Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangar 9. Piper Pavnee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangar 9. Piper Pavnee.

    En Pawnee vil etterhvert havne på mitt monteringsbord. Noen som vet om det finnes winsj for slepeline i handelen noe sted i verden? Alternativet er å bygge en selv.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

  • #2
    Pawnee er tøft vett! Hvor mye skal den orke?
    H9 har jo laget forskjellige utgaver av dette flyet

    Hvis det ikke er stor modell så bruker vi jo vinsjer på seilbåter (IOM)
    De er programmerbare osv. .. funker fjell til seil i alle fall....
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Originally posted by xilian View Post
      Pawnee er tøft vett! Hvor mye skal den orke?
      H9 har jo laget forskjellige utgaver av dette flyet
      Det er denne: 33% Pawnee 80cc ARF (3 Boxes) (HAN5190): Hangar 9 og den får en Valach 2 syl 4T til fremdrift. Må nok ha plass til 20m 3-4mm (startsnor) slepeline. Problemet er å få til endestopp ute og inne. Det går jo å droppe lina før landing, men en winsj som på orginalen hadde vært moro.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Karl H. View Post
        Det er denne: 33% Pawnee 80cc ARF (3 Boxes) (HAN5190): Hangar 9 og den får en Valach 2 syl 4T til fremdrift. Må nok ha plass til 20m 3-4mm (startsnor) slepeline. Problemet er å få til endestopp ute og inne. Det går jo å droppe lina før landing, men en winsj som på orginalen hadde vært moro.
        Bra størrelse og rå motor lykke til!!

        Comment


        • #5
          Valget blir mellom 120 og 170ccm, får se hva som passer best. Fikk melding om at leveransen av flyet er nær forestående slik at første tur blir allerede på sensommeren. Det er noe eget med lyden på en firetakter. På Toni Clark practical scale GmbH - Titan ZG Motoren, DA Motoren, Valach Motoren, Bausätze, Zubehör finnes det flere videoer av fly med Valach.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Endelig er "indianeren" ankommet. Første leveranse ble overkjørt av et spedisjonsfirma så nytt sett måtte bestilles fra H9. Har tyvtittet litt i eskene og det ser lovende ut.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Motor. 120 4T

              Da er framdriften i hus også. 170 4T ville blitt i største laget og propellen ville fått liten eller ingen klaring til Moder Jord, selv med flerbladet. Så den må spares til et annet prosjekt.

              Click image for larger version

Name:	DSCN0492.jpg
Views:	1
Size:	64.2 KB
ID:	592449
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment


              • #8
                Re: Hangar 9. Piper Pavnee.

                Gleder meg til å se Valach i live versjon. Hadde du bare giddi å laga en 250 stjerne :banghead:

                Mvh
                Alf
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Re: Hangar 9. Piper Pavnee.

                  Ikke du, og men DE skulle det stå...

                  Mvh
                  Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Mens jeg ventet på 33% Pawnee`en, monterte jeg en mindre utgave av flyet. Dette hadde maiden på lørdag. Med en OS-Max 95V i snuta flyr den som en gud. Det er jo en 40 maskin?? Ble imponert over hvor sakte den kan fly. Med flaps er landingshastigheten minimal. Et lite problem er at propellen har liten klaring til gresset, spesiellt ved landing, så på neste maskin vil det bli 4 blader som på mange fullsize. Biela har propellere, men hvilken dia/stigning skal jeg velge? Dumt å ligge med overflødige 4 bladere. Zimmerman kommer med eksosanlegg etterhvert, så jeg slipper å lage selv. Ser for meg understell og motormontering i løpet av uka.
                    PS. Det må jo nevnes at Cessnaèn også hadde maiden.
                    Attached Files
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #11
                      Vær ops på at disse 4t motorene ikke er spesielt glad i 3-4 blads propeller da treghetsmomentet i propellene blir i minste laget og en får fort en upålitelig lav tomgang.

                      Comment


                      • #12
                        Den der skjønte jeg ikke helt. Hvorfor har 3-4 blads propeller mindre mindre treghetsmoment? Siden de vanligvis er kortere? De er jo og tyngre vanligvis.

                        Comment


                        • #13
                          Du får ta en kikk på formelen for treghetsmoment så vil du se at diameteren opptrer i andre potens.
                          Last edited by bardp; 17-09-12, 09:42.

                          Comment


                          • #14
                            Det er jo veldig enkelt, bare se her: Treghetsmoment - Wikipedia
                            Skjønte ikke et plukk...
                            Tom I. Arntsen

                            Comment


                            • #15
                              Forenklet kan man jo si at treghetsmomentet bestemmes av vekta og hvor langt fra rotasjonssentret (akslingen) den sitter. Avstanden fra akslingen betyr alså mye mer en vekta.
                              En en sylindrede 4t motorer er glad i stort treghetsmoment for og gå sikert på lav tomgang så jo tyngre og større propeldiameter jo bedre.

                              Comment

                              Working...
                              X