Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toni Clark Sopwith Pup 1:3, vs 2,5 m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toni Clark Sopwith Pup 1:3, vs 2,5 m

    Etter et par tidligere forsøk, har jeg omsider anskaffet en 1:3,3 Sopwith Pup, som er tenkt som min nye konkurransemodell i F4H. Modellen får et vs på 2,5 m, vekt ca 14 kilo og skal trekkes rundt med en Zenoah G38 med 2,8:1 reduksjonsgir. Det gjør at den drar en 32 tommers propell med 2900 rpm på topp turtall.Det er 14 meter tegninger med settet, som virker veldig komplett. Det følger med både engelsk og tysk byggebeskrivelse, ogen omfattende materialliste. Og det er bra, for allerede fra starten av viste det å være misforhold mellom materialmål i byggebeskrivelse, og leverte materialer. Heldigvis stemte materiallsten med de leverte materialene, ellers kan det bli en utfordring å finne de riktige delene.
    i dag ble den første vingetippen laminert. Når balsa skal bøyes rundt en mal, pleier jeg å legge materialene i vann tilsatt klor. Lunkent vann er best, men kaldt vann fungerer også. Etter en times tid kan balsaen, 4stk 2mm, påføres lim , bøyes rundt malen og stiftes fast. I løpet av morgendagen er forhåpentligvis laminatet tørt og kan fjernes fra malen, og prosessen gjentas 3 ganger. Detetter skal 4 vinger bygges.
    Her er linken til Toni Clark: Toni Clark practical scale GmbH - Zenoah Titan ZG Motoren, DA Motoren, Valach Motoren, Bausätze, Zubehör.
    Last edited by sighen; 15-04-12, 17:42.

  • #2
    Blir spennende å følge denne tråden!
    Et stort prosjekt du har tatt på deg.
    Hvordan var bestillinga fra Toni Clark? Var de kjappe med sendinga?

    Men hvor er bildene? Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1334463363.575708.jpg
Views:	1
Size:	46.7 KB
ID:	587714
    Last edited by Calmato; 15-04-12, 06:34.

    Comment


    • #3
      Dette ser jeg frem til, vi er like gira som han som bygger.
      Det er bra plass til bilder her oxo "he he he"

      Click image for larger version

Name:	Pup_N1915K.jpg
Views:	1
Size:	117.5 KB
ID:	587715

      Comment


      • #4
        Denne må jeg følge...
        Når du tar delene ut av vannet, tørker du av dem og bruker vanlig trelim(hvitt)
        Last edited by Sundtair; 15-04-12, 07:27.
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Originally posted by Calmato View Post
          Blir spennende å følge denne tråden!
          Et stort prosjekt du har tatt på deg.
          Hvordan var bestillinga fra Toni Clark? Var de kjappe med sendinga?

          Men hvor er bildene? [ATTACH]52592[/ATTACH]
          Toni Clarks byggesett forhandles i Norge av Eureka RC v/Kjell Aanvik. (Oslo) 22754392. Både motor og byggesett ko mmer fra Toni Clark. Settene er så omfattende at det ikke er lagervare hos Eureka, men du har varene 2-3 uker etter bestilling.
          Bilder er tatt, har bare ikke fått lagt dem inn ennå.
          Last edited by sighen; 15-04-12, 17:44. Reason: Stavefeil

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sundtair View Post
            Denne må jeg følge...
            Når du tar delene ut av vannet, tørker du av dem og bruker vanlig trelim(hvitt)
            Nei, tar dem rett ut av vannet, stryker på tynt med lim, legger dem sammen og stifter dem mot malen. Strammer avslutningene på hver side med hyssing mellom den siste spikeren og et par spikere inne på malen, sånn at laminatet skal få riktig vinkel/bue helt til slutt. Skal legge ved bilder av dette, slik at det blir lettere å forstå. Bruker vanlig hvitt trelim for utebruk.
            Last edited by sighen; 15-04-12, 17:45.

            Comment


            • #7
              Ta noen bilder av tegningene og delene med det samme også. Blir spennende å følge denne.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by sighen View Post
                Toni Clarks byggesett forhandles i Norge av Eureka RC v/Kjell Aanvik. (Oslo) 22754392. Både motor og byggesett kommer fra Toni Clark. Settene er så omfattende at det ikke er lagervare hos Eureka, men du har varene 2-3 uker etter bestilling.
                Bilder er tatt, har bare ikke fått lagt dem inn ennå.
                Stemmer nok det meste her, men telefonnummeret er ikke i bruk lenger.

                Treffes på 952 44 819, eller på remotepilots.no

                Kjell

                Comment


                • #9
                  Da har jeg kommet litt videre. Jeg syntes det gikk for langsomt med bare en vingetippmal, så jeg lagde tre til, slik at jeg kunne laminere alle samtidig. Funket veldig bra. Vingetippene er ferdig laminert og tørket. Har ellers gått gjennom tegningene, og kuttet dem opp slik at jeg her rissene for seg selv. På vingene for eksempel, er det et stykk riss på en del av tegningen, som skal brukes på alle fire vingene.
                  Har også gått gjennom materialene, og det var en til dels langvarig prosess. Problemet er at alle materialer og deler er samlet i bokstavmerkede plastposer, eller i pene, tildels sammenhørende bunter festet med tape. I materiallisten er disse merket med bokstav og dimensjoner,men materialbuntene har i mange tilfeller ikke samme merkingen. Du må se på hva materialene er laget av (balsa, finer, obechi, furu) dernest dimensjonene, og så må du leite i materiallista til du finner tilsvarende bunt. I enkelte tilfeller blir jakten mer spennende og langdryg ved at f. eks. lengden er forandret litt på materialene i forhold til lista. Endel materialer er til forveksling like, og derfor er det viktig at dette blir riktig fra starten av. Derfor er det også greit å begynne med vingene, så vet man at det som er igjen, er stort sett til stab/finne/høyderor og kropp.
                  Legger ved noen bilder som anmodet om.
                  Neste steg for meg nå blir å legge opp tegningen for en av vingehalvdelene, og starte byggingen av disse.
                  Last edited by sighen; 18-04-12, 17:57.

                  Comment


                  • #10
                    Bilder av deler, tegninger og gooies

                    Click image for larger version

Name:	Byggeanvisning,materialliste og reklamen.jpg
Views:	1
Size:	102.1 KB
ID:	587801Click image for larger version

Name:	Titan ZG38sc med gir 2,8-1.jpg
Views:	1
Size:	90.0 KB
ID:	587802Click image for larger version

Name:	Potta.jpg
Views:	1
Size:	145.0 KB
ID:	587803Click image for larger version

Name:	Stor eske, mye balsa og finer.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	587804Click image for larger version

Name:	Hjula - Ø17cm.jpg
Views:	1
Size:	80.9 KB
ID:	587805Click image for larger version

Name:	Tre vingetipperferdig laminert.jpg
Views:	1
Size:	103.7 KB
ID:	587806Click image for larger version

Name:	Ferdig laminerte og tørkede vingetipper.jpg
Views:	1
Size:	93.2 KB
ID:	587807Click image for larger version

Name:	Vingeribber - kord ca. 50 cm.jpg
Views:	1
Size:	104.8 KB
ID:	587808Click image for larger version

Name:	Goodies 03.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	587809Click image for larger version

Name:	Goodies 01.jpg
Views:	1
Size:	90.9 KB
ID:	587810Click image for larger version

Name:	Goodies 02.jpg
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	587811Click image for larger version

Name:	utsn tegn 05.jpg
Views:	1
Size:	58.3 KB
ID:	587812Click image for larger version

Name:	Utsn tegn 06.JPG
Views:	1
Size:	224.0 KB
ID:	587813Click image for larger version

Name:	Utsn tegn 01.jpg
Views:	1
Size:	94.1 KB
ID:	587814Click image for larger version

Name:	Utsn tegn 03.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	587815Click image for larger version

Name:	Utsn tegn 04.jpg
Views:	1
Size:	59.8 KB
ID:	587816

                    Comment


                    • #11
                      Her er en videosnutt av flyet: http://www.youtube.com/v/mj6QmCgmKTM...uds&autoplay=1

                      Comment


                      • #12
                        24.4.12: Venstre overving 3/4 ferdig

                        Så er alvoret begynt. I dag ble vingeribbene, ribletsene, og vingebjelkene lagt ut og klargjort for liming. God passform, og god hjelp i medfølgende mal for å få 3 grader v-form på den ribben som skal ligge an mot midtseksjonen. Men nok en gang et tilfelle av at merking av materialene ikke stemmer. Denne gangen var delen puttet i en annen pose enn oppgitt i materiallisten.
                        Nå får det tørke til i morgen. Da blir arbeidsoppgavene ferdiggjøring av vingebjelkene (de består av både furu med balsa på toppen, bakkanten av vingen, balanseroret og muligens vingetippen. Ser at en halv uke kan være grei byggetid for hver vingehalvdel. Venter litt med å bygge servoramma, jeg er ikke sikker på hva slags servoer jeg skal bruke, og målene på dem. Antar at det vil være tilstrekkelig med 6kg servoer rund baut, bortsett fra trottleservoen, hvor det vil være mnok med en standardservo.

                        Click image for larger version

Name:	Venstre overving 240412.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	587993

                        Comment


                        • #13
                          Hm...ved gjennomlesning av byggeinstruksen ser jeg at Toni Clark anviser 3 kg servoer rund baut, og sier at dette er ok. For høyderoret brukes to servoer forbundet med y-kabel.

                          Comment


                          • #14
                            Noen som vet hva som skjedde med denne?
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              Sopwith Pup

                              Originally posted by flypilot View Post
                              Noen som vet hva som skjedde med denne?
                              Jada, det vet jeg godt. Etter å ha satt igang med de beste intensjoner, gikk jeg litt tom, og det har desverre blitt en laaaaaaang byggepause. I tillegg kom en kloakkskade i kjelleren, som gjorde at jeg måtte rydde alt ut av bl.a. hobbyrommet. Jeg har bestemt meg for å komme i gang igjen med byggingen når kjelleren er i orden igjen. Så i løpet av det kommende året bør modellen være ferdig.
                              Veldig hyggelig at du viser interesse for prosjektet mitt.

                              Comment

                              Working...
                              X