Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstilling av flaps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstilling av flaps

    Hei.
    Er det noen som kan hjelpe meg med gode råd i forhold til hva jeg må tenke på når jeg skal sette opp innstillingene for flaps på denne:
    Cessna Skylane 182 EPO 150 BL RR/RTF - ThrottleStore.Com?

    Lurer jo på hvor mye vinkel en skal ha, og om det må kompensers noe med andre ror?

    Når bruker en flaps, og hvor lenge ved både takeoff og landing? Hvor stor er sjansen for å få stall på flyet?

    Er helt ny når det gjelder dette med flaps, men har prøvd på flysimulator, og der går jo flyet rett i loop dersom jeg glemmer å ta av flapsen etter takeoff..

    Ivar Keyser-Olsen

  • #2
    Du må i hvert fall kompensere på høyderor. Hvor mye flaps du bruker kommer an på hvor mye det blåser, hvor lang, eller kort stripe du har og så videre. Du trenger mindre flaps for løft enn du trenger for å bremse. Når du passerer 30-45 grader, så er det ikke mye løft å hente, men det bremser en hel del. Fint for landing, mindre fint for take off..
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Dette flyet trenger ikke flaps ved takeoff, det er som du skriver være vanskelig å kontrollere hvis du ikke er dreven.
      Ved landing bruk minst 45`da bremser det best, men du må beholde noe mer throtte under innflyvning til du er lavt over stripa(under 1 m)
      Flyet vil være mer utsatt for stall fordi du mister farten hvis du ikke passer på, Test det ut i stor høyde: reduser til 1/4 throttle sett flap og se hvordan den reagerer. Har du en computersender mix inn flap til høyderorstrim etter behov( vanligvis trim ned) og test på nytt.
      Inntil du får den til å fly horisontalt, land uten flap.
      Og prøv ut stallegenskapene med og uten flap i sikker høyde,lykke til

      Comment


      • #4
        Jeg skal ikke komme med en oppskrift på hvordan det skal gjøres, men jeg kan nevne hvordan jeg ville gjort det. Det er i overenstemmelse med de som har postet tidligere.

        Jeg ville satt opp flapsen på en trepunktsbryter.
        Trinn 1 (helt oppe eller helt nede på bryteren. kommer ann på presonlig preferanser) 0 flaps.
        Trinn 2 ca 10 grader takeoff flap.
        Trinn 3 på bryteren kan settes til 40-50 grader landingsflaps.

        Du trenger ikke å tenke på flapsen på de første turene. Dette flyet flyr fint uten.
        Når du testet og trimmet flyet og føler deg komfortabel med flyet kan du teste ut flapsen i god høyde. Ikke land med flaps før du føler deg ordentlig komfortabel med flapsen. Det kan bremse ned farten fortere enn du tror.
        Hvis du har mulighet til det på radioen din så kan du sette opp forsinkelse på flapsen så de bruker ett til to sekunder på å gå til fulle utslag.

        Det er fantastisk morsomt å bruke flaps. Ikke bare ved landing og takeoff, men også ved vanlig flyging.
        Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
        http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

        Comment


        • #5
          Tusen takk for svar
          Spør litt mer også jeg...
          Jeg har en Futaba 6EXP så det skal gå greit å mixe, men på simulatoren gir den mer høyderor når jeg setter på flaps, så det var jo min første innskytelse.. Kunne, dersom jeg forstår deg riktig gått skikkelig galt det da? Siden du skriver jeg skal trimme høyderoret ned.

          Kanskje du også kan forklare litt om hvordan flaps i de ulike posisjonene virker og hvorfor? Jeg har tenkt at flaps fungerer noenlunde likt dykkror, iogmed at de har samme "funksjonsmåte" (Går nedover)

          Er det at luften må gå i lengre bane ved bruk av 10 graders flaps ved landing som gir løftet? Og er det at vinkelen blir så stor ved 45grader at den mister "effekten" på luftstrømmens bane over vingen og heller bremser underfra?

          En ting er ihvertfall sikkert, og det er at jeg skal følge rådene med å prøve dette i stor høyde...

          Som en foreløpig slutt (kommer garantert til å komme flere spørsmål): Hvordan kan jeg sette opp radioen slik at den kan ha to ulike innstillinger på flaps? På min radio har jeg bare en bryter (så vidt jeg vet) som styrer flaps.

          Må bare si jeg setter utrolig stor pris på alle svar

          Comment

          Working...
          X