Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sakte flyvende trainer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sakte flyvende trainer.

    Guttungen har virkelig fått opp øynene for fly og jeg har lyst til å la han få prøve tidlig. Lurer derfor på om det er noen som har tips om et sakte flyvende fly og som er lett å lime ved krasj. Vi skal bruke 2 radio med trainer kabel mellom. Vi har store områder å leke oss på uten hus, trær og luftspenn.

    Lurer også på hvilke erfaring dere andre har med å la unger få prøve fly.

    Espen Kristensen

  • #2
    Jeg bestilte en Bixler fra HobbyKing til nøyaktig samme formål. Vi har gode erfaringer. Flyet er enkelt å fly og det er enkelt å holde ved like. Propellen bak og svever godt. Stort nok til å kunne flys, lite nok til å fly det uten hjertet i halsen. Og veldig billig.
    Det finnes nok tilsvarende fra norske butikker, men dem har jeg ikke flydd.

    Erfaringer med barn og fly: Alldeles glimrende Mye moro for både liten og stor. Med trainerkabel øker jo muligheten for at poden lykkes også, og far/mor og sønn/datter får en fantastisk felles aktivitet. Det er bare å kose seg!
    Last edited by kristianwest; 04-06-12, 12:11.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Easy Trainer EPP - elefun.no - Radiostyrt hobby Freeair Easy er en glimrende, veldig rimelig, sakte flyvende trainer av EPP som vil tåle mye. Og det den ikke skulle tåle fikser man i en fei med ca og kicker. Har du en Speed 300 børste motor e.l. så har du kraft i massevis, min klatrer nesten vertikalt med en slik motor på 2 celler. Og så har den jo et litt morsomt utseende som kanskje appellerer til de yngre.

      Comment


      • #4
        PZ Champ, er jo ypperlig i stille vær. Den kan alle fly. Synd det bare er så sjelden stille vær.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Se på denne:
          (MFN) ModellflyNytt.no
          Meget sakteflyvende, billig, morsom,superenkel å bygge & reparere

          Comment


          • #6
            Originally posted by kristianwest View Post
            Jeg bestilte en Bixler fra HobbyKing til nøyaktig samme formål. Vi har gode erfaringer. Flyet er enkelt å fly og det er enkelt å holde ved like. Propellen bak og svever godt. Stort nok til å kunne flys, lite nok til å fly det uten hjertet i halsen. Og veldig billig.
            Det finnes nok tilsvarende fra norske butikker, men dem har jeg ikke flydd.

            Erfaringer med barn og fly: Alldeles glimrende Mye moro for både liten og stor. Med trainerkabel øker jo muligheten for at poden lykkes også, og far/mor og sønn/datter får en fantastisk felles aktivitet. Det er bare å kose seg!
            Enig Kristian, Bixlern fra Hobbyking er nok den beste av disse som er anbefalt her. Som du sier: Stor nok til å kunne flys og billig nok til eventuelt å kunne krasjes. De andre synes jeg er for små, piloten skal jo helst se flyet på litt avstand også. Jeg kan love at avstanden fort blir større en tenkt for en som skal lære å fly. Snakker av egen erfaring.

            Comment


            • #7
              God kveld og takk for alle innspill.

              Jeg har sett på Bixler flere ganger etter at Flitetest guttene testet den. Guttungene er 6 og 14 år. Har testet simulator og får det sånn høvelig til.

              Blir å bruke futaba rx/tx og da jeg har to futaba radioer skal jeg ha trainer kabel mellom. Disse kit radioene er jeg ikke noe glad i.

              Espen Kristensen

              Comment


              • #8
                Du kan jo gå for originalen, Easystar, nå i ny versjon med forbedret motorgondol som gir deg mye større mulighet for valg av motor enn den gamle, og alle klonene som Bixleren også forsåvidt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Espen Kristensen
                  God kveld og takk for alle innspill.

                  Jeg har sett på Bixler flere ganger etter at Flitetest guttene testet den. Guttungene er 6 og 14 år. Har testet simulator og får det sånn høvelig til.

                  Blir å bruke futaba rx/tx og da jeg har to futaba radioer skal jeg ha trainer kabel mellom. Disse kit radioene er jeg ikke noe glad i.
                  Det blir kjempegøy! Gjett hvem som lærer å fly i supertempo...
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Alternativ til å kjøpe fly bygg selv du kan lage flere fly på ei Depron Plate
                    + noen skummplast blokker (kropp) f.eks grunnmursplate (blå farge)
                    Bruk 6mm Depron ikke 3mm slik jeg brukte opprinnelig. Det gir noe mere vekt
                    men stivere vinger og lengre levetid.

                    Alternativt EPP men det krever antakelig litt bedre avstivning
                    Resten av materialene er blomsterpinner og pakke bånd + litt pianotråd.
                    Hjul kan også med fordel kjøpes (for å spare vekt) men kan enkelt lages.

                    Lim det sammen med UHU Por / Casco D4 polyuretan lim og smeltelim. + litt tape.

                    Video


                    Link til tråd m/ tegninger
                    (MFN) ModellflyNytt.no

                    Flyet flyr sakte, kan ta ekstra last som flotører (se video)


                    Tåler ikke mye vind sammenlignet med Bixler men nybegynnere bør ikke fly i vind uansett.

                    Skamløs selv promotering ...

                    Comment


                    • #11
                      Gutungr kan nokk være lit forskjellige min fikk en elektrisk Cesna da han var 12 år og det ble aldrig noen stor sukse (kjedelig greie).
                      Etter en tid fikk han en Ready med en JBA 56 2t motor. Det var morro og det var et stadig mas om og dra å fly. Nå er han 15 og meget aktiv modelflyger og tildels bygger. Men det må være skikkelig motor vis ikke er det ikke av interese helst skal det jo være noe med YS motor. Trot kansje jeg ville set på en slik til den elste om han har lit teknisk interesse, blir jo lit mer spennende med en forbrenningsmotor: Phoenix Model Domino .40 Trainer NoGlue ARF PH021 - elefun.no - Radiostyrt hobby

                      Comment


                      • #12
                        Vi er nok fam elektro. Bor litt landlig til så vi har stripe rett utfor huset. Det er noen hus rundt her så vi har basert oss på elektrisk leketøy for lyd og naboskapets skyld. Sorry for å banne i kirka da dette er et fly forum, men jeg har enda til gode å se irl en nitro bil som går bedre en e-maxx med mamba oppsett og 6s batteri.

                        Når det er sagt så syns jeg det er mer stats med forbrenningsmotor, en god venn jeg flyr med hadde nylig start på sin impression og det var hærlig lyd og lukt.

                        Angående Ready så har jeg sett youtube videoer der disse tåler bra også. Jeg selv lærte å fly med Cessna men gikk fort opp i gradene.

                        Flott selvbygg over her, jeg har planer om å gjøre noen slike selv. Jeg har muligens fått tak i en liten cnc fres som jeg kan koble til pc. Jeg har tro på at vinteren kan bli kjekk, må bare få opp garasjen med hobbyloftet.

                        Espen Kristensen

                        Comment


                        • #13
                          Det finnes jo en fin modell fra Sebart også: Trainers Page - Sebart.it . Med trainerkabel har du jo full kontroll uansett.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

                          Comment


                          • #14
                            Har hatt en slik Shark selv, men solgte den og det angrer jeg på.

                            Espen Kristensen

                            Comment


                            • #15
                              Har hatt lyst på en Shark selv, ene og alene pga utseende. At den tilsynelatende flyr bra også er bare en bonus. Men siden du skal fly med kabel, hvorfor ikke gå for en Fun Cub? Da har du et fly du kan ha det morro med selv også, den er snill nok til å kunne klassifiseres som trainer, og med fulle flaps kan den nærmest stå stille i lufta med litt motvind.

                              Comment

                              Working...
                              X