Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korleis introdusere den unge håpefulle for denne hobbyen? Tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Korleis introdusere den unge håpefulle for denne hobbyen? Tips?

    Har ein son på 6 år, (og ein på 8 mnd), og ynskjer sjølvsagt som alle andre at desse skal dele far si interesse for rc. Ikkje kun for min eigen del (faktisk), men òg fordi det er ein artig hobby som ein lærer mykje av på mange områder. I tillegg hugsar eg når eg var liten; modellfly var kjempespennande, men eg hadde ingen i mitt miljø som dreiv på med dette, og heller ingen som var interessert nok til å hjelpe meg i gang.
    Til no har eg ikkje vore veldig aktiv overfør eldstemann, men han har vore med på stripa mange gonger og må sjølvsagt i det daglege forhalde seg til eit hus fullt av fly, helikopter og delar. Han har flydd litt på simulator, og har forsåvidt forstått poenget. Utfordringa er at han synest det er mest artig å styrte modellane med vilje, noko som skapar litt bekymring hos far med tanke på framtidig buddyboxing.
    Til no har eg tenkt at det luraste er kanskje å la poden få vere med når eg flyr, og la han sjølv fatte interessa. Om han synest flyging med modellar er dørgande kjedeleg, så får eg heller svelge den kamelen når den tid kjem. Men...gutar er no gutar. Ingen unge gutar synest vel modellfly er kjedeleg?
    Så; det er garantert mange som har vore i ein liknande situasjon, og som kanskje har nokre gode tips til ein korrekt framgangsmåte for å stimulere interesse og halde ved like fasinasjonen. Korleis skal ein introdusere hobbyen på ein god måte, utan å legge for store føringar?
    Runar Sandnes
    Medlem i Gloppen modellflyklubb

    ------
    Constantly fighting gravity

    Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

  • #2
    Dette er en helt vanlig egenskap hos mange gutter i den alderen, krasj er mye mer moro en å dulte rundt på himmelen.
    Vil anbefale deg å la poden(e) bli lit eldre til de eventuelt ønsker å drive med dette selv og kan se gleden, de må jo gjerne prøve, men ikke tving dem med på dette. (Noen ganger føles det ofte som tvang selv omd et ikke er intensjonen).
    Trenger jo ikke vente altfor lenge. Har selv sett mange modellfly fedre som drar med seg sønnen sin er meget aktive. Noen fortsetter, men de fleste blir aldri noe særlig aktive modellflygere.
    Når man blir eldre er det heller ikke alltid like moro å drive med samme ting som sin far også i en periode. Jeg vil tro at det viktigste er at sønnene dine får ta valget selv, man kan jo gjerne oppfordre og vise de veien. Men valget må de ta! Ellers er jo genialt å starte med sånne kastefly med elmotor osv og gå den rolige stigen.... Lykke til
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Jeg tok med min pode på stripa i fjor sommer. Det var ekstremt bra vær, og oppmøtet var deretter: formidabelt - med en pen flykø som resultat. Etter å ha ventet i fire lange og seks breie var det vår tur. To hump og bytte av en knekt propell senere var det tilbake til bakerst i køen.

      I bilen på vei hjem fikk jeg et par klare meldinger, og jeg skjønte raskt at det ikke er flystripe og sosialt samvær som er viktigst for rekruttene. Skal det flys, så skal det flys.

      Min er 11, og i vinter fløy vi rundt med trainerkabel og Bixler på et jorde her nede. Det var suksess. Det hender han spør om å fly - og det hender jeg spør om han vil være med. Vil han ikke, så vil han ikke. Det funker i alle fall for oss
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Vær avslappet i forhold til ungene, det kan ofte virke mot sin hensikt med pappa som rett og slett "kan dette". Det blir fort kjedelig med en seriøs pappa som formidler alt han kan til poden........Merker dette på meg selv også med mine unger.
        Unger blir fort litt immune mot å la seg imponere også, guttungen min hever ikke på øyenbrynene engang hvis noen sleper frem et stort 50% fly fra en skaphenger.......

        Ifjor "kastet" jeg meg over far og sønn som hadde kjøpt sitt første helikopter (og som overhodet ikke hadde peiling) og forklarte i det vide og det brede om hvordan alt fungerte. Skremte vettet av begge to, de ville jo bare prøve å fly og ikke høre på en "teknisk skrulling". Forstår de jo egentlig godt
        Øystein T.

        EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

        www.artistic3d.net

        Comment


        • #5
          Takk for mange gode tips og erfaringar! Har vel òg konkludert med at det viktigaste er at ungane får tilbudet om å vere med på stripa, og at turen i såfall bør ta hensyn til dette. Vi har heldigvis (og/eller beklaglegvis) ikkje så stor pågang av flygarar på stripa vår, så det vert mykje sosialt (fagprat og skitprat) og sjølvsagt ein del flyging. Ein bør nok vere spesielt merksam på ev. nye folk på stripa, for det meste av diskusjonar høyrest ut som gammalgresk for utanforståande; ikkje spesielt inkluderande! Aktiv rekruttering er kanskje noko av det viktigaste ein klubb kan drive med. Om dine eigne ungar tilfeldigvis vert interessert, er det kanskje meir å ansjå som ein bonus?

          Generelt sett er jo dette ein hobby som bør appelere til gutar flest, og kanskje dei som ikkje har interesser som fell inn under dei andre hovudsatsingsområda i kommunane (i mitt tilfelle "vanleg organisert idrett" og korps). Motorsportinteressert ungdom fell oftast utanfor og endar opp med å bruke gatene som tumleplass, noko som igjen blir brukt mot dei.

          Ei morosam oppleving med min son var når eg flaug simulator på kveldstid (på 46" skjerm), og var på kjøkkenet eit par minutt. Då eg kom tilbake, satt min son og knuste helikopter med stor iver (han er forøvrig "pincher" og ikkje "thumber"). Då lista eg meg stille tilbake på kjøkkenet, sjølv om klokka var eit par timar over ordinær leggetid for småen.
          Runar Sandnes
          Medlem i Gloppen modellflyklubb

          ------
          Constantly fighting gravity

          Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

          Comment


          • #6
            For meg er det helt greit at unga ikke vil være med.
            Det gir meg verdifull "alene tid"
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjetilmh View Post
              For meg er det helt greit at unga ikke vil være med.
              Det gir meg verdifull "alene tid"
              He he...ja... Kanskje det viktigaste er at kona ikkje blir med?
              Runar Sandnes
              Medlem i Gloppen modellflyklubb

              ------
              Constantly fighting gravity

              Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

              Comment


              • #8
                Det er viktig att man ikke "presser" for mye på tror eg. Har ein 20 åring som flyr når han har lyst. Så mellom øl og damer så blir det 4-5 turer på stripa i året, og det er som oftest når eg har ymtet frampå om att han må holde stikketreninga vedlike.
                Har og ein sønn på 14 som likte best å kræsje fly framfor å fly stille rundt med navlestreng til pappa sin radio. Løste dette kræsjeproblemet med att han fikk bygge sitt eget depronfly og fly uten navlestreng. da vart det slutt på gi f innstillinga Men han har ikke maset om å få vere med på stripa hittil i år da. Men mener att dei må få styre dette selv, vertfall når dei har fått testet ut litt på hva hobbyen går ut på.
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  Dersom dere vil ha ungene med på modellflyging så start med å vise
                  uhøytidelig combat. Konkuranse trigger men det bør være mest mulig lek.
                  Finn noe uknuselig som flyr greit og la ungene få repare selv (smeltelim).
                  Regn med brannsår ... Hjelp til når de gir opp ikke før.

                  Comment


                  • #10
                    Dogfight lurer jeg også på om jeg skal prøve å få min yngste med å se på. Tror det ville være spennende, og et fly som er raskt å fikse etter litt nærkontakt.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • #11
                      Tenkte jeg bare skulle tipse om et fly som burde være glimrende til temaet i denne tråden, særlig om man har et par servoer og en børstemotor i roteskuffen, nemlig Freeair Easy Easy Trainer EPP - elefun.no - Radiostyrt hobby. Veldig billig, tåler masse og er lett å reparere og flyr veldig pent, selv i litt vind. Og med en Speed 300 på 2 celler så går den rett til værs.

                      Comment


                      • #12
                        Min pod er stadig med på stripa han er nå 15år. Men fra han startet for noen år siden var elektrofly og depronmodeller helt uintresane. Om han ikke fik fly skikkelige fly med forbrenningsmotor kunne det være det samme med hele flyginga. Untaket var nå i hvinter hvor han faktisk var ganske aktiv på innendørsflyginga. Gutter må ha litt aksjon lyd og eksos.

                        Comment


                        • #13
                          Glemte et punkt lag enkle regler slik at det blir en slags "rettferdig" kappestrid
                          og hold "hardt" på disse. Ofte litt surmuling først men så innser de at det er greit
                          med litt struktur også ... Blir det for mye anarki så forsvinner moroa.

                          Comment

                          Working...
                          X