Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner som virkelig vil starte med fpv-flyving.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ring Luftfartstilsynet og spør om det er mulig, og hvilke krav som eventuelt stilles. Veldig bra om du poster svaret du får her, så andre også kan få et innblikk i hva som går an
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #17
      Eg har nok ikke sett meg inn i regelværket nok til att eg kan svare deg på alt du lurer på her. Det går sikker ann å få løyve til alt man vil om man har ork og tid til å gjøre dette. Men om man må sende inn flere søknader til flere etater som gir deg svar om f.eks 6mnd for att du skal få flydd ein 30 minutters tur, og samme prosess neste gang. Så stopper vel interessen opp av seg selv ser eg for meg. Men hva er det du tenker med dette da? bare for morro eller som eit kommende yrke?
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

      Comment


      • #18
        Her er svar på mange spørsmål:
        Fjernstyrt fornøyelse eller ulovlig spionasje?
        Runar Sandnes
        Medlem i Gloppen modellflyklubb

        ------
        Constantly fighting gravity

        Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

        Comment


        • #19
          Om du anskaffer deg radioamatørlisens kan du bruke andre frekvenser og i praksis så mye senderstyrke du bare ønsker. 100W ingen problem og fult lovlig om du nå bare har batteri til og drive senderen.

          Comment


          • #20
            Originally posted by bardp View Post
            Om du anskaffer deg radioamatørlisens kan du bruke andre frekvenser og i praksis så mye senderstyrke du bare ønsker. 100W ingen problem og fult lovlig om du nå bare har batteri til og drive senderen.
            Helt fritt frem er det definitivt ikke.

            De etiske reglene til en radioamatør sier at han SKAL forsikrer seg at utstyret som taes i bruk IKKE påvirker andre....
            Det som finnes av kraftige FPV sendere er rene støysendere og har en selektivitet som tilsier at det ikke bør brukes andre plasser enn i et faraday bur.
            Last edited by Quadrocopter; 07-05-12, 00:00.

            Comment


            • #21
              Nei helt fritt fremm er det ikke men en er i praksis ikke bunnet av restriksjoner på senderefekt da en har lov og opperere med fra 100-300W utgangsefekt på de aktuelle frekvensene. At utstyret må være i orden er da en selvfølge. Det eneste som ellers kreves er at en legger inn signaturen sin i bildet. Jeg har ikke prøvd dette i fly men har overført video fra kamra over mange mil med en 15w sender og retningsantenne på 1,2mHz bandet. Og bildekvaliteten var helt strøken.

              Comment


              • #22
                Originally posted by ArneH View Post
                Hva med å prøve seg med en sik en: FPV Spy Hawk EPO RTF Så får du testet hvordan det er, før du kaster deg ut i det.

                [ATTACH=CONFIG]53336[/ATTACH]

                Jeg syntes den ser kul ut, og kunne gjerne tenke meg en slik selv.
                Litt dyr til hva det er og lite modulær.

                Comment


                • #23
                  Ja når jeg ser nærmere på kameraets plassering, og at et krasj ville være fatalt. Tror jeg at dette kan bli et dyrt leketøy.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #24
                    Har selv pløyd igjennom regelverket angående FPV, og du kan ha mye gøy innenfor reglene.
                    Anående sendereffekter og distanse, vil jeg anbefale å se på ulike antennealternativer. Riktige antenner og utstyr kan gi deg opp mot 2km rekkevidde innenfor regelverket.
                    NSM har også uttalt en plass, at de utøver stor grad av skjønn. Men hold deg unna flyplasser og millitære installasjoner er jo en grei hovedregel Men er som regel ikke noe problem å få tillatelse, det tar bare litt tid..
                    Per Olav

                    P-51 Mustang| Reichard Sirius | ESM Lavochkin LA7
                    http://www.modellflynytt.no/showthre...over-Evje-2014

                    Comment

                    Working...
                    X