Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

    Var der oppe og fløy i dag faktisk, skulle ha gjort det om jeg hadde tenkt meg om.

    Comment


    • #32
      Hey!
      Nå begynner det å skje ting!
      Godt jobbet!
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #33
        Originally posted by netvixtra View Post
        Var der oppe og fløy i dag faktisk, skulle ha gjort det om jeg hadde tenkt meg om.
        Inne på selve anlegget eller ?.

        Har tenkt tanken å ta med meg en liten "parksize" modell, og kun fly litt der så man får en førelse av luftrommet, men har ikke anledning før tidlig i neste uke.
        Er du også lokal i bygda Mr netvixtra? (Selv bor jeg på Tøyenhaugen)..
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #34
          Re: Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

          Var litt rundt i området og en tur opp Varingskollen. Er flyttet ut av Hakadal etter å ha hatt 13 år som Nittedøl men bor i Lillestrøm.

          Tar gjerne flere turer

          Comment


          • #35
            Store muligheter for at vinterflyplassen 2011/12 gjenoppstår i Hakadal.

            Vinteren 2011/12 hadde jeg en 15x75 meters stipe midt på kornjordet (hard pakket snø) og denne ble flittig brukt av flere lokale helter men det var flere som ønsket at den lå litt lengre unda bebyggelsen osv. Så i år er planen litt justert.

            Click image for larger version

Name:	Hakadalshallen.jpg
Views:	1
Size:	93.0 KB
ID:	592961
            FINN kart - en ledende norsk karttjeneste

            16/9 merket jeg av området på jordet (ca som vist på bildet) med brøytestikker, samt at jeg leverte en skriftlig "søknad" med personlig oppmøte hos grunneieren som var positiv til prosjektet, og ettersom kornet ble tatt inn denne helgen er det nå kun 10cm halmbust som står igjen. Grunneieren skulle tenke litt på saken og ta kontakt med meg etter noen dager. Så nå krysser jeg fingrene så min personlige leide flyspripe kan oppstå igjen.
            Denne gangen som 20x100m. (Til deg Kristian W, de røde brøyte sitkkene som står på jordet nå for å vise plasseringen blir tatt bort når snøen kommer og vi starter å fly, ref lowpass krashet ditt sist vinter).

            Søknaden inneholder også spørsmål om man kan få benytte området på sommerstid. Til de av dere som var innom Hakadal vinterflyplass sist år, dere er velkommene tilbake igjen om dette går igjennom.
            - Vil sette stor pris på kommentarer til om forslaget for dagens nye stripe ligger godt til i terenget osv, men har allerde prøve flyd den i dag med kraftig vind for (parksize) modeller, da det var meldt 5m/s men det var ikke mer en normal turbulens osv langs området, så innflyvning fra nord og syd bør være helt enkelt, sola får man i ryggen det meste av dagen.

            Målet er at "området" ikke blir pløyd, samt at jeg raser over med "traktor klipperen min" og korter ned korn busten som står igjen etter treskeren, og så venter vi på at det kommer 5cm snø så er forholdene helt perfekte. Har også sett på mulighetene for å pumpe opp litt vann fra elva og vanne området når det er frost så vi får en "is-plate" som blir enklere å måke med fres osv..vann har vi nok av i elven ved siden av hele vinteren..

            Til dere andre som har følgt denne tråden rundt punktet om Elnes leier (militær leieren som ble lagt ned 2004 osv), er denne fortsatt i "utklekking" gjenstår for meg å snakke litt med grunneieren der også for å sjekke om det finnes realiteter i den saken. Så her skal jeg nok gjøre et framstøt i uken som kommer..
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #36
              Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

              Dette er veldig bra Audun!

              Men det ville vel være en stor fordel å ha stripa nærmere veien og bebyggelsen - så man kan fly over jordet og ikke over husene? Med stripa der du har tegnet den nå blir det både langt å gå og vi må fly mot bebyggelsen på andre siden. Dumt hvis du mister kontrollen.
              Jeg oppfattet forslagene i fjor som motsatt av det du sier her - nemlig legge stripa nærmere veien og husene på andre siden
              Støy er heller ikke noe tema. Denne stripa egner seg for små og mellomstore elektromodeller.

              Til sist er det en fordel at det kan flys i begge retninger utenfra stripa. Slik den er tegnet inn ligger den med enden av rullebanen for nær gangveien og strømledningen der.

              Er litt redd for at den løsningen du har tegnet inn her fører til lite / mindre bruk...

              Men som sagt - veldig bra. Dette er et helt topp initiativ! Kan gjerne være med deg på planleggingen og etableringen
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #37
                Takker for innspillet, Kristan.

                Var som sakt selv ute søndag kveld og prøveflyde med en F4 modellen fra pz. Og du har helt rett at det ikke er direkte god løsning å ha spripa slikt at man flyr med husene i bakgrunnen når man ser mot flyet fra stripa. Men tanken min var at man da slapp å få sola i øya. Me har den i ryggen.

                Privat blir det også vestentlig lengre å gå for meg, så jeg ser virklig argumentet som fornuftig. Eneste ulempe med å legge denne parallelt med veien, er at jeg oppserverte mye stein i snøen pga traktor fresen som måker om vinteren, og jeg er ikke interesert og la honda'n bli utsatt for dette. Men om man legger stripa, eks mellom veien og der vi hadde den sist vinter har vi et forslag?

                Men som sakt får vi da sola midt i ansiktet, tja hvor mye sol er det om vinteren hehe..

                Avstanden til gangveien mener jeg i virkligheten er et mindre problem.
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #38
                  Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                  Litt usikker på hvor du tenker nå Audun

                  Jeg tenker der vi var i fjor, men fire knepp nærmere veien. Da får vi mer jorde å fly over

                  Skjønner at du ikke vil ha grus i Hondaen. Men jeg tror vi kan trekke inn stripa en god del meter og fortsatt gå klar av snøfresersnø?

                  For meg personlig var ikke sola noe problem i fjor

                  Kan vi legge stripa der vi vil? Eller må bonden velsigne opplegget først?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #39
                    Bedring av sikkerheten, flyttet forslaget for stipa til andre siden.

                    Etter noen innspill samt samt en del telefon samtaler, kjøper jeg helt og holdent argumentet for at man "skal fly lengst mulig bort" for bebyggelsen.
                    Har i dag 18.9 vært nede på jordet (og flyttet markørpinnene) fra opprinlig langs elven og nå står de nogenlunde tilsvarende som på vedlagt kart.

                    Oppmåling har vist at vi nå har 100x20 stipe, men en svakhelning mot syd (men det fremstår fortsatt som nokså flatt).
                    Stipen ligger nå 1/3 av avstanden mot veien i forhold tild en vi hadde 2011/12 samt er flyttet tilsvarende lenger nord (med 100m).

                    Da har vi 150m fra stipen i sør mot gangvei/kraftlinje, samt at vi har også 150m mot nord og den kraftlinjen som kommer ut nord for MS-hjemmet.
                    Click image for larger version

Name:	Hakadals_jordet2.jpg
Views:	1
Size:	84.7 KB
ID:	593010

                    Desverre går de en "kommunal kloakk" ledning rett ut fra boligfeltet mot pumpestasjon ved u-skolen, og denne har gått lekk i våres og derfor har området blitt i søndre delen av "stipa" blitt et "krater" da bakken har kolapset også, Var for noen ukersiden i prat med fra Teknisk etat som var på stedet og de ventet kun til kornet var tatt før de starter reperasjon av dette. Så vi har en liten ulempe med at det nok blir litt "gravemaskiner" der noen uker fremover. Men vi kan lande på nord delen med "små fly i halmen" fram til snøen kommer.

                    Tror vi nå klarer akuratt å holde oss utenfor radiusen til traktorfreserene så vi ikke får så mye "stein og snø" kastet ut på stripa. Samt at vu kun får 50m å gå fra bilen og ut til "standplass"...

                    Har nå informert bonden om de endrede planene og venter på hans velsignelse, samt at jeg skal ta kontakt med kommunen for å høre når de starter "kloakk" arbeidet...

                    Flysone bir da tenkt som på bildet under.
                    Click image for larger version

Name:	Hakadals_jordet3.jpg
Views:	1
Size:	92.8 KB
ID:	593011
                    Den røde sonen er der man kan fly "lowpass" over selve jordet, rosa viser take-off og landing, mens den orange viser området man fint kan benytte når man flyr over "trehøyden",samt opp i det blå.

                    Så samt vi nå får velsignelse fra bonden, skulle vel alle være til laks.
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #40
                      Fullstendig "havari" for stripe prosjketet, men vi leter videre.

                      Som noen har lest i tråden over var det veldig opptimisme, samt at bonden som driver jordene var veldig possitiv. Men en den broren til "bonden" som bor igjen på "gamle" gården og formelt er eier av grunnen men driver ikke jorden selv. Har vist en helt annen holdning til både sporten generelt som dere kan se av svaret jeg fikk på mail i dag.

                      Med andre ord, lukker vel dette prosjektet sin mulighet med de formuleringer som vist under.

                      Men det stiller seg da også noen spørsmål, er et jorde om vinteren fortsatt innmark eller utmark ?
                      - Det går jo både tråkke maskiner for ski spor over disse jordene, de brukes av barn som aker på akebrett der det er nedover bakker osv.
                      - Foreldre tar med seg engangs griller og lager pølser til barna mens de aker (kiwi bakken) osv.
                      - Har storsett oppservert at alle normalt rydder opp etter seg så jordet er i fulleste orden når det blir sommer igjen.
                      - Videre syntes han vist at "modellflyene" støyer, og henviser til at han ikke ønsker slikt virksomhet verken på sin egen eindom eller i nærheten.

                      Ok at han ikke vil ha "flyplass" der nede, men hva er den normale oppfattningen blandt folk, om en ungdom eller voksen går ut på et snødekket jordet og flyr en parksize modell og lander i snøen ? eller med andre ord lander utenfor jordet men kun flyr over det i luften.
                      - Eier en grunn eier luften over en tomt ?, for høyt ?...

                      Vel det er i allefall bra for oss at det fortsatt finnes flere kandidater i skuffene som vi kan jobbe videre med, både Elnes leir (bølgetest stasjonen) samt andre jorder mer sør i bygda. Men personlig var dette jordet kun meter utenfor min egen bolig som et paradis jeg kunne benytte for en kveldstur etter at ungene var i seng osv.

                      Han retter jo også kritik til de som har flydd litt lengre sør (Rotnes) og omtaler dette som støyende og det får vel være opp til han å mene. Men riktig skuffet, men det viser jo forskjellen på brødere også kan være stor..

                      ======================================
                      Sendt: 18. september 2012 11:07
                      Emne: Vedr.: Søknad om etablering av midlertidig modellflyplass - xxxxxx Gård - Hakadal

                      Viser til ditt brev av 16.09.2012, som jeg har fått overlevert fra min bror xxxxxxx.
                      Jeg er eier av xxxxxx gård – med gnr xxx bnr x, x, x m. fl. i Nittedal kommune, hvor også det areal du angir som mulig området for modellflyplass er plassert. Til orientering finnes informasjon for hvem som er hjemmelshaver til eiendom i grunnboken, Statens Kartverk Hønefoss.

                      Jeg har sett igjennom din søknad. Jeg vil ikke tillate noen form for bruk av min eiendom til aktivitet vedrørende modellfly, og ønsker heller ikke slik aktivitet over noen del av min eiendom.
                      Jeg er kjent med at det blant annet i Rotnes området har vært slik aktivitet, og jeg ønsker ingen slik aktivitet i nærheten av mine eiendommer ettersom jeg finner dette støyende og forstyrrende.


                      Med vennlig hilsen
                      xxxxxxxxxx
                      ==============================
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #41
                        MAKAN sier jeg bare!
                        Du får svare med at du da ikke vil ha gjødsellukt/møkkalukt fra HANS eiendom inn på din fordi det er like forstyrrende for deg som modellflyging er for han!! For jeg tipper det blir gjødsla der hver vår?
                        Blir så provosert av sånne folk. Du får legge til at traktorkjøring heller ikke er aksptert da det er støyende og forstyrrende!
                        Likt skal være likt!
                        Stig-Arne Isaksen

                        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                        Comment


                        • #42
                          Muligheter for å etablere en modellflyplass i Nittedal/Hakadal ?

                          Haha! Makan til surmaga bonde. Vi fløy jo der i hele fjor vinter?! Var ikke noe problem det?
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #43
                            Dessverre så er det vel en typisk holdning fra mange som besitter eiendommer hvor vi kunne hatt flotte flyanlegg Vi får jobbe langsiktig mot en mer positiv holdning blant folk flest om det vi holder på med.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by kristianwest View Post
                              Haha! Makan til surmaga bonde. Vi fløy jo der i hele fjor vinter?! Var ikke noe problem det?
                              Var nok bare det at han ikke viste at vi var der, det var jo "broderen" hans som gå meg muntlig godkjennelse for da vi var der i fjor!

                              Har allerede vært litt ute på jordet mot nord, (på andre siden av kraftlinje) dette er 350x1000m med noen ekstra bukter opp mot gamleveien og ingen naboer. Eneste utfordring, det er vel Løvenskold som er eier her og for oss som ikke er med i "adelen" er det kanskje en utfordring å komme i snakk med disse men jeg prøver... men vi har også Elnes leieren i tankene.. så jeg får ta en sak om dagen...

                              Ellers takk til alle "klapp" på skulderen og støtten fra dere, det gjør at jeg ikke gir meg...Nye felter skal sjekkes...
                              Takk til alle...
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment


                              • #45
                                Hva med å invitere vedkommende for å se på når dere flyr og kanskje inngå et par kompromisser om å ikke bruke nitro feks? Kanskje han blir såpass fascinert at han plutselig går med på det! Man skal heller aldri undervurdere en flaske god cognac!

                                Comment

                                Working...
                                X