Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plukke opp en gammel hobby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plukke opp en gammel hobby

    Hei.

    Har bestemt meg for å gjenoppta en gammel hobby og siden det sikkert er minst 15 år siden jeg flydde sist tenkte jeg at det kanskje kunne være en idé å skaffe meg en brukbar trainer før jeg går på skala og 3d fly igjen. Siden alt det gamle jeg hadde er solgt/gitt bort, så må jeg investere i nytt...

    Problemet er at jeg ikke helt får bestemt meg. Det står mellom disse modellene:

    Clouds Fly; Virker som et veldig greit fly, men frykter at jeg vil gå veldig fort lei av dette. Er det for det meste et fly som flyr pent i sirkler men ikke er mulig å gjøre noe særlig mer ut over det?

    Cessna Mini Trainer (fra throttlestore; Cessna Mini Trainer EPO 2,4GHz 4CH RTF - ThrottleStore.Com), kommer til å fly med annen radio og evt. gå for børsteløs versjon; for lite og pinglete?

    Hvordan er det med elektronikken som følger med disse flyene, kan det flyttes over til andre prosjekter? For eksempel dette flyet: Yak 54 EPP 3D KIT - ThrottleStore.Com

    Håper på noen gode innspill fra dere her.

    Bjørn

    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

  • #2
    Heisan! Velkommen tilbake til denne fantastiske og avhengighetsskapende hobbyen! Jeg ville valgt Clouds Fly om jeg var deg Har ikke erfaringer med denne selv, men har lest veldig mye possitivt om denne modellen Om jeg har forstått det riktig så kan rorene være litt stive i hengslingen, noe som er normalt på nye fly med EPOhengsling. Her er det bare å bevege de opp og ned noen ganger så skal de løsne, hvis ikke kan du bruke en skrutrekker og veldig forsiktiig gni den over hengsla. Andre alternativer til de flya du har linka til her er ST-Model Easy Fly som selges på denne linken: STM Easy Fly RTF 2.4GHz 196cm vingespenn - elefun.no - Radiostyrt hobby Dette flyet er desverre utsolgt nå Minicessnaen har jeg heller ikke testet selv, men har hørt at de ikke er helt nybegynnervennlige så ville heller valgdt en av de andre I tillegg til fly trenger du en lader, sender og en Lipo-Bag. Av sender kan jeg trygt ambefale deg Wfly WFT07 som selges på Throttlestore.com. Hatt min i over et år uten noe tull Lader finner du også her til en fin pris. Lipo-Baggen er en billig forsikring når det kommer til å lade Lipobatteriene som blir brukt i dag, da disse kan være ustabile og ta fyr. Noe noen her på forumet desverre har opplevd Så da er det bare for meg å si lykke til med flyvalg, uansett hva du velger! Håper du blir fornøyd og velkommen som en del av flymiljøet og forumet!

    Comment


    • #3
      Hva med å gå for en Cub. Da har du eit fly som "alle" har i hangaren sin. Og ingen blir lei en Cub. Og kjøper du en cub clipped Wing så har du eit fly som du kan "herje" litt med også
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #4
        Hvis du kan fly hadde jeg droppet Cloudsfly, den kan kanskje bli litt kjedelig som du sier. Derimot bør du sjekke ut Multiplex Fun Cub, snill som en trainer, men mer enn kapabel til såkalt sportsakrobatikk, jeg har faktisk klart og hovre min. Og med kjempeflaps og -hjul kan du ha det morro på mange måter. Et annet fly som kanskje appellerer til en "veteran" er en såkalt kjepp eller stick GP ElectroStik ARF - elefun.no - Radiostyrt hobby Veldig lettflydd og sporty.
        Last edited by Kyrre; 24-04-12, 19:53.

        Comment


        • #5
          Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg da jeg kjøpte meg fly etter nyttår. Kjøpte da en FunCub og har aldri angret på det valget. Begynner å bli kvitt endel av "stikkerusten" nå, og har gått til innkjøp av en EF Extra 48" i tillegg, men vil ikke kvitte meg med FunCuben. Den kan flys rolig som en trainer, med low pass i tilnærmet gangtempo, i tillegg til at den tåler å bli herjet med.

          De store hjulene på den gjør at du kan ta av fra omtrent alt slags underlag, og den blir derfor lettvinn i bruk dersom man ønsker å ta den opp andre steder enn kun på etablerte striper.

          Den koster noe mer enn de typiske "billigflyene" men til gjengjeld får du en modell du kan kose deg med i lang tid fremover!
          * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

          Comment


          • #6
            Flysimulator som f.eks. Realflight, Phoenix eller Aerofly og sikkert flere, er veldig greie å ha for å få stikkefølelsen på plass. Men så var det dette med nervene da Koster litt, men her kan det krasjes uten at det koster noe. Aerofly finnes i egen Mac-utgave.
            Last edited by lupus49; 25-04-12, 07:21.
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment


            • #7
              Hei! Jeg legger merke til at du har flydd tildigere, og siden dette er litt som å sykle ser jeg ingen grunn til å gå for verken mini cessna eller clouds.

              Multiplex Fun Cub er en skikkelig tøff modell som flyr veldig bra. Jeg kan anbefale den Alternativt en Multiplex Mentor som også er meget bra. Lykke til!

              Comment


              • #8
                Originally posted by elektrodude View Post
                Hva med å gå for en Cub. Da har du eit fly som "alle" har i hangaren sin. Og ingen blir lei en Cub. Og kjøper du en cub clipped Wing så har du eit fly som du kan "herje" litt med også
                Jeg har aldri hatt Cub og kommer aldri til å kjøpe det heller - har ikke skjønt hva som er så stort med det flyet
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Superstar40 View Post
                  Jeg har aldri hatt Cub og kommer aldri til å kjøpe det heller - har ikke skjønt hva som er så stort med det flyet
                  Når du aldri har hatt Cub, så skjønner du det selvfølgelig ikke.


                  Funcub er bra, selv har jeg hatt det morro med isopor-wilga de få gangene elektro er aktuellt.
                  Velkommen tilbake til hobbyen.

                  Viggo

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du liker å bygge ville jeg valgt en god gammeldags balsamodell med balanseror og nitro motor. Det "ekte" nybegynnerfly spør du meg. Flyr bedre enn de fleste isopor\epp modellene man får nå til dags. Problemet er vel kanskje å få tak i nå=)
                    Jeg startet med freedom 20, super chart og eagle for mange år siden som er perfekte nybegynner modeller. Disse er vel vanskelig å få tak i nå, men finnes vel lignende modeller å få tak i. Hvis du har flydd før for mange år siden vet du jo hvordan ting fungerer. Beste er vel å starte med simulator og få flyginga litt inn i fingra igjen så kanskje du kan hoppe over trainer'n og rett på ett snillt 3d fly eller skalamodell=)
                    Last edited by ole.foll; 25-04-12, 18:09.
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment


                    • #11
                      Takk for gode råd så langt. Har vel egentlig bestemt meg for å hoppe over traineren, har vel alltids en eller annen sur cub-trainer tilgjengelig for å få pussa vekk stikkerusta... Simulator er også traktert litt, klarer iallefall å la være å få det meste til å gå i bakken

                      Er det imidlertid noen av dere som har vært borti denne Supersonic BL F3A RR - ThrottleStore.Com
                      Virker som den er ganske snill, kan jo kræsje et par-tre av disse for prisen av en cub...

                      Kommer nok ganske sikker til å gå til innkjøp av en PA Addiction eller liknende i løpet av sommeren også.

                      Hvordan er forresten kvaliteten på WFly radioene? Frister jo litt med en 7-9 kanaler siden prisen er ganske gunstig kontra Futaba o.l.
                      Propellen skal være på toppen!
                      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                      Comment


                      • #12
                        Supersonicen er en kopi av Formosa fra GWS som flyr helt glimrende, så jeg tipper Supern flyr like bra.

                        Comment


                        • #13
                          når det gjelder wfly radioene så har jeg hatt 8 kanaleren og har nå 9 kanaleren. aldri hatt noe åroblem med noen av dem. Har brukt de på alt fra små elektro fly til 33% yak. kan ikke noe annet enn å annbefale dem. Eneste minus er att manualen er litt dårlig. men de er veldig enkle å lære seg og programere
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Har brukt en 9 kanalers Wfly i snart ett år nå, å har ikke noe negativt å utsette på den.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dabrun View Post
                              Har brukt en 9 kanalers Wfly i snart ett år nå, å har ikke noe negativt å utsette på den.
                              Jeg har bare billige Wfly radioer (35Mhz) også disse er av bra kvalitet. Elektronikken er ikke noe sammenraska
                              søppel som på de billigste kina radioene. Jeg har sammenlignet med er Wfly kontra E-sky.

                              Husk når man kjøper Futaba eller Spektrum så er radioens komponenter mest sannsynlig laget og montert i kina
                              men med Futaba/Spektrum kvalitets kontroll. Altså kan man få dårlige radioer selv om dette er merke vare.

                              Comment

                              Working...
                              X