Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

    Er ikke noen tråd ang Kirkebygda.
    Vi har bare funnet en plass langs Skøyenveien og flyr der. Leca driver å anlegger ny vei til Øyeren der.
    Vi lander på grusveien (ca 200 meter rett) og jorde som er det.. kornet er tatt..

    Comment


    • #17
      Originally posted by AudunJ View Post
      I forbindelse med at vi rundt om i Nittedal og Hakadal er den del veldig aktive modellflyvere, kunne det vært en ide og gå sammen om å etablere en permanent flyplass i kommunen. Det er lite med flyplasser direkte i nær om rådet, selv om Holmen (Lunner) er fin, mens sør og østover har jeg ingen erfaring men lest rundt om at det er mye forskjllig.

      Selv har jeg stått for "Hakadal Vinterflyplass 2011/12", (MFN) ModellflyNytt.no som ble flittig brukt av flere i bygda. Men denne da denne benyttet snøpakket jorde er mulighetene fraværende nå som det er sommer. Men den kommer nok tilbake neste vinter også.


      Har brukt noen dager til å "titte litt rundt" på forskjellige jorder, men det meste i bygda har en eller annen "strøm/tlf" linje som passer veldig dårlig sammen med innflyving osv. Men har pr idag 3 senarior som har kommet fram i området Åneby.

      Har i den siste tiden sett litt rundt i området Åneby, og pr 18.4 er det 3 forskjellige muligheter, men dette kun noen eksempler der jeg ikke har pratet med grunn eier enda, men disse områdene har potensiale.
      [ATTACH=CONFIG]52782[/ATTACH]
      1. Jordet mellom nit-elva og skogen bak "shell stasjonen" nord for Åneby, her har man lang innflyvnings muligheter fra nord og syd, men det litt "kronglete" hvordan man skulle komme til området. Mulig parkere bak shellstasjonen og gå sti igjennom skogen, 2-300m

      2. Her kan man faktisk kjøre stikk vei fra gamleveien ved Kirkebyskole og ned til ei gammel låve som står i jordekanten, derfra går det en sti / traktor spor ut til midt på jordet.

      3. Innenfor Alme gården på Åneby, finnes det et område 6mål som leies ut til en hundeklubb. Her er det golf plen allerede men noen lyskastere er noe hindringer, men har pratet løst med bonden som ser flere utleie muligheter.

      NB: Dette er kun tanke spill, men det hadde vært fint om flere i kommunen/området rundt kanskje har noen ideer og kunne komme med noen innspill om potensielle steder der man kan skjekke nærmere ut med grunneier om muligheter osv. Vil anta at vi mist er 10 veldig aktive flyvere, og legger man til en del ungdom osv samt mulig rekrutering skulle kommunen vel ha muligheter for en klubb i størrelsen 20 til 30 stk så grunnlaget for en fly stripe er jo tilstedet om den holdes enkel og billig.


      Områder som jeg har skrinlagt pga kabel trasser + heste hold osv er pr i dag:
      * Kirkeby lia

      Områder som man også kan se nærmere på:
      * Fugleåsen / Elnes (noen muligheter rundt den gamle militær leiren på Elnes?).
      * Rotnes med muligheter rundt esso sletta ?
      * Jord områder på øst siden av gamle maxbo tomta ?
      Ser den gamle militærleiren på Elnes blir nevnt.
      Er den lagt ned? Hvis den er det,hør med kommunen om dere kan fly der hvis det er plasser der inne som egner seg for modellflyging.
      Hvis ikke kan dere høre med forsvaret om dere får komme inn og fly litt og kanskje underholde soldatene i samme slengen.
      I disse leirene er det som regel store åpne plasser så muligheten bør være der.
      I tillegg så er det jo ferdig asfaltert!
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #18
        Elnes Leir ble nedlagt i 2004 og er regulert av kommunen.
        Den brukes som lagerplass for båter og campingvogner og div drit for tiden... som eierne ikke får hentet ut ettersom at kommunen har sagt nei til kjøretøy over 7.5 tonn på veien...
        Last edited by netvixtra; 04-09-12, 09:51.

        Comment


        • #19
          Elnes leir (nedlagt militær og forsknings område)

          Var en tur bort om den gamle Elnes, leieren tidligere i våres,men var da bare på sørsiden av "garasje anleggene" og området er slikt jeg så det ikke spesielt egnet fra de delene jeg så, men så hører det med at det også er et stort område der inne som det var testing av bølgekraftverk,(ja mitt i skogen bygget de et stort baseng)... se bildene.

          Ved nærmere ettersyn er har dette en grunnflate på 13'000kvm, og ca 150 x 100m stort. Skal virklig ta meg turen bortom selve bassenget i ettermiddag så kan vi se nærmere på forholdene... Men det er jo en mulig god ide som her kom opp.

          - Negative punkter så langt, "litt langt" kjøring på små vei, inn til området.
          - Possitivt: Langt fra folk.
          - Negativt: noen km lengre sør ligger Nittedal Teleport (satelitt stasjon) som opprerer i c-band, KU og Ka bånd. For de som flyr med 5,8GHz (FPV) kommer disse frekvensene i noe konflikt med C-band TX 5-6GHz og RX 3-4 GHz, men pr i dag er det ingen antenner som peker så langt "vest/nordover" at disse stråler over dette området...


          Uansett, dette området bør virklig "sjekkes ut nærmere"... Click image for larger version

Name:	Bølge bassenget.jpg
Views:	1
Size:	112.5 KB
ID:	592613Click image for larger version

Name:	Bølge bassenget2.jpg
Views:	1
Size:	147.9 KB
ID:	592614

          FINN kart - en ledende norsk karttjeneste
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #20
            Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

            Så fint at jeg flyr på uhf og 1.3 ghz...

            Comment


            • #21
              bølgekraft anlegget i hakadal.

              Tidlig på 80tallet ble det anlagt et forsknings anlegg for bølgekraft innen for elnes mobiliserings lager/leir. leieren ble nedlagt i 2004 mens det er ukjent for meg når egentlig denne forsknings parken ble nedlagt.

              var i dag en tur innom området for å se om det har muligheter som et flyområde, og det ville vært et meka for hobhy, flat asfalt, langt fra folk. men ettersom dette ligger litt nedsenket i terenget samt mye skog rundt er det veldig begrenset men god horisont med tanke på fly. men helikopter folket ville vel elske området?

              slikt jeg tror vil det ike være noe problem og lande fly på området, men det er en del skog på baseng kanten som burte ha vært hygget ned. videre tror jeg at kraftigere vind igjennom dalen vil gi mye turbulens jo mer det blåser.Click image for larger version

Name:	IMAG1916.jpg
Views:	1
Size:	50.9 KB
ID:	592675Click image for larger version

Name:	IMAG1917.jpg
Views:	1
Size:	59.7 KB
ID:	592676Click image for larger version

Name:	IMAG1918.jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	592677Click image for larger version

Name:	IMAG1919.jpg
Views:	1
Size:	63.8 KB
ID:	592678Click image for larger version

Name:	IMAG1920.jpg
Views:	1
Size:	81.5 KB
ID:	592679Click image for larger version

Name:	IMAG1921.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	592680Click image for larger version

Name:	IMAG1922.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	592681Click image for larger version

Name:	IMAG1923.jpg
Views:	1
Size:	53.9 KB
ID:	592682Click image for larger version

Name:	IMAG1924.jpg
Views:	1
Size:	94.9 KB
ID:	592683Click image for larger version

Name:	IMAG1925.jpg
Views:	1
Size:	119.7 KB
ID:	592684Click image for larger version

Name:	IMAG1928.jpg
Views:	1
Size:	124.5 KB
ID:	592685Click image for larger version

Name:	IMAG1929.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	592686Click image for larger version

Name:	IMAG1932.jpg
Views:	1
Size:	117.3 KB
ID:	592687Click image for larger version

Name:	IMAG1932.jpg
Views:	1
Size:	117.3 KB
ID:	592687Click image for larger version

Name:	IMAG1931.jpg
Views:	1
Size:	126.9 KB
ID:	592688Click image for larger version

Name:	IMAG1930.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	592689Click image for larger version

Name:	IMAG1934.jpg
Views:	1
Size:	72.7 KB
ID:	592690Click image for larger version

Name:	IMAG1933.jpg
Views:	1
Size:	78.5 KB
ID:	592691Click image for larger version

Name:	IMAG1935.jpg
Views:	1
Size:	110.2 KB
ID:	592692Click image for larger version

Name:	IMAG1939.jpg
Views:	1
Size:	193.8 KB
ID:	592693Click image for larger version

Name:	IMAG1941.jpg
Views:	1
Size:	63.9 KB
ID:	592694

              vel det får være opp til dere der ute om jeg egentlig skal se videre på dette området, men har bedre tro på et område med jorder rundt slikt at man får bedre plass rundt seg.
              Last edited by AudunJ; 05-09-12, 22:57.
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #22
                Her er det bare å la motorsaga gå seg varm og så har dere et topp flysted!
                Ta kontakt med kommunen. Dette bør gå i orden!
                Det finnes nok tømmerfirmaer som kan hugge ned skogen rundt hvis de får tømmeret!
                Hør med kommunen og si at dette er et godt tiltak for ungdommen og hobbyen!
                Skulle gjerne hatt et slikt sted selv å kunne flydd på!
                Får dere det til så kommer jeg på besøk og flyr med dere!
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment


                • #23
                  Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                  Må ta meg en tur bort der og se. Syns dette ser veldig mye mer lovende ut enn jordet ved hundepensjonatet!
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #24
                    Elnes leir, modellflyplass "Schiphol"

                    Som dere så i bildene som jeg la ut i går, er området der det gamle bølgetest stasjoen var på 80tallet, noe gjengrod. Men selv buden av området ca 150 x 100m er nesten padde flat, mulig en total høydeforskjel på rundt 10cm. Det går noen fester etter fundamenter som nok var en form for løpebane for test vogner osv da det var fult av vann, men disse rager kun 2-5cm over asfalten der pilarene sto ned i bakken. Mellom disse i lengde rettning har man mulighet for parallele "striper" med normal "flysprile karakter". Så om man tenker på området som aktuelt, er det god plass for "depo" og biloppstillingsplass på sidene der man kan kjøre ned til "plata" og så kan flyene, våre ca midt på området.

                    Ettersom hele basenget er senket litt ned i terenget, 3m, dette ser man tydelig på bilden som viser "presenningen" som er vulketsammen heleveien rundt området. Slikt jeg ser hadde dette vært et elderado for de som ønsker å lage "Formel 1" bane for RC-biler osv, (hvorfor ikke)...

                    På kantene rundt området, som flukter relativt godt med terenget forøvrig, har det vokst opp reltativt mye skog siden 80tallet, så vil anta at det er behov for å rydde ned, alt innenfor den røde rammen jeg laget på bildet.

                    I vest, kommer det en kraftlinje på skrå og forbi området, her er det allerede snauhogget, men dette er jo ikke det beste vi kan ha i innflyvningen.
                    Mot sør, over Elnes leieren, er det ikke noe problem å fly, da hele leieren med hus er senket så møne høydene her ligger lavere i terenget en "bassengkanten".

                    Skulle man virklig laget en sikkelig flyplass, så kunne man jo ha "bygget" et elgtorn ved siden av stripa, som er 4m høyt, og da kunne piloter og flygerledelse, har dette som "tribune" når man flyr, (kanskje litt harry, tanke hehe).

                    Selve plata er somsakt asfaltert og noen steder er det vokst opp noe busker og trer, men disse kan fint gjevnes med jorden og litt runddup, så de holder seg borte.

                    - Men det praktiske:
                    Jeg vet ikke annet en at det er SveaFyrverkeri import kjøpte stedet av forsvaret, men de ble etter noen år nektet å bruke området pga lastebil traffikken på veien igjennom "boligområdene" som ligger nærmere sivilisasjonen. Siste åra har området blitt brukt som lager plass for kampingvogner og båter. Kommunen har hatt mange runder om dette. Men som noen skriver, det er langt fra folk, bare skog og her kan man bråke så mye man orker.

                    På andre siden av elven og R4, ligger Lunder motorkross bane, samt flere skyterbaner (alt dette omtalt som varpet).
                    For de som ikke er helt lokalkjent, er altså området vi her diskuterer, kun noen steinkast unda vekt og kontroll stasjonen på R4, som ligger på grensen mellom Nittedal og Lunder sør for Harestua vannet.

                    Click image for larger version

Name:	Elnes_leir3.JPG
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	592711

                    For å komme til området, må man kjøre Elnesveien, helt inn (se tidligere kart) man kommer til en bom, på jordekanten utenfor elnes-gård, her må man gå resterende innover på grusveien ca 10minuter, ta så av til venstre rundt selve elnes leir når du står forand hovedporten.

                    Vegen innover er flat og fin og kan kjøres av alle normale personbiler, men det kunne vært en fordel med å klippet ned gresset da denne er veldig tilgrod. Men det er kun morene og gråv sand, så forholdene er fine...Tørt og ikke noe fjell i dagen noe sted.
                    * Jo det finnes, muligheter i rområdet
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #25
                      Ikke la denne sjansen gå fra dere! Kjør på!
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • #26
                        Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                        Audun, her er det jo bare å ringe Svea...
                        Fantastisk jobbet!

                        Comment


                        • #27
                          Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                          Originally posted by AudunJ View Post
                          For å komme til området, må man kjøre Elnesveien, helt inn (se tidligere kart) man kommer til en bom, på jordekanten utenfor elnes-gård, her må man gå resterende innover på grusveien ca 10minuter, ta så av til venstre rundt selve elnes leir når du står forand hovedporten.
                          Hm. Så man kan altså ikke kjøre bil helt inn og gåturen er på 10 min uten utstyr og fly?

                          Jeg fløy litt nede på Lukeenga i fjor sommer. Et flott sted, men det var et eget prosjekt å få med seg fly/heli, fuel, batterier, sender og kanskje litt verktøy. Der må man også gå en liten strekning fra parkerongsplassen. Jeg ga opp.

                          Jeg tror at om det skal bli noe greie på det må det være mulig å kjøre helt inn. Snakker vi om litt større modeller er det en forutsetning å komme helt inn med bil, slik jeg ser det.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #28
                            Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                            Kristian, dette er derfor vi kan få i stand en avtale med Svea. Dette må jo være en genial plass for deg med heli

                            Når jeg flyr fpv har jeg 6 objekter jeg må ta med meg... ikke snakk om at jeg bærer 10 min..

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by netvixtra View Post
                              Kristian, dette er derfor vi kan få i stand en avtale med Svea. Dette må jo være en genial plass for deg med heli

                              Når jeg flyr fpv har jeg 6 objekter jeg må ta med meg... ikke snakk om at jeg bærer 10 min..
                              Yes. Misforstå meg rett. Går det an å få til en avtale om å bruke plassen og åpne bommen er jeg selvsagt med på dette!
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • #30
                                Grunneieren til området rundt Elnes leir.

                                Har gjort litt mer undersøkelser, og via "Norgeskart" Norgeskart kan man fint finne ut mye informasjon, slikt som bruks og gårdsnr osv. Så jeg søkte meg inn på området og fant ut at dette området "rundt" elnes leieren, i følge offentlige registere tilhører gårdsbruket Elnes, som ligger langs veien inn mot området.

                                Venter nå på noen kommentarer fra Kristian og eventuelt andre som har tenkt seg på en skogtur, for å se på området. I følge de offentlige listene skulle eieren av området bo på adressen Elnesveien 91, så det er jo bare å ta seg en prat med vedkommende på trappa og høre hva han syntes om ideen.

                                Det som ble kommentert om "å gå 10min" fra bommen, er vel egentlig ikke noe problem. Skulle vi her finne en gruneier som er hyggelig, kan sikkert det med bruk av veien inn også være løst. Eneste ulempe er nok det at det på nabo eindommene til denne gården, finnes en husklynge rundt 1km unda som er tatt ut fra "hjemstedet til Emil i Løndeberget" utrolig idyllisk og rolig sted. Og det kan jo hende disse ikke ønsker "traffik" på veien utenfor tomten sin, da dette er stillhetens sted...

                                Click image for larger version

Name:	Grunneier_bølge1.JPG
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	592721
                                Se bilde fra "NorgesKart" som viser tomten til denne grunneieren... (om dette er en hyggelig man) er det jo ikke mange man egentlig trenger å prate med da han har alt rundt stedet... (se pila viser selve ground "0").
                                Audun Johnsrud
                                Nittedal - HMFK

                                * Flyr divserse planker og noen visper.
                                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                                Comment

                                Working...
                                X