Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er forskjellen på egenskapene til et fly med 2 vinger (biplane)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er forskjellen på egenskapene til et fly med 2 vinger (biplane)

    Er det noen der ute som kan forklare hva som skjer når jeg går fra et monovingefly til et med 2 vinger? Greit å være litt ops på hvilke lover som forandrer seg hva som er + og - etc.

    Alle svar mottas med STOR takk

    ps. Dette er flyet: HobbyKing R/C Hobby Store : Mini 3D-Ultimate (Kit+Motor)



  • #2
    Må ærlig innrømme at jeg har ikke merket noen bestemt forskjell mellom 1 og 2 vinger, det er nok mer avhengig av hvilke fly det er snakk om. Det du derimot bør vite er at du må være MEGET nøye når du monterer den, for vingene må være helt rette og avstanden mellom de må være konstant. Har slurvet litt der selv og da ender du opp med et fly som vil fly alle andre veien enn rett frem.

    Comment


    • #3
      Kanskje det ikke er noen særlig forskjell? Jeg håper det ikke er som et overvinget fly ei heller undervinget, så når man har begge deler ender man kanskje med en følelse av å fly et midtvinget..?? Hmmm. Skal passe på å være nøye i alle fall under montering.

      Comment


      • #4
        Har bare flydd en dobbeldekker (multiplex gemini) og min erfaring er at de er litt hissigere i rollraten, noe du enkelt løser ved å stille ned utslaga eller legge på mer expo Knalltøft fly du har kjøpt(?) deg Vi får vel en liten oppdatering om hvordan det går?

        Comment


        • #5
          En dobbeltdekker har jo mye større vingeareal enn en tilsvarende mono. Det gjør den ofte mer stabil og mindre kritisk. Snillere i forhold til flikk og stall.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Nå har jeg hatt noen 2-dekkere i bensinutgave og om de er mere stabile vet jeg ikke men de er kjappere og hissigere.
            Men får du en med bra kvalitet er de også veldig stabile, men det er stort ikke værre enn å fly mono

            Comment


            • #7
              Originally posted by karabin View Post
              Er det noen der ute som kan forklare hva som skjer når jeg går fra et monovingefly til et med 2 vinger? Greit å være litt ops på hvilke lover som forandrer seg hva som er + og - etc.
              Biplan har større luft motstand (glir ikke så lett i lufta) så når motor stopper så vil flyet
              redusere farten raskere en et monoplan (vanligvis). Les vider her
              Biplane - Wikipedia, the free encyclopedia

              Comment


              • #8
                Originally posted by Flyfreaken View Post
                Har bare flydd en dobbeldekker (multiplex gemini) og min erfaring er at de er litt hissigere i rollraten, noe du enkelt løser ved å stille ned utslaga eller legge på mer expo Knalltøft fly du har kjøpt(?) deg Vi får vel en liten oppdatering om hvordan det går?
                ..Geminien så knallfin ut, sikle sikle!

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	Tiger Moth_02.jpg
Views:	2
Size:	86.5 KB
ID:	588067
                  Originally posted by Ofly61 View Post
                  Biplan har større luft motstand (glir ikke så lett i lufta) så når motor stopper så vil flyet
                  redusere farten raskere en et monoplan (vanligvis). Les vider her
                  Biplane - Wikipedia, the free encyclopedia
                  Det er her du merker forskjellen, det er som regel mindre vingebelastning som gjør at du kan fly saktere. Men de to vingene påvirker hverandre aerodynamisk så hvis du første mister løft(stall) blir det mer dramatisk. Test ut en stall i stor høyde
                  Og under landing bruk litt power under innflyvning, og reduser først like før du lander.

                  Comment


                  • #10
                    Har flydd mye biplan Gloster Gladiator inspirert hjemme snekra Depron + DH-2.
                    Tegningen på den siste ligger her et sted.

                    Har en Alfa Model Albatros (kan anbefales) den er svært pen å se på (brukbart i skala)
                    flyr fantastisk. Litt lett bygget så den tåler ikke røff behandling.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by farmann View Post
                      [ATTACH=CONFIG]53051[/ATTACH]

                      Det er her du merker forskjellen, det er som regel mindre vingebelastning som gjør at du kan fly saktere. Men de to vingene påvirker hverandre aerodynamisk så hvis du første mister løft(stall) blir det mer dramatisk. Test ut en stall i stor høyde
                      Og under landing bruk litt power under innflyvning, og reduser først like før du lander.

                      Digger det at man kan fly sakte og at flyet bremser godt når man skal lande.. Høres knall ut dette så lenge man ikke staller for nærme bakken ;D

                      Comment

                      Working...
                      X