Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propell til FMS Cessna 182

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propell til FMS Cessna 182

    Kjøpte et FMS Cessna 182 på RCbutikken for noen uker siden.
    Dette er mitt første fly, og det gikk som forventet - en aldri så liten trynesmell og ødelagt propell.
    Propellen til dette flyet er fremdeles utsolgt og leverandør vet ikke dimensjon eller pitch på propellen.
    Det er en 800KV motor og 2-bladers propell på dette flyet, jeg finner ingen steder der de oppgir dimensjon på propellen med dette som spec.
    Jeg har målt propellen til 12" men pitch aner jeg ikke, så jeg trenger hjelp fra noen som vet.
    På forhånd, takk
    Cessna 182 m/2,4Ghz | 1,41m vingespenn | EPO = Solid | Børsteløs - Hjem - www.rcbutikken.no - Din hobbybutikk på nett!
    HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

  • #2
    Bruker 11x4,7 på mitt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
    Rolfis
    http://www.imfk.net

    Comment


    • #3
      Originally posted by Rolfis View Post
      Bruker 11x4,7 på mitt.

      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
      Takker.
      Det er samme som Trottlestore anbefaler meg.
      Dog er ikke dette til de modellene med 800KV børsteløs motor.
      De Cessna-modellene jeg finner med 800KV børsteløs motor har rundt 12x6 propell og mer enn 1500mm vingespenn.
      Er det rart man blir forvirret
      HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

      Comment


      • #4
        Det er nok 11x4,7 du skal ha.
        Har samme maskina selv og den bruker 11x4,7.
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #5
          Mottok følgende epost fra RCbutikken i dag:

          "Fra leverandør

          The specification of propeller used on the old version FMS cessna 182 is 12*9 2-blade. The old verison of FMS cessna 182 had been in stop of production.
          "

          Dette ser teoretisk ut til å stemme. V2 versjonene av dette flyet har følgende data:
          Product Name: 1400mm Ceessna 182 V2
          Product ID: 182-2
          Wingspan: 1,410mm ( 55.5in )
          Overall Length: 1,100mm ( 43.3in )
          Flying Weight: Around 1,520g
          Motor Size: 3536-KV900
          CG (center of gravity): 60mm (From Leading Edge)
          Prop Size: 11X9 3 Blade
          Recommended Battery: Li-Po 11.1V 2200mAh 25C

          ---Shenzhen Famous Electronic Tech Co., Ltd

          Hvor lenge dette flyet har vært ute av produksjon er ikke lett å si, men jeg føler meg en smule snytt
          HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

          Comment


          • #6
            Så var det valg av propell.
            Informasjonen om V2 versjonen fikk meg til å tenke litt.
            De har valgt KV900 motor til den nye modellen, mens den gamle versjonen som jeg har, er på KV800.
            V2 har 3-blads 11x9, mens den gamle har 2-blads 12x9 propell.
            Nå vet ikke jeg grunnen til de nye valgene, men de har nok ikke gjort dette uten grunn.

            Vil det være lurt av meg å gå ned ett hakk på pitch.?
            12x8 eller 13x7 vurderer jeg som erstatter for 12x9 som sitter der originalt.
            Hva ville du gjort, om dette var ditt fly.?
            HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

            Comment


            • #7
              Syns det høres fornuftig ut jeg!
              Bare pass på bakkeklaringa til propellen.
              Jeg ville gått for en 12x7 APC-Electric propell. Blir bedre throttle-respons tenker jeg.
              Er ikke 100% sikker på hvilken KV jeg flyr med.
              Men jeg flyr med den 11x4,7 Hayore-propellen som fulgte med flyet.
              Fløy noen turer med den i går og testet den med 4celler og den gikk vertikalt.
              Blei rått å fly den med en celle ekstra! Hehe!
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #8
                Takk for innspill, Stig-Arne
                Jeg syns det er galskap å sette så stor motor i dette flyet, og når de i ettertid har forsterket fuselage og satt inn mindre motor, så kommer jeg nok aldri til å bruke 12x9 igjen.
                Pitch på 7 eller 8 tror jeg er mer enn nok
                Første turen på 9 år tok jeg med dette flyet og gikk rett på snørra - men jeg hadde ikke forventet stort annet heller
                Skal (mis)bruke et Cessna jeg kjøpte på TS frem til jeg får litt mer kontroll.
                Kanskje lurt å la dette stå på utstilling inntil videre

                Når det gjelder propeller, så har alt fra 12x7 til 13x8 har vært under lupen i dag.
                Her er et lite utvalg av de:
                HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Ultra-light wood propeller 12x8
                HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Ultra-light wood propeller 12x7
                HobbyKing R/C Hobby Store : Master Airscrew propeller 12x7

                4S tror jeg er rått på den fuglen der
                Skulle vært moro å sett Cessna'n din gå vertikalt
                Ser det er en del som går opp en celle. Skulle ikke være noe problem om man er forsiktig og passer på god lufting til motor.

                Du har en krigsfugl fra FMS også, ser jeg
                Hvordan er den i luften.?
                Har forstått det slik at de lavvingede krigsfuglene er litt kilne å fly. Er det en myte, eller er det noe i det.?
                Frykten er stor, for at det blir P-51D Mustang Miss America på meg..........
                HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                Comment


                • #9
                  Mustangen er en fryd å fly,men den er ikke særlig glad i vind. Hvertfall ikke min.
                  Har en gammel versjon med fast understell og uten flaps(1450mm vsp).
                  Den går vertikalt den også. Skikkelig morsom maskin!
                  Men ikke fly på stallspeed og rett over hodet ditt slik som jeg gjorde....hehe!
                  Da flikker'n og går i bakken! Noen som har ett nytt propellblad forresten?
                  Har du titta på FMS Mustangen med 1700mm vsp? Den er vakker og ser ut til å tåle vind mye bedre enn min.
                  Blir dessverre ikke nye fly på meg på en stund. Skal ha langtidsprosjektet mitt i lufta og det blir ikke billig!

                  Når det gjelder propell holder det nok fint med 7 i pitch.
                  Jeg flyr med 4,7 og det går fort nok det altså.
                  Fikk større fart med 4 celler så hvis du har et fire celler batteri så prøv! Det er moro.
                  Men må også fortelle at jeg har bytta til en større ESC siden den originale tok fyr etter en propstrike på stripa.
                  Den gamle var bare på 30A så jeg bytta til en på 60A for sikkerhets skyld.
                  Er ikke heelt sikker om den originale ville tålt 4celler siden den var så pinglete...
                  Men motoren tåler nok 4celler helt uten problemer. Flyr aldri lenge på full gass uansett. Untatt når man tar en "zoom climb" fra bakken og rett opp i marsjhøyde! Hehe! MORO!!
                  Stig-Arne Isaksen

                  Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                  Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                  Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                  Comment


                  • #10
                    Hvis jeg går til innkjøp av Miss America, er jeg redd den bli satt på utstilling i stua.
                    Så vakker krigsfugl fortjener ikke rynker eller skvanker fra en gammel gris som meg
                    Min kjærlighet til krigsfugler er rundt 35 år gammel. Fra den tiden jeg satt sammen med min far og lagde Airfix-modeller av krigsfly, tanks, båter, MC, biler, ja, hva er det man ikke lagde den gangen.
                    Man sparte 2-3 uker med lommepenger for å kjøpe seg en Airfix modell. I mellomtiden siklet man på alle modellene som var i butikken.
                    Tålmodigheten til min far skulle jeg gjerne hatt, jeg tror han brukte ca 10 år på å ferdigstille Wasa av ispinner
                    Har ikke tall på hvor mange båter han lagde fra bunnen av.
                    Står en smule respekt av slike fedre

                    Pengesekken gir ikke rom for Miss America i år, tror jeg. Men jeg skal legge meg på minnet den FMS 1700mm versjonen du anbefaler, selv om FMS ikke har den i Miss Amerika Men Bunnie aka Miss Kentucky State er ikke så ille hun heller
                    ---Shenzhen Famous Electronic Tech Co., Ltd
                    Dette er vel den legendariske Red Tail-versjonen.?

                    Ser ut til å være en ganske stor modell han godeste alishanmao har, eller er det samme str som du har.?


                    Sier du A, må du si B også
                    Hva slags langtidsprosjekt er på gang hos denne herren.?

                    Kanskje jeg må revurdere pitch og gå for 12x6.......?
                    Blir vel til å bestille noen propeller, batterier og gyro neste fredag, da er det bursdag for lommeboken
                    Mulig jeg splitter bestillingen opp i 3 deler, slik at jeg slipper toll og avgifter. Ser ut til at det lønner seg, kontra en større bestilling på alle deler.
                    Har ikke 4S, men er redd det kan komme i nær fremtid

                    60A ESC er voksent i den fuglen der
                    Sitter originalt 40A i min. Men jeg tror det blir en bedre 50A etter hvert, så kan ett av de andre fuglene arve den gamle.
                    Du har nok helt rett i det. Cessna er liksom litt mer søndagsflyving enn acro og 3D Bare lage litt mer luft til motor, sånn i tilfelle
                    Dessuten er det ikke mer enn 3-4 hundrelapper for en ny motor, som muligens fliser den vi har fra før
                    HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                    Comment


                    • #11
                      Ja,det er en P-51D "Tuskegee Airmen" maskin.
                      Eneste som er feil er hudfargen på piloten!

                      Min maskin er denne:

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0183.jpg
Views:	2
Size:	131.3 KB
ID:	589206

                      Den på videoen ser ut som en større maskin men jeg kan jo ta feil.

                      Langtidsprosjektet mitt er som det fremgår av signaturen min,en warbird av litt nyere dato.
                      En Skymaster F-16 som jeg skal forvandle fra dette:

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0491.jpg
Views:	1
Size:	55.5 KB
ID:	589207

                      Til dette:

                      Click image for larger version

Name:	1280px-671_is_an_F-16AM_from_the_Norwegian_Air_Force's_338_Skv_.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	589208

                      Håper på å få den helt skala med lys,detaljkit,speedbrakes,dragchute og skala understell for å nevne noe.
                      Vurderer også å montere flare-dispenser på den.
                      Så det er et laaangtidsprosjekt jeg har begitt meg ut på.
                      Men du verden så flott den blir!
                      Har allerede fått lagd tigerdekoren. Helt rått!
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • #12
                        Najs F-16.!
                        Har du startet en oppgraderings-tråd på F-16.?
                        Tror det blir helt rått, jeg
                        Keep up the good work, man
                        HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Allfar View Post
                          Najs F-16.!
                          Har du startet en oppgraderings-tråd på F-16.?
                          Tror det blir helt rått, jeg
                          Keep up the good work, man
                          Takk takk!
                          Det blir kanskje en tråd med tid og stunder.
                          Jeg VET det blir rått! Hehe!
                          Kommer vel ikke til å tørre å fly den etterpå!
                          Stig-Arne Isaksen

                          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Allfar View Post
                            Hvis jeg går til innkjøp av Miss America, er jeg redd den bli satt på utstilling i stua.
                            Så vakker krigsfugl fortjener ikke rynker eller skvanker fra en gammel gris som meg
                            .
                            .
                            Litt "off topic"

                            Krigsfugler skal flys! Start med noe smått og billig (trenger ikke vere stygge).
                            Sjekk Kyosho/Art Tech sine, de trenger litt mod (mere motor kraft og mindre vekt)
                            men ellers ok. Krigsfugler har ror alt annet er fake ...

                            Har følgende propell krigsfugler
                            Kyosho (aiRium) Spitfire, Bf.109,
                            Art-Tech F4-U, E-flite P-40
                            Alfa Model P-47D,
                            Jet: Kyosho, A-6 Intruder, F-4 Phantom og F-16
                            De tre siste er EDF. A-6 har "noen" skrammer men flyr.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                              Takk takk!
                              Det blir kanskje en tråd med tid og stunder.
                              Jeg VET det blir rått! Hehe!
                              Kommer vel ikke til å tørre å fly den etterpå!
                              Er slik jeg også tenker.
                              Når man får seg en så vakker krigsfugl, så blir man redd for å skade de.
                              F-16 i ny drakt ser så ekte ut, og i tillegg ligger det ufattelig mange timer bak, så personlig hadde jeg ikke turt å fly det.
                              Nå har jeg kanskje litt mer respekt for slike ting enn mange andre.........
                              Gi gjerne beskjed når du starter tråden, den har jeg veldig lyst til å følge
                              HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                              Comment

                              Working...
                              X