Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liming av isopor fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liming av isopor fly?

    Hei folkens.

    Har et STM cessna 182 fly, som fort blir med på noen kræsj inni mellom.
    Og da må ting limes

    Hva slags type lim bruker dere da?? jeg hander på elefun.no
    Er dette noe jeg kan bruke??
    UHU por isopor og depron lim - elefun.no - Radiostyrt hobby

    Mvh
    Thomas

  • #2
    Funker fint det limet der, men bruk det som kontaktlim.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
      Hei folkens.

      Har et STM cessna 182 fly, som fort blir med på noen kræsj inni mellom.
      Og da må ting limes

      Hva slags type lim bruker dere da?? jeg hander på elefun.no
      Er dette noe jeg kan bruke??
      UHU por isopor og depron lim - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Mvh
      Thomas
      Casco D4 utendørs trelim mye bedre enn UHU por til rep. av kropp vinger etc.

      MEN du må låse delene da limen skummer opp og ekspanderer. Du sprayer på
      litt vann som herder.

      Du får den hos vanlige byggevare firma. Den er noe treg tar noen timer før
      den tørker. Det finnes hurtig versjoner også 30min men disse har jeg ikke prøvd.

      Limte sammen et EDF fly med D4 i påsken! Lett og sterkt

      Comment


      • #4
        Har prøvd forskjellige lim og ettervert funnet ut at det som blir sterkest er PU lim. Jeg bruker Biltema PU lim, også dette limet skummer opp og fuller bra ut i fugene. Pleier og låse sammen det jeg skal lime med malertape.

        Comment


        • #5
          Medium CA og kicker/activator funker gull på stripa, da kan du fly igjen med det samme. Jeg håndstartet et fly (Funjet) så dårlig i påsken så det dundra i bakken og knakk, limte det med ca og kicker, og det tålte flere dårlige kast/landinger uten problem. 5 min epoxy funker også bra når man har dårlig tid. Er man tålmodig er nok de metodene nevnt over bedre, CA lim med kicker kan bli litt sprøtt og epoxy blir rett og slett tungt.

          Comment


          • #6
            Beli-Zell er en egnet modell-versjon av polyurethanlim, kan brukes til alt fra indoormodeller til firewalls på større fly. Anbefaler den hvite utgaven på synlige isoporfuger, den skummer ikke så mye og tørker helt hvit av farge. Fåes i Norge hos bl.a RC-seilflysport
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Medium CA og kicker/activator funker gull på stripa, da kan du fly igjen med det samme. Jeg håndstartet et fly (Funjet) så dårlig i påsken så det dundra i bakken og knakk, limte det med ca og kicker, og det tålte flere dårlige kast/landinger uten problem. 5 min epoxy funker også bra når man har dårlig tid. Er man tålmodig er nok de metodene nevnt over bedre, CA lim med kicker kan bli litt sprøtt og epoxy blir rett og slett tungt.
              Når jeg brukte CA på isopor Etsa isoporen bort.

              Comment


              • #8
                Når jeg brukte CA på isopor Etsa isoporen bort.
                Det finnes spesial CA som ikke tar isoporen. Den virker fort og greit men det blir gjerne noe sprøtt.

                Comment


                • #9
                  Jeg trodde STM Cessnaen var laget av såkalt epo, en type isopor som kan limes med vanlig ca. Som bardp sier finnes det ca lim som ikke smelter isopor, men den er ikke like sterk.

                  Comment


                  • #10
                    Så spørs det hva man mener med "Isopor". Det finnes mange typer skum som ligner på hverandre, men som har ganske forskjellige egenskaper. Med fare for å blande kortene litt her, så er Isopor/Styropor/Styrofoam etc. skum av EPS typen. EPS tåler ikke vanlig CA. Hvitlim, PU, epoxy og UHU Por fungerer fint.

                    Trodde dog at STM modellene var laget av EPO skum... Ligner en del på EPS (Isopor) men er mye seigere og føles "fetere" - i mangel av et mer presist uttrykk. EPO og ulike slektninger (Solidopor, Elapor, Z-foam....), tåler vanlig CA og kicker.

                    Skal man bruke en type lim til alt - og ikke har spesielt dårlig tid - er sikkert PU et godt valg.

                    Edit: Kyrre var visst litt kjappere Men essensen er vel den samme!
                    Last edited by Tipstall; 11-04-12, 21:59.
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment


                    • #11
                      bruker 2 komponent 90 sec epoxy fra Obs! funker fint

                      tips kan være å bruke tape til å holde det på plass under selve limeprosessen. selv bruker jeg duct tape.

                      Ikke bruk lynlim på vingene til cessnan din..
                      Last edited by maturesh; 11-04-12, 22:02.

                      Comment


                      • #12
                        2 komponent epoxy er tingen for meg. Limer på 5 min. Og blir det sterkeste stedet på flyet etterpå. Knallbra ( Som nevnt over har limet litt "masse" men det har ikke hatt noe som helst å si for mitt fly i det hele tatt)

                        Z-poxy heter det.

                        Comment


                        • #13
                          Tusen Takk for mye bra svar og mye nyttig info.

                          Trodde isopor var isopor jeg men der tok jeg feil.

                          Har både epoxy 5 min og vanlig CA med kicker så tester det jeg tror jeg. så ser jeg.

                          Så på det PU limet fra biltema, det kom i sånn alu pølse. Hvordan får du det ut av den uten å kline for mye. Fyller du en fugepistol med det som er inni eller what??

                          Comment


                          • #14
                            Nei Biltema PU lim får du kjøpt på en liten flaske som varer utrolig lenge.

                            Comment


                            • #15
                              jeg bruker vanlig trelim på cessna 141 ifra ts, en epo modell limte vingen for en stund siden, og den holder enda

                              Comment

                              Working...
                              X