Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum Beastx FBL AR7200BX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum Beastx FBL AR7200BX

    Kjøpte en Spektrum Beastx FBL AR7200BX for en mnd. tid tilbake da jeg monterte sammen en 700E, satt den opp ihht.manualen osv. Dette har fungert svært bra kun med få justeringer.
    Siden denne FBL enheten var så grei å ha med å gjøre konverterte jeg like godt 700N også, kjøpte nytt hode og enda en Spektrum BeastX. Satt opp denne også ihht. manualen slik jeg gjorde til 700E`en. Alt virket ok før take-off. Hovret litt med den for å kjenne etter litt. Så, når jeg må korrigere litt på balanseroret til venstre flipper helikopteret kontant over til inverted. Innstinktivt ble th.hold aktivert, fikk snudd maskinen og landet.
    Tok en runde på gyroen og gikk igjennom alle parametre i begge menyene for sikkerhets skyld, samt en sjekk av at den kompanserte rett vei på swashplaten. Det er heller ingen subtrim, trim, justering av endepunkt eller noe som helst på radioen min, så alt dette er utelukket.

    Startet opp igjen i hover veldig lavt over bakken, og med en gang jeg rørte balanseroret til venstre ville det tippe i samme retning. Satt det umiddelbart ned og kjørte hjem med halen mellom bena, klar for litt googling. Endte opp på BeastX sin forumside der dette tydligvis er ett kjent problem på nitromaskiner. Iflg. tech support "It sounds like a typical nitro heli vibration problem"
    Flere har hatt hell med å prøve ut forskjellige gyrotaper, Zeal, 3M osv. stort sett med bra resultat.

    Må si at jeg ble meget skuffet over denne "vibrasjons indikatoren" til BeastX. Jeg har lite lyst til å finne ut i fremtiden om kanskje noen slitte lagrer eller andre vibrasjonsskapende deler skal gi utslag og ende med ett evnt. krasj.
    Er dette ett generellt problem med fuel maskiner og FBL enheter, kan ikke huske å ha lest dette eller er det andre som har hatt samme opplevelsen?


  • #2
    bara lure på om det kan hjelper ; vist du tar teip sen en metal brikke , teip og så beastx allså en brikke mellom heli og gyro
    er det ikke sån det gjørde på nitro heli
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

    Comment


    • #3
      Sant, flere som har hatt suksess med det.
      Syns likevel det er litt skummelt om dette er helt i grenseland hva gyroen tåler, og bare trenger en ørliten ekstra vibrasjon for å bokstavelig talt tilte igjen.
      Tror jeg begynner å se fram til Spartan sin Vortex kommer.

      Comment


      • #4
        Jeg har selv krasjet en 500 pga vibrasjoner. Fløy i idle1 uten problem. Flikket over til idle 2 og da tippa driten. Respekt til deg som klarte å save den for å si det sånn!

        Men ja, dette er no pga vibrasjoner. Hvilken tape bruker du i dag? Du kan stramme den godt ned med en velcro stropp type align eller noe slikt. Det fjerner en del grove vibrasjoner og fjerner resonans eller hva jeg har forstått på helifreak. Ellers ville jeg kanskje startet med det enkleste og balansert hovedblader og haleblader. På Nitro er jeg også litt enig med Ragge1. Ett lag 3M tape eller biltema sin tape, en tynn metallplate og ett lag til med tape.

        Comment


        • #5
          Min 700N fungerer helt knall med 2 tynne lag 3M. Hvis det ikke virker, så bør du gå over lager og akslinger.
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Jeg bruker i dag den medfølgende tapen, og hadde eu-kontroll på maskinen når den ble ombyggd, og bladene er i balanse.

            Men uansett, om jeg får denne FBL`en til å oppføre seg med annen tape osv. er det ikke noen god følelse jeg sitter igjen med. Hver gang jeg bruker maskinen murrer det i bakhodet at kanskje skal de bare ett lagerhavari til på denne turen for den overfølsome gyroen så flikker det rett rundt.
            Ikke bra for konsentrasjonen.

            Comment


            • #7
              Fikk prøvd litt mere i går kveld i skumringa, denne gang med to av tapen til Spartan m/metallplaten mellom. Spolte opp uten blader på hverken rotor eller hale og der hvor stikka ca. pleier å være i hover la swashplaten seg rett over til venstre!
              Korrigerte med balanseror til høyre, slapp balanseroret ettpar sek. og den dro til venstre igjen.
              Får bli neste å prøve med enda tynnere tape, men skulle tro at vibrasjonene forplantet seg enda bedre til fbl-enheten?

              Comment


              • #8
                vibrasjon nånstans
                kan også prøver med å flytte gyro på en annat plats
                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                HD 500 Cell : brain2

                DX9

                Comment


                • #9
                  BEASTX krever at du har veldig tynn tape for å funke bra. Bare min erfaring. Det du forklarer er klassiske symptomer ved for tjukk/myk teip. Håper du får den til å virke, er veldig fornøyd med mine.

                  Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke så vanskelig å få BeastX til å virke. Er bare å bruke tynn tape, max 2 lag. Den er ikke så veldig følsom for motor-vibrasjoner etter min erfaring.
                    Honeybee CP 2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lacappuchino View Post
                      Er bare å bruke tynn tape, max 2 lag.
                      Hva er så tynn tape?
                      Ett bilde eller tykkelse i mm. som du har lykkes med hadde vært fint.

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	29-320_l.jpg
Views:	1
Size:	28.6 KB
ID:	588406
                        Dobbeltsidig teip - Biltema

                        For eksempel.
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          Da fungerer nok Scapa tapen min helt fint også som er samme tykkelsen.

                          Comment


                          • #14
                            Har ikke hatt hellet med meg enda. Har nå prøvd mange forskjellige kombinasjoner med tape, metallplate, gyrotape, zealtape, 1 lag, to lag, osv. Swash-platen tipper over til venstre hver gang, og iflg. andre som har inngangene på gyroen bakover så tipper den høyre.
                            Blir vel nødt til å begynne og lete etter lagrer som er røket. Trodde jeg hadde kontroll på dette, men det er den eneste muligheten.

                            Comment

                            Working...
                            X