Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eksos til Top Flite's P40 50cc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Har sveisa litt for mange år siden, men ikke spesielt flink nei....

    Men har fått tilbud om kurs av en her på forumet som driver med dette i jobb. Ett lynkurs for å komme seg i gang og det mente han skulle holde godt. Også er det evt mye feiling og prøving tror jeg....
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #47
      Originally posted by affa View Post
      Har sveisa litt for mange år siden, men ikke spesielt flink nei....

      Men har fått tilbud om kurs av en her på forumet som driver med dette i jobb. Ett lynkurs for å komme seg i gang og det mente han skulle holde godt. Også er det evt mye feiling og prøving tror jeg....
      Da er det bare å kjøre på med øvelse og trening, hjelper ha sveiset før, får du hjelp til grunninnstilling av apparetet (mot det du skal sveise) er MYE gjort. husk at alt blir forskjellig, typ veldig på rustfritt, og alu.

      Legger du i 1-2k mere får du plasmaskjærer i den, og pinnesveis også, overaskende morsomt :>

      Comment


      • #48
        Her er jeg mildt sagt helblank...


        Tips til maskiner og utstyr slags ekstra bruk hadde jeg av det du nevnte?
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #49
          elektrode= pinnesveis = grove sveisejobber, f.eks. 5mm karbonstål

          plasmaskjærer = LEKE!!! = selv opptil si 5-8mm stål skjærers som en kniv i balsa. bruker luft som stråle, og varmer i plasma bad, kan legges langs linjal og lignende for å kappe ting.

          Hva er godstype og tykkelse du typisk skal sveise?

          Comment


          • #50
            For min del er det mest snakk om skala eksosanlegg... Tynnplate stål, messing og kobber. Er vel kanskje tykkelser på 0,3-1,0mm men kjekt om man selvfølgelig også kan ta større jobber med samme apparat.

            Hvordan sikrer man seg med tanke på gnister og brann osv?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #51
              Originally posted by kwik View Post
              Kjøpte du det anlegget derfra? Det ser MEGET interessant ut!!!

              Er det bedre enn sølvlodding? I såfall, hva er argumentene? Finere skjøter?
              Hei Kenneth, det lille gassveiseanlegget tror jeg du får tak på Jula, jeg kjøpte det hos Moderne Kjøling det er for god gammel tradisjonell gassveising , slag og sølvlodding, utrolig bra til tynnplater.
              Vet det brukes av kjølemontører og de skryter veldig av det! Lite og handy med engangsflasker.....
              John Arne Sagøy
              Scale Warbirds of Norway
              Trønderbataljonen
              www.scalewarbird.org
              No guts, no glory

              Comment


              • #52
                Originally posted by spitfire View Post
                Lekkert Lars. Hva har du sveiset med, autogen eller elektrisk?
                Tror nok man kan minske motstand og beholde lydnivå hvis man har større dimenisjoner på rør etc samt å hatt ett kammer til på eksosanlegget.
                Du er absolutt på rett vei, så dette finner du nok ut av, stå på...
                Takk for det!
                Det er sveiset med autogen. Har en kamerat som sveiser så han fikser med glede litt gromme anlegg til meg...
                Driver ellers og vurderer hvor mye mer jeg skal gjøre ut av dette da jeg mener lyden er super duper og krefter er greit nok. Motoren drar 23*8 til 5200 rpm. Det blir jo ikke noe rpskinn akkurat, men dette skal jo flys skala så det kan hende jeg lar det gå som det er nå...
                Hangaren full av drit...

                Comment


                • #53
                  Driver med finpuss og roroppsett på denne om dagen. Lurer på om noen av dere har erfaringer med om det er lurt og legge inn en liten mix på dykkror ved bruk av flaps? 1-3% ved flapsutslag på rundt 6 cm? Eller er det ikke nødvendig?
                  Hangaren full av drit...

                  Comment


                  • #54
                    Da har jeg vært og hentet Lars sin P-40 som har stått til lagring et års tid da han hadde et uhell med denne pga litt lav motoreffekt i avgang.

                    Litt usikker på om jeg skal sette på en litt mindre propell enn den 23x8 propellen han prøvde og bare fly den med litt mindre power, har jo ikke lyst til å ta av det flotte anlegget som de har brukt så mye tid på...noen ideer til hvordan man kan lage det litt mindre restriktivt kanskje? Sette på større rør?

                    Skal teste med litt forskjellige propeller og se hva jeg får av RPM.
                    Click image for larger version

Name:	IMAG2516.jpg
Views:	1
Size:	254.3 KB
ID:	610900


                    En ide kan være å ta av de to tynne rørene som går bakover til eksosen med tykkere rør og flytte de til midt på eksosboksen/utløpene.. Noen som er gode på sveising som kunne tenke seg å hjelpe?

                    Click image for larger version

Name:	IMAG2518.jpg
Views:	1
Size:	161.4 KB
ID:	610901
                    - Håvard Glad Andreassen
                    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                    Comment


                    • #55
                      Click image for larger version

Name:	IMAG2516_2.jpg
Views:	1
Size:	312.9 KB
ID:	610902

                      Kanskje noe sånt?
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #56
                        Ser knall ut det flyet. Spørsmål til spinneren, er det en slik blank Robbe aluminium spinner du har lakkert? I såfall hvordan gjorde du det, rubbe ned og brukt grunning og Quick spray?
                        Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
                        Phoenix Mustang P51D m DLE-55
                        Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
                        Multiplex Minimag
                        Multiplex Razzor
                        Multiplex Rockstar
                        Multiplex Shark
                        Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
                        Multiplex Profi TX 16
                        Byggeblogger:
                        http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

                        Comment


                        • #57
                          Tror det kommer til å hjelpe betraktelig. Selve eksos stacken har jo nok åpning. Bare å finne en hyggelig TIG sveiser nå da
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #58
                            Ja kjøpte ikke du deg et sånt apparat Affa?
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #59
                              Hadde lyst men frisk pris hvis man skal ha kvalitet, så nei dessverre
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #60
                                Har handlet litt kobberplater, ca 0.6mm tykke og tenkte prøve å sølvlodde og se om det går ann, hvor kjøper man sølvlodd og kobberrør som kan brukes?
                                - Håvard Glad Andreassen
                                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                                Comment

                                Working...
                                X