Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propellguide for ullhoder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propellguide for ullhoder

    Heisann

    Er det noen som kan være behjelpelig med å forklare hvordan man velger propell til riktig fly/motor og hva alle benevnelsene på de ulike motorene betyr?
    Jeg har vært litt for mye sånn at jeg leter frem en propell, setter den på flyet og håper den virker... Av og til med hell, men ofte blir det diverse ulelyder, lite trekk og dårlig flytur.

    Propellene blir jo referert til som f.eks APC 12x7, men hva betyr dette, og hvordan kan man finne riktig propell uten å kjøpe 10 stk og håpe tre passer sånn noenlunde?

    Har nå kjøpt meg: Cessna Skylane 182 EPO 150 BL RR/RTF - ThrottleStore.Com, som kommer med trebladspropell med benevnelsen 10x7, men ekstrapropellene er toblads med benevnelsen 12x7.

    Hva betyr første det første tallet og hva betyr det andre tallet?
    Har også sett på nettet at propellene som anbefales til dette flyet er enten 10x8 eller 11x7. Noen skriver også at dersom man skal ha floats på flyet så må man ha enda en propell for å få maks effekt...

    Litt forvirret, og håper på hjelp slik at jeg etterhvert kan finne riktig propell litt kjappere

    Hilsen Polsen

  • #2
    Det første tallet er diameteren på propellen i tommer, det andre tallet er hvor langt propellen "skrur" seg fremover på en omdreining (også kalt stigning).

    En propell som er 12x7 vil altså ha 12" diameter og i teorien skrus 7" frem på en runde.
    * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

    Comment


    • #3
      Her er en artikkel om dette: Hvordan finne riktig propell
      Henrik Lauvli
      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
      MIkroflyger

      Comment


      • #4
        Tusen takk for veldig flott link. En slik forklaring har jeg lett lenge etter

        Comment


        • #5
          Skal se om ikke jeg kan få flytta over artikkelen til det nye opplegget en av dagene
          Tom I. Arntsen

          Comment

          Working...
          X