Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eksos til Top Flite's P40 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da har vi omsider fått gjort litt igjen... Tok sin tid da innsatsen er litt vekslende om dagen... Mye å gjøre på jobb og været er liksom ikke veldig inspirerende...
    I tillegg har jeg kjøpt noe småkjafs jeg kan fly hjemme med i vinter...
    Men er da ferdig i cockpiten, piloten sitter der han skal og har limt igjen canopy.
    Har også montert halehjulsretract'en og strekt opp slanger og wirere, samt begynt på servosengene til bal ror og flaps.
    Jeg ser at jeg må få reversert et par servoer som går på samme kanalen... Jeg innbiller meg at det lar seg gjøre ganske enkelt da det jeg bruker er digitale servoer. (HS7985MG) Hvor får jeg enklest tak i servo programmerer?
    For de lar seg vel reversere enkeltvis?
    Et par bilder av piloten til slutt...Click image for larger version

Name:	2012-11-07 19.09.43.jpg
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	594506Click image for larger version

Name:	2012-11-07 19.09.57.jpg
Views:	1
Size:	97.3 KB
ID:	594507
    Hangaren full av drit...

    Comment


    • #17
      Re: Eksos til Top Flite's P40 50cc

      Jeg bruker Y kabler fra Elefun hvor man også med et lite innebygd potmeter kan justere utslag.

      Mvh
      Alf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Ja da har vi fått gjort litt til...
        Montert side og høyderorsservoer, montert halehjulsretract, montert luftventil og servo til retracts, montert vinger komplett med alle servoer og retracts og prøvemontert hele sullamitten. Det ble slett ikke så værst... Snart klar til prøvestart. Må bare få sveiset denne eksosen først...
        Gjorde en ..... tabbe da... Veit nesten ikke om jeg tørr si det engang... Klarte å sette wingjoineren feil vei uten å sjekke om den passa... Tok det jo som en selvfølge at det skulle passe! Jaja, sånn er det...
        Endte opp med å måtte borre den ut igjen+ litt av vingen... Men fikk da limt alt sammen igjen og laga en hjemmelaga wingjoiner av noe så enkelt som en 2*4 stump... Det funker helt sikkert...Click image for larger version

Name:	2012-12-06 22.26.24.jpg
Views:	1
Size:	66.8 KB
ID:	595073Click image for larger version

Name:	2012-12-06 22.26.44.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	595074
        Da står det igjen montering av throttel og choke servo, montering av brytere, batterier og mottaker, samt igangkjøring av retracts og justering av ror og roroppsett...
        Så får jeg kanskje endelig startet på noen av alle de andre prosjektene som ligger å venter...
        Hangaren full av drit...

        Comment


        • #19
          Da er throttel og choke servo montert. Bygde eget servofeste helt foran, rett bak firewall... Syns selv det ble meget bra...Click image for larger version

Name:	2012-12-16 14.27.00.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	595478Click image for larger version

Name:	2012-12-16 19.51.15.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	595479
          Ellers er brytere og fyllenipler montert og retracts prøvekjørt.
          Jeg har et spørsmål da retracts er nytt for meg... De går nå fritt og fint og jeg har justert de så de går skikkelig fint og elegant opp og ned. Med andre ord justert slik at ventilen bare såvidt gir trykk nok for at de skal gå. Vil dette by på problemer i luften? Jeg tenker da på luftmotstand etc... det er Robarts.
          Jeg vil jo nødig utsette denne vakre tingen for en buklanding...
          Hangaren full av drit...

          Comment


          • #20
            Re: Eksos til Top Flite's P40 50cc

            Trykket er tilstede, du har bare strupet tilførselen slik at det tar litt tid før ting skjer.
            Så selv om kanskje luftmotstand i fligh prøver å holde hjula litt inne, vil de komme ut når trykket har blitt stort nok.
            Altså ingen problem
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #21
              Kjempefint! Takk skal du ha!
              Hangaren full av drit...

              Comment


              • #22
                Da er denne omsider ferdig.
                Huttetu så mye jobb det er med en sånn... Måtte den leve lenge så det blir en stund til neste gang en må bygge/montere en slik!
                Står igjen for sveiseren min å bygge eksos, ellers får den stå og kose seg nedi hangaren til vårsola titter frem, snøen har smeltet og det er vindstille en dag. Av de 4 flya jeg har planer om å ha maiden på er denne den modellen jeg er desidert mest nervøs for å ta opp...
                Click image for larger version

Name:	22121.jpg
Views:	1
Size:	61.0 KB
ID:	595699Click image for larger version

Name:	22122.jpg
Views:	1
Size:	59.6 KB
ID:	595700Click image for larger version

Name:	22123.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	595701
                Last edited by lars_30; 23-12-12, 10:45.
                Hangaren full av drit...

                Comment


                • #23
                  Re: Eksos til Top Flite's P40 50cc

                  Ser veldig flott ut!

                  Som prikken over i'en kan du jo gi propellen ett strøk med mattsvart...
                  Geir Dyrdal
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #24
                    Takk for det... Jeg er fornøyd selv også... Ja jeg tenkte å kjøpe en sprayboks over nyåret... Og med gule tipper...
                    Hangaren full av drit...

                    Comment


                    • #25
                      Da har vi prøvd oss på litt eksos sveising...
                      Kort fortalt ble vi enige om at å få til noe brukbart headeropplegg på den Grpro motoren jeg har satt inn her så måtte vi ha skjært hull i cowlinga...
                      Det ble rett og slett for trangt. Kunne vel kanskje ha truga det til, men ville nokk gått på bekostning av effekten på motoren, samt at cowlinga ville ha smelta som følge av for lite klaring...
                      Vel... Dette kunne jeg jo ikke gjøre når denne ble så strøken ellers, så fikk bestille en DLE 55 RA da... Var ikke helt med i beregninga, men føler jeg får fullføre like godt som jeg har begynt...
                      Satser på å sveise ferdig og prøvestarte iløpet av en sånn måneds tid når vårsola begynner å titte frem...
                      Click image for larger version

Name:	2013-01-19 13.32.36.jpg
Views:	1
Size:	48.5 KB
ID:	596818Click image for larger version

Name:	2013-01-19 13.32.48.jpg
Views:	1
Size:	58.4 KB
ID:	596819
                      Hangaren full av drit...

                      Comment


                      • #26
                        Haha, du står på og handler gladelig litt ekstra. Men blir fin kjærre, det er sikkert.

                        Comment


                        • #27
                          Ser ut til at du strever med det samme som meg, jeg tenker på det samme eksosopplegget og jeg har allered bestilt en DLE 55 RA, Jeg ser fordelene med å ha eksosporten bak, da kan man ha en rimelig tjanse til noe selvmek potteopplegg. Jeg skal ha det på en Topflite Mustang som jeg har hatt en DA50 i nåi 6 år....
                          John Arne Sagøy
                          Scale Warbirds of Norway
                          Trønderbataljonen
                          www.scalewarbird.org
                          No guts, no glory

                          Comment


                          • #28
                            Jepp... Fikk ikke mer enn 1.5-2 cm klaring fra motorblokk til cowling... Det er rett og lsett ikke nok for å få laget noe skikkelig...
                            Vi får se lyst på det... DLE 55RA er sikkert en kjempemotor vi kan ha glede av i mange år fremover...
                            PS: Da har jeg en billig slapp skalamotor til salgs hvis noen er interessert...
                            Hangaren full av drit...

                            Comment


                            • #29
                              Ny motor er ankommet, montert og prøvestartet...
                              Den startet lett og gikk pent!

                              Hvor blir sveiseren av tro?
                              Hangaren full av drit...

                              Comment


                              • #30
                                Da er eksosen ferdig!
                                Click image for larger version

Name:	IMG_0111.jpg
Views:	1
Size:	72.2 KB
ID:	599650Click image for larger version

Name:	IMG_0114.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	599651
                                Hangaren full av drit...

                                Comment

                                Working...
                                X