          Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                          Comment


                          • #58
                            Skal vel uansett ha hydrauliske landing gears.
                            Har i dag:
                            Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                            Parkzone Spitfire IX
                            EFlight Hawker Hurricane 25e
                            Påbegynt:
                            Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                            Comment


                            • #59
                              Kan jeg spørre hvor du kjøpte ZDZ 90'en ?
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment


                              • #60
                                Elefun.no har de.. Orka ikke tollstress jeg har fått med andre ting
                                Har i dag:
                                Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
                                Parkzone Spitfire IX
                                EFlight Hawker Hurricane 25e
                                Påbegynt:
                                Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

                                Comment

                                Working...
                                X