Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner som virkelig vil starte med fpv-flyving.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner som virkelig vil starte med fpv-flyving.

    Har hatt tanken ulmende ganske lenge nå og når jeg tilfeldigvis kom over en side med fpv-flyving begynte tanken virkelig å brenne.
    Hadde ikke trodd det fantes så mye utstyr, men nå ser jeg jo at det finnes litt for mye å velge i for en nybegynner.

    Av utstyr har jeg lite/ingenting fra før og har nok dessverre ikke råd til å kjøpe alt med en gang. Så jeg har satt opp en liste over innkjøp i fornuftig rekkefølge og forhåpentligvis ha det artig underveis.

    Av radio hadde jeg tenkt å kjøpe denne HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware), men må nok nøye meg med denne HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) til de får den på lager igjen.
    Hvordan styrer dere pan og tilt på kameraet?

    Hadde tenkt å kjøpe en arf-pakke med fly for å øve på å fly uten kamera, men hadde lyst på muligheten til å montere kamera ved en senere annleding.
    Blir dette for lite HobbyKing R/C Hobby Store : EPO 182 With LED Lighting (PNP), er det et dårlig valg som første fly?

    Neste blir nok en videolink. Her ser jeg det er mange frekvenser å velge mellom. 0.9, 1.2, 1.3, 2.4 og 5.8. Kan jeg bruke hva jeg vil? Har sett andre bruke 1.3 og 5.8 her til lands men den som jeg foreløpig finner mest aktuell for meg ser ut til å bli denne 1.2 Ghz Video Tx / Rx 1000 mW for FPV flying.
    Hva er fordelene med å velge det ene over det andre?

    Kamera og osd har jeg ennå ikke sett noe særlig på.

    Plattform til fpv-flyving HobbyKing R/C Hobby Store : Skywalker FPV 1680mm (ARF).

    Hvordan er det med langdistanse-system? Jeg må ha en forsterker på radioen og en på videosenderen på flyet? Hvor stor rekkevidde er det å tjene på det og hvor mye har man i utgangspunktet? Er det noen vurderinger man må ta når man skal velge seg radio og video-system? Jeg ser dette Thomas Scherrer 12CH Boosted PSU Receiver V6 [TS-RX V6] : RangeVideo!, Wireless video solutions. kortet bare fungerer på 0.9, 1.3 og 2.4? Da vil jo 1.2-systemet være uaktuelt.


    Kom gjerne med utstyrs-tips og ting man må tenke på.
    Oppdatering:

    Informasjon om gjeldende regler fra Norges Luftsportsforbund Informasjon om gjeldende regler for FPV | Norges Luftsportforbund

    Luftfartstilsynet regelverk om ubemannede luftfartøy Bruk av ubemannede luftfartøy i Norge - Luftfartstilsynet

    Reportasje på nrk-beta angående fpv Fjernstyrt fornøyelse eller ulovlig spionasje?

    Nasjonal sikkerhetsmyndighet (Fotografering og filming fra luften) 404 - Siden ikke funnet - Nasjonal sikkerhetsmyndighet

    Mini-referat fra klubbmøte i Bodø modellfly-klubb FPV klubbmøte 2.Desember 2011 Av Geir Johnny Karlsen *minireferat*

    Lov om luftfart (luftfartsloven). /d: LOV-1993-06-11-101 :d/ Luftfartsloven – luftl. Luftfart (luftfartsloven). Lov om luftfart (luftfartsloven).

    FOR 2012-01-19 nr 77: Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften) FOR 2012-01-19 nr 77: Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften)

    FOR 2003-06-26 nr 863: Forskrift om fotoflyging m.m. (BSL D 5-6). FOR 2003-06-26 nr 863: Forskrift om fotoflyging m.m. (BSL D 5-6).

    Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer. /d: FOR-1997-01-06-3 :d/ Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbrne sensorsystemer.

    Straffelovens paragraf 148 LOV 1902-05-22 nr 10: Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).
    Last edited by yxrkt; 06-05-12, 21:51.

  • #2
    Heisann.

    Jeg ville lært meg å krype før jeg prøvde å løpe. Med det mener jeg at du bør lære deg å flyve før du skal starte med FPV. Det er et voldsomt sikkerhetsaspekt rundt dette og det kan skape enorme konsekvenser for miljøet dersom en nybegynner plutselig seiler avgårde et digert FPV fly uten å egentlig være 100% trygg på hvordan dette skal gå.

    Det finnes også regler å forholde seg til med tanke på senderstyrke. Du er way off med de komponentene du legger til. Mener det er 200mw som er maks senderstyrke i Norge i dag. Du er altså 4x over dette. Det er fullt mulig å få til en FPV pakke "lovlig" med rett valg av antenne etc.

    Når det gjelder flyet du velger så hadde jeg kjøpt dette i Norge. Delvis fordi mange av disse flyene sliter med ESC/motor problemer og det kan fort hende du plutselig må reklamere på dette som i praksis betyr at du må kjøpe nytt dersom du ikke handler i Norge. Det er også masse gode radioer å bruke på bruktmarkedet i Norge. Turnigyen er sikkert knallbra den på høyde med det beste i utlandet. Men personlig ville jeg valgt ett kjent merke for ditt formål. Mtp at du skriver at du virkelig vil starte med FPV flyving ville jeg kanskje gått for 35mhz båndet. Da kan du holde deg på 2.4ghz med videolinken og på denne måten får du lang rekkevide på radioen samtidig som du holder deg på lovlig frekvens med FPV utstyret. Etter min mening er nok et fly det tryggeste du kan velge til FPV rent sånn funksjonsmessig. Selv om motoren ryker kan du fremdeles seile det ned, så her er jeg egentlig enig i at det kan være et bra valg. Men, det hadde nok kanskje vært like så greit med en quad du kan herje med lokalt rundt på tunet uten at den stikker avgårde. Et fly beveger seg ganske mange meter per sekund og det er fort gjort å rote seg ut på viddene slik sett. En quad kan du hovre rundt med og på denne måten lære deg å fly samt bli trygg på fpv utstyret.

    Pan and tilt kan du styre på mange måter. Slik jeg gjør det har jeg det på et potmeter på radioen og aktiverer det med en mix på radioen. Slik at når jeg vrir på en knapp/potmeter på radioen så beveger kameraet seg i ønsket retning. Det er også gyrokompansert slik det det i teorien skal holde posisjonen uavhengig av om flyet/quadden peker opp ned. Mange kort støtter dette, bl.a Mikrokopter, Multiwii, DJi Naza etc. Et slikt kort kommer du ikke utenom dersom du skal bruke det for filming. Til FPV trenger du ikke noe gyrokompansert bortsett fra kanskje selve flyet for at det skal være så retningsstabilt som mulig.


    Kjøp en god radio, ladeutstyr og noe å fly med å ta FPV flyvingen litt på sikt! Det finnes også forsikringer som kanskje kan være lurt om flyet styrter i en barnehage Merk at dette bare er min subjektive mening. Men jeg er sikker på at flere holder med meg i mange synspunkter. Det er mange dyktige personer på forumet her som har stålkontroll på FPV biten. Bla "bjeff" som er en meget dyktig fyr som har mange gode tips å komme med. Er du heldig får han med seg tråden din og kommer med et tips eller tre..


    God natt

    Comment


    • #3
      Takker for svar og input. Planen var som jeg skriver i første post å begynne å fly uten kamera. Hadde mistanke om restriksjoner på frekvenser og sendestyrke. Men at det var så lavt. Da har jeg enda til gode å se noen som holder seg innenfor grensen. Men er ikke interessert å irritere på meg noen, så kanskje den videobrille-pakken til "fat shark" på 5.8ghz 100mw er et bedre alternativ.
      Planen var å bruke samme radio på fler modeller derfor ville jeg bruke en som var lett å få tak i og ikke minst rimelige mottakere. Men skal se over bruktmarkedet om jeg finner noe.
      Personlig har jeg bare gode opplevelser med utenlandshandel, service og reklamasjon. Og i og med at prisene er lave så kan jeg kanskje kjøpe dette inn over ett par måneder, kontra år om jeg skulle kjøpt i Norge.

      Comment


      • #4
        Les dette: Finner du ikke det du leter etter?

        Ikke for å skremme deg vekk - men jeg tror Trulsen har et poeng ang sikkerhet. Det et en del regler som må følges, og det er smart å forberede seg godt.

        Lykke til
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          For fly så gå for Multiplex Easystar II, du får den som kit for 850 og så kan du kjøpe elektronikk fra Hobbyking. For det første er det er veldig bra nybegynner fly, men det er også glimrende for FPV. Det har motoren bak, og det er designet for å kunne fly med store batterier uten problem. Og det finnes spesialdeler som gjør det veldig enkelt å montere FPV utstyr i ettertid.

          Comment


          • #6
            Lykke til trenger jeg virkelig. Ante meg at det skulle være noe. Regelverket i dette landet er så strengt at man balanserer på grensen til å være multikriminell nesten uansett hva man foretar seg. Så da er det jo i praksis umulig å holde på med dette lovlig? Får man i det hele tatt tak i sendere som har så lav styrke. Skal alt være CE-godkjent må man vel betale godt, om det i det hele tatt er mulig. Er det noen her som har fått tillatelse fra Luftfarttilsynet til å fly fpv og Nasjonal sikkerhetsmyndighet om man eventuelt skulle ta opp? Og om man får tillatelse til å fly lengre enn synsvidde tviler jeg sterkt på at 25mw rekker så langt.
            Last edited by yxrkt; 06-05-12, 07:35.

            Comment


            • #7
              Hva med å prøve seg med en sik en: FPV Spy Hawk EPO RTF Så får du testet hvordan det er, før du kaster deg ut i det.

              Click image for larger version

Name:	fpv.jpg
Views:	2
Size:	10.7 KB
ID:	588268

              Jeg syntes den ser kul ut, og kunne gjerne tenke meg en slik selv.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Det er som du skriver. skal man drive med FPV "lovlig" så kan du glemme distanseflyging og andre slike "krumspring" som kan vere gøy. det finnes en del som har dette som yrke. Kjenner flere av disse, som har tett kontakt med LT og har papirer i orden og flyr lovlig FPV.
                Om det er FPV biten du brenner for så trenger du ikke fly langt, fort og høyt for å ha det gøy. Ta det heller andre veien og kjøp utstyr som du kan fly inne i ditt eget hus med og rundt i hagen. Så kan du fly modellfly på "vanlig" måte om du får lyst til det. Grunnen til att eg skriver dette er att eg leser mellom linjene dine att det er langt,høyt og fort du vil fly FPV og du vil gjøre dette på lovlig vis. Det får du rett og slett ikke til.
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #9
                  Nå har nervene roet seg litt og jeg har fått satt ting litt i perspektiv. Slik jeg har forstått så kan man faktisk fly ganske langt innenfor regelverket uten spesielle tillatelser og jeg har tenkt å starte med fpv-flyving når jeg har fått opparbeidet meg brukbar kontroll over modellfly innenfor disse grensene som er satt. 125m maks-høyde og innenfor synsvidde(300m+) er nok mer enn langt nok i starten.
                  Hva er det du egentlig legger i langt,høyt og fort siden du mener det ikke skulle være mulig å skaffe seg de nødvendige tillatelser/lisenser?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by yxrkt
                    Slik jeg har forstått så kan man faktisk fly ganske langt innenfor regelverket uten spesielle tillatelser
                    Skal du være 100 prosent lovlydig må du uansett ha tillatelse for å filme / fotografere fra lufta.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kristianwest View Post
                      Skal du være 100 prosent lovlydig må du uansett ha tillatelse for å filme / fotografere fra lufta.
                      Ut fra det jeg ser gjelder de forskriftene kun ved fotografering eller opptak og at flygingen skal skje på sikrest mulig måte. Så om man kun flyr med video-streaming og ikke er i fare for andre har man føttene på det tørre. Rett meg om jeg tar feil.
                      Last edited by yxrkt; 06-05-12, 11:57.

                      Comment


                      • #12
                        Etter det eg har forstått krev FPV flyfotolisens frå NSM (nasjonal sikkerhetsmyndighet), sjølv om du ikkje fotograferer. Dette fordi det er eit luftbårent sensorsystem. Du treng derimot ikkje løyve frå luftfarttilsynet, med mindre du fotograferer eller filmar.
                        Runar Sandnes
                        Medlem i Gloppen modellflyklubb

                        ------
                        Constantly fighting gravity

                        Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                        Comment


                        • #13
                          Eg har forøvrig lisens frå NSM, som gjeld fotografering og filming i heile Norge. Det er litt skjema som må fyllast ut, det er jo snakk om ei sikkerhetsklarering, men lisensen er gyldig i 5 år. Søk i god tid, prosessen kan ta litt tid. Midlertidige løyve kan du få på dagen. Min søknad var inne i vel 6mnd, trur eg...
                          Runar Sandnes
                          Medlem i Gloppen modellflyklubb

                          ------
                          Constantly fighting gravity

                          Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by yxrkt View Post
                            Hva er det du egentlig legger i langt,høyt og fort siden du mener det ikke skulle være mulig å skaffe seg de nødvendige tillatelser/lisenser?
                            Med det mener eg att man flyr lenger bort/opp enn man kan se flyet med det blotte øyet. Gjør man det bryter man flere lover samtidig. Dette med att farkosten skal være synlig visuelt, og for å komme langt må man opp i senderstyrke på videosignal som overskrider det som er lovlig.
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • #15
                              Og det mener du ikke er mulig å skaffe seg tillatelser til?

                              Comment

                              Working...
                              X