Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan retter man opp finer som har bøyd seg?? . :) hjelp :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan retter man opp finer som har bøyd seg?? . :) hjelp :)

    Har jo fått ett shortkit til en Tempest... men ikke en av finerplatene er rette lengre... er det noe lurt triks for å rette de ut.. fukte de og legge de til tørk presset under noe tungt? ..

    det er jo ymse krops former .. og vinge spanter som er i finer.. eller må det rettes opp når jeg limer det i spenn? ..eventuelt fuktes litt for å få det til å gi seg?


    /Robert
    Har i dag:
    Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
    Parkzone Spitfire IX
    EFlight Hawker Hurricane 25e
    Påbegynt:
    Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

  • #2
    Fukt og press kan funke, men hvis de er helt vridd, så kan kanskje det beste være å skjære nye spanter, og brukle de gamle som mal.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      de har bare fått seg en bananform.. så kan jo rette de opp i spenn..
      Har i dag:
      Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
      Parkzone Spitfire IX
      EFlight Hawker Hurricane 25e
      Påbegynt:
      Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

      Comment


      • #4
        Tror jeg ville kjøpt ny finer og skåret ut nye deler, kjipt om resultatet av bygginga blir skjeivt grunnet noen deler med dårlig kvalitet.

        Comment


        • #5
          Vitsen med kitcutter er da?
          Har i dag:
          Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
          Parkzone Spitfire IX
          EFlight Hawker Hurricane 25e
          Påbegynt:
          Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

          Comment


          • #6
            Originally posted by robl View Post
            Vitsen med kitcutter er da?
            Dårlig finer bør lagres tørt og plant ... For å rette opp skeivheiter
            fukt og legg det i press og tørk.

            Comment


            • #7
              diskuterte med kitcuttern jeg har brukt.. det er forskjellen på fuktighet hos de og hos meg som gjør at det treverket bøyer seg som banan... og poppel finer har lettere for å bøye seg mer en birchfiner... bjerk?.. .. uansett.. så fikk jeg implementert en precut til for flaps, og de kutter de på nytt og forsegler det i plast ... så jeg får åpne plasten når jeg har alt klart til å sette opp vingene..

              mmm.. jeg har en hale å pusse på enda ...

              å ja.. det var ikke anbefalt å fukte og presse.... det vil krølle seg igjen.. treværket er så sært at det oppfører seg forskjellig avhengig av når på året det er.. levende materiale?
              Har i dag:
              Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
              Parkzone Spitfire IX
              EFlight Hawker Hurricane 25e
              Påbegynt:
              Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

              Comment


              • #8
                Originally posted by robl View Post
                .
                .
                treværket er så sært at det oppfører seg forskjellig avhengig av når på året det er.. levende materiale?
                Øh har en del biter av liteply (lettfiner) i boden fra diverse kit. Den er plan og fin ... tror dessverre den fineren som er brukt på ditt kit ikke er av bestekvalitet. At "kit" cutter ikke vet bedre ... sier vel bare litt om kvaliteten på "kit"'et. Å bruke maretialer som lever veldig tror jeg ikke er lurt på
                et fly da må du rekne med at vinger og andre berende flater vrir seg som propeller. Foreslår
                at du får tak i skikkelig materialer og bygger av det ellers kaster du bare vekk masse tid på
                å bygge et elendig fly.
                Last edited by Ofly61; 01-06-12, 10:14.

                Comment

                Working...
                X