Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags innmat i en F3A modell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva slags innmat i en F3A modell?

    Hekta som jeg har blitt vurderer jeg nå å ta steget helt ut og bestille meg en F3A modell (2x2 ~5kg).

    Spørsmålet er; hva putter jeg inni disse?

    Motor/Esc: Sett for meg Hacker Q80 11 eller 13 med Jeti Spin 99. Noen som kan si noe om det er 11 eller 13 man bude ha? ser det er litt høyere KV tall på 13.
    Evt annen motor/esc som kan anbefalles? Bare outrunnere som er aktuelt for meg.

    Servoer: Skal ha gode og presise servoer men hvilke?

    Hovedstrømbryter: ser flere har + ledningen med bullet på utsiden for å armere, finnes det bedre løsninger?

    Mottaker strøm: LiFe er vel tingen, størrelse til å ha iallefall 6 flighter?

    Kommer sikkert flere spørsmål.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

  • #2
    Hei Stian
    Hacker har lansert en Q80xs som er betydelig lettere enn de gamle.
    Ellers er Plettenberg sin Advance et godt alternativ.
    Spin99 er ganske bankers som ESC. Servoer finnes det mye av,
    jeg ville gått for Hv versjoner som kan kjøres på 2LiPo direkte. Jeg
    Har god erfaring med JR sine, rimeligere og gode alternativer er
    Savox , Hyperion og noen nye fra Graupner som jeg har i Gaudiusen.
    Med hv-servoer er det nok med 800-900mAh 2sLiPo, min modell
    Bruker 60-70mAh per tur på 9min.
    Jeg bruker ingen ekstern hovedstrøm bryter, andre har en ledning på utsiden.
    Bare spør
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Har valgt hacker c50 motor (gearkasse som trenger vedlikehold, men slikt liker jeg), spin99 esc og futaba bls451 servoer. Bruker 2s lipo 850mah for receiver. Bruker Powerbox DigiSwitch. Jeg syns det er kjekt med bryter på utsiden og en god venn bruker den på mange av sine modeller uten problem.

      Stian: Hvilket fly har du sett på? Jeg tenker også på fullblods f3a etterhvert.

      Espen Kristensen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Espen Kristensen View Post
        Har valgt hacker c50 motor (gearkasse som trenger vedlikehold, men slikt liker jeg), spin99 esc og futaba bls451 servoer. Bruker 2s lipo 850mah for receiver. Bruker Powerbox DigiSwitch. Jeg syns det er kjekt med bryter på utsiden og en god venn bruker den på mange av sine modeller uten problem.

        Stian: Hvilket fly har du sett på? Jeg tenker også på fullblods f3a etterhvert.
        C50 er uaktuelt blir nok Q80 eller Plettenberg Advance 30.

        Ser på Gaudius, Elexant, Leviosa og Wind Pro. Er i tenkeboksen enda, men fikk solgt noen modeller i dag så det nærmer seg noe.
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

        MFN @ Facebook - Like!

        Comment


        • #5
          Originally posted by spewster View Post
          C50 er uaktuelt
          c50 er vel gammel og trenger vedlikehold.

          Angrer på at jeg ikke la noen ekstra lapper i min wind 110 og gikk for wind pro.

          Lykke til med valget!

          Espen Kristensen

          Comment


          • #6
            Er det bare tull å ha noe slikt?
            EMCOTEC embedded controller technologies GmbH - Allgemeine Elektronik | Elektroflug | SPS SafetyPowerSwitch 60V 60/120A

            Er vel kanskje bare nice to have i steden for need to have.

            Hva med bryter for mottakerstrøm? Vanlig standard bryter?
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Espen Kristensen View Post
              c50 er vel gammel og trenger vedlikehold.

              Angrer på at jeg ikke la noen ekstra lapper i min wind 110 og gikk for wind pro.

              Lykke til med valget!
              Fordelen er at du da har et backup-fly iallefall det jeg overbeviser meg selv om når jeg tenker på min Wind 50E om det kommer en ny modell i hus.
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

              MFN @ Facebook - Like!

              Comment


              • #8
                Hei igjen
                En slik Emcotec sak er sikkert OK, men det kan være at man må kutt inn på slike 'nice to have' for å komme undre den magiske 5kg grensen uten å måtte kjøpe andre dyre og lette ting (spinner, propell, understell, vingerør etc.)
                Nå som jeg kjører med 2SLiPo direkte bruker jeg en vanlig god gammel JR HD bryter disse har fungert i 'alle år', selv med vibrasjonmotorer, med elektrodrift burde det være enda tryggere.
                Click image for larger version

Name:	JR-bryter.JPG
Views:	1
Size:	11.7 KB
ID:	589020
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #9
                  Ble nå tipset om AXI 5325-24 F3A Serie
                  Noen som har erfaring med denne?

                  MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

                  MFN @ Facebook - Like!

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen
                    AXI-motorer er jo generelt kjent for å være rimelige og bra, jeg har sett de i bruk ute i verden både den 5330 og 5325. Ut fra hva jeg har sett så virket 5325'en litt svak, men det kan ha noe med pilotens (Rombaugh fra Spania) flystil å gjøre.
                    Ellers har jeg opp gjennom tiden vedlikeholdt en oversikt over mulige motorer for F3A, slik ser den ut nå :
                    Fabrikant Type Kv Vekt Kommentar / link
                    Hacker C50-13XL (1:6.7) 186 523 Hacker F3A Wettbewerbsantriebe | Motoren
                    Hacker C50-14XL (1:6.7) 178 523
                    Hacker C50-14XL (1:6.7) 161 523
                    Hacker Q80-11s 28 215 610
                    Hacker Q80-13s 20 ? 610
                    Hacker Q60 7M 210 580
                    Hacker Q80-13XS 225 520
                    Hacker Q80-14XS 209 528
                    Himax HC6330-210 210 634 Himax Brushless Motors 500 Watts and Up
                    Kontronik Koratop 40-23 230 525 KORATOP 40
                    Kontronik Pyro 850-24 240 580 PYRO 800/850
                    Mega Acn F3A 170 516 MEGAMOTOR
                    Mega Acn F3A II-170 170 586
                    Mega Acn F3A II-194 194 586
                    Model motors AXI 5330 F3A 235 652 MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM
                    Model motors AXI 5325 /24 232 575 MODEL MOTORS s.r.o. - modelsk elektromotory AXI, MiniAC, VM
                    Neu F3A (1:6.7) 194 511 Vekt uten propellmedbringer FAI Motors
                    Plettenberg Xtra 30-10 Evo 220 585 Xtra 30 Evo
                    Plettenberg Advance 30-10 230 565 Advance 30
                    Plettenberg Xtra 30-9 Evo 235 565 Xtra 30 Evo II
                    Scorpion S-5030 (F3A special) 220 606 Scorpion S-5030-220KV (F3A Special) - Scorpion Power System
                    Dualsky XM6355DA-12-Comp. 220 578 Lithium Polymer(LiPo) Battery, Brushless Motor, ESC, Charger and Power systems for RC
                    Dualsky XM6355DA-11-Comp. 240 566 Lithium Polymer(LiPo) Battery, Brushless Motor, ESC, Charger and Power systems for RC
                    Dualsky XM6360DA-11-Comp 199 650 Lithium Polymer(LiPo) Battery, Brushless Motor, ESC, Charger and Power systems for RC
                    Dualsky XM6360DA-10-Comp 218 653 Lithium Polymer(LiPo) Battery, Brushless Motor, ESC, Charger and Power systems for RC


                    PS : Det virker som om det kan være litt vrient å sammenligne KV-tallene fra de forskjellige leverandørene. Når man sammenligner KV med strømtrekk og turtall med forskjellige propeller så går det liksom ikke helt 'i hop'.
                    Av billig-motorene er det vel HiMax'en som en har lest mest positivt om, mener å huske at Gulbrand Thomassen har en tidligere versjon med lavere kv-tall (200?) i sin Osmose.
                    www.ofremmi.info

                    Comment


                    • #11
                      Takk Ola! Nyttig info.

                      Når det gjelder AXI og power så sier Wolfgang at han kjører både Gaudius`en og Elexanten sin på AXI motoren (8S på elexanten) og har nok power til alle øvelser. Ble litt usikker nå egentlig men AXI er så og si "bolt-on" i de modelenne, Hacker må bruke egne fester.

                      AXI 5325-24, Jeti Spin 99 med 20x13 er det han anbefalte (10S), men sa at det var mer power i hacker Q80 14XS. Er ikke de EURO`ene det skal stå på om Hacker er så mye bedre, men lite vits å kaste penga ut av vinduet også om AXI`en lever opp til forventningene.
                      Stian Håvak (82)
                      Fly low or crash trying!

                      MFN @ Facebook - Like!

                      Comment


                      • #12
                        Av billig-motorene er det vel HiMax'en som en har lest mest positivt om, mener å huske at Gulbrand Thomassen har en tidligere versjon med lavere kv-tall (200?) i sin Osmose.
                        det stemmer denne motoren har nå ca 500 flighter uten noe problemer jeg har den nye versjonen (210 KV) i sparken min funker fint men ikke helt opp mot Castel sin reg blir litt tull når jeg setter bremsen for høyt..ny på vei... ideelt sett er den vel noen gr for tung og krever en helst litt lett modell min spark veier kremt + 5 kg men jobber med den saken
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Ser ut som handlelista blir som følger:

                          Elexant - JM Composite
                          AXI5325-24 F3A med APC-E 20x13 og AXI 20x13 CF
                          Jeti Spin 99 med JetiBox
                          4x Savöx SH1350
                          1x Savöx SH1257TG
                          Vingeposesett

                          Servoene vil bli kjørt på LiFe.
                          Drivbatteri bestilles når modellen er i hus og veid.

                          Er jeg helt på blåbær-tur med dette?
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

                          MFN @ Facebook - Like!

                          Comment


                          • #14
                            Hei Stort sett må vel dette være greit, ser ingen åpenbare katastrofer. Selv ville jeg valgt litt større servoer til balanserorene uten at jeg har erfaring med 1350 (eller Savöx generelt), kanskje 1251. Hvis festene til balanserorservoene er likt som på Gaudius'en (i et spant langt inne i vingen) er det fordelaktig å velge en servo som passer rett i festene, da holder det å lage til en lang (veldig) skrutrekker for å få det hele på plass.
                            www.ofremmi.info

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ofremmi View Post
                              Hei Stort sett må vel dette være greit, ser ingen åpenbare katastrofer. Selv ville jeg valgt litt større servoer til balanserorene uten at jeg har erfaring med 1350 (eller Savöx generelt), kanskje 1251. Hvis festene til balanserorservoene er likt som på Gaudius'en (i et spant langt inne i vingen) er det fordelaktig å velge en servo som passer rett i festene, da holder det å lage til en lang (veldig) skrutrekker for å få det hele på plass.
                              Servoene er anbefalt av mr Lorenz selv men stusset litt, 4,6kg pr ror. Størrelsen skal være MINI i følge han.

                              Sjekket manualen nå og den sier jo Graupner 4451 (39x19x40) eller tilsvarende og Savöxen er (35.0X15.0X29.2)

                              Takk for tipset, sjekker med Lorenz.
                              Last edited by spewster; 11-06-12, 19:52.
                              Stian Håvak (82)
                              Fly low or crash trying!

                              MFN @ Facebook - Like!

                              Comment

                              Working...
                              X