Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pumpe til bensinmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pumpe til bensinmotor.

    Jeg har to bensinmotorer som skal inn i fly, den ene Moki150 den andre OS GT55. Hvor nødvendig er det med bensinpumpe. De elektriske bensinpumpene koster mye, men hva med oscillerende pumper som denne: TowerHobbies.com | VP-22SG Perry Oscillating Pump Gas & Smoke
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Heia, du skal ikke ha noen pumpe i noen av de motorene, og viktig ikke noe trykk til tanken heller.
    Fra tanken skal det gå en slange til forgasser og en til lufting. kople til, gjør fast flyet, pass småfingran gi litt gass - full choke og etter noen drag vil den tenne og stoppe. av med choke og sveiv på nytt og den starter og går som regel etter 2 - 3 drag.
    8-10 juni er det jo treff på Elvenes, der vil det være mange som kan hjelpe til. Få flyene klare til da

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Jeg har fått med meg treffet på Elvenes. Står i kalenderen. Eneste helga jeg har fri i juni. Kanskje jeg får ferdigstilt det ene.
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment


      • #4
        smsyak, har du moki radial selv?
        Å gi bombastiske råd uten å være noenlunde sikker på hva du snakker om hjelper andre veldig lite. Moki stjernemotoren har nok stor nytte av en bensinpumpe da den originale "pulsgeneratoren" foran på motoren som er koblet til walbro forgasseren fungerer dårlig og må rengjøres hver dag motoren skal brukes for og sikre noenlunde sikker gange på disse motorene.

        Forgasserene som brukes på modellmotorene våre er utviklet for 2-taktere og har en innebygget bensinpumpe som drives av trykkpulsene som skapes i veivhuset på 2-taktere, så OS'n har ikke behov for noe hjelp med bensintilførselen.

        Men jeg tror ikke den perry pumpa garanterer noen suksess for moki'n.
        Jeg kommer til og kjøpe denne hvis/når moki'n skal inn i et fly igjen. Giant Scale Model Airplane Vogelsang Aeroscale Moki USA APS external fuel pump electric

        Comment


        • #5
          Støtter Larsern her? Moki sin originale fungerer, men lettere å justere og få den til å gå pent med APS pumpa.

          Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Larsern View Post
            Jeg kommer til og kjøpe denne hvis/når moki'n skal inn i et fly igjen. Giant Scale Model Airplane Vogelsang Aeroscale Moki USA APS external fuel pump electric
            Jeg har sett omtale av Emcotec-pumpa. Penger, penger! Det baller noe voldsomt på seg. Har nettopp fått i hus fem futaba S9155. Koster, koster! Må vel ha en throttleservo med metallgir også, eller......?
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment


            • #7
              Var nå godt ment da, og nei jeg eier ingen Moki selv (enda). Men kompisen har aldri trengt pumpe på 250en, går som ei kule.
              Uansett måtte jeg jo prøve å finne litt mere ut om dette, og fant flott info som støtter el-pumpe, særlig på 150
              Så da må man vel bare legge seg helt på sia...

              post 542
              RE: MOKI RADIAL Care and Maintenence

              Comment


              • #8
                Originally posted by lupus49 View Post
                Jeg har sett omtale av Emcotec-pumpa. Penger, penger! Det baller noe voldsomt på seg. Har nettopp fått i hus fem futaba S9155. Koster, koster! Må vel ha en throttleservo med metallgir også, eller......?
                He he ja store saker koster.............men du kommer til å få verdens beste opplevelse når den er i lufta..............etter at du har vært nervøs før take-off

                Ja kjøp en bra metallgear-servo eller en hitec TG. Flott fly trenger det beste. Skal du ikke dele bilder av corsair'n din da? Jeg har sett den jeg, men regner med at du har kommet lengere nå.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lupus49 View Post
                  Jeg har sett omtale av Emcotec-pumpa. Penger, penger! Det baller noe voldsomt på seg. Har nettopp fått i hus fem futaba S9155. Koster, koster! Må vel ha en throttleservo med metallgir også, eller......?
                  Det anbefales vel vanligvis kun metallgir servoer i bensinmodeller pga de høyfrekvente vibrasjonene. Kanskje annerledes men en flersylindret Moki?
                  Futaba T8FG-S
                  Noen planker og noen visper

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by anders e View Post
                    He he ja store saker koster.............men du kommer til å få verdens beste opplevelse når den er i lufta..............etter at du har vært nervøs før take-off

                    Ja kjøp en bra metallgear-servo eller en hitec TG. Flott fly trenger det beste. Skal du ikke dele bilder av corsair'n din da? Jeg har sett den jeg, men regner med at du har kommet lengere nå.
                    Corsairen kommer vel i luifta med tiden, men jeg må starte litt lenger ned med praksisen. Klarte ikke å dy meg da Hobby24 i Tromsø solgte Cyclone Sbach 342 til under 3000,-. Men så ble det OS GT55, og servoer og pluss pluss pluss. Artige greier. Minner om gamle Bratteli som sa at det var utrolig hva folk kunne tåle av skatt, bare man økte litt av gangen. Det er vel noe av det samme med modellflyging. "Neida", sier jeg til kona, "det kostet godt under tre tusen!" Men alle plussene de nevner vi klokelig ikke Jeg har en powerbox professional liggende. Trenger jeg den tro, med alle disse servoene?
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment


                    • #11
                      Nei du trenger ikke powerbox på en 50cc. Jeg ser på det som ekstra bryderi. Jeg kjører alle servor inn i en futaba fasst 7 kanaler på min 50cc. Men det er jo ikke noe problem å bruke den om du vil, men det vanligste er å bruke dem på 100cc og oppover
                      Jeg bruker det heller ikke på min 35% eller 42%, men mest for å bevise at det ikke er noe problem

                      Comment

                      Working...
                      X