Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektronisk stabilisering av fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektronisk stabilisering av fly

    Hei!

    Jeg flyr med bl.a. en Cessna 182 EPO 156 fra Throttlestore. Et i utgangspunktet fint og stabilt fly.
    Da jeg av og til sender opp flyet med kamera så er det om å gjøre å fly så smooth som mulig, og det kan være en utfordring i litt vind.
    Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med gyrostabilisering i fly? Noe ala det som brukes for multicopter?

    Hobbyking har bl.a. dette som skal funke på "Fixed wing": HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking i86 Multi-Rotor Control Board

    Fixed wing er da vel vanlig fly?

    Hva tror dere?
    Takkk for alle svar!

  • #2
    Gyro stabilisering på fly er enkelt og lett å få til, den einaste minusen ved Gyroer er at noen er fryktelig dyre, men fortsatt finnes der noen billige.

    Men som regel, du får kva du betaler for!


    Comment


    • #3
      Nå vet eg ikkje kor mykje du kan om gyroer, men her er ein Amerikansk video som forklarer det mest grunnlegende å vite om gyroer



      Comment


      • #4
        Originally posted by Fensone View Post
        Gyro stabilisering på fly er enkelt og lett å få til, den einaste minusen ved Gyroer er at noen er fryktelig dyre, men fortsatt finnes der noen billige. Men som regel, du får kva du betaler for!
        Selv er jeg oxo helt, blank på dette feltet så takk til MacGyver for å stille det innledene spørsmålet..

        Selv har jeg en Sebash 342 (30E) og en PZ-Wildcat F4 som jeg leker mye med ute, F4 klarer så vitt å holde seg etter propellen de første minuttene av nyladede batterier, men har en veldig stor tildens til å falle av til siden etter noen sekunder, da den er litt vansklig å holde stabil i hover. Så om noen har et forslag til en liten gyro som kan passe i denne lille modellen så jeg kan koble den tilsvarende med videoen under fra mr Blixer&co er jeg veldig taknemlig.

        Tenkte jeg kunne benytte dette som lærdom, før jeg eksempelvis roter til oppsettet i Sebashen.
        Forslag til en norsk "nettkjøprt" gyro som kan passe inn i denne enkle F4 modellen ?
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Det eg gav var ein liten inledning :P det er vel fleire her inne som har enda meir erfaring enn meg.
          Her er jo fordelen av stabilisasjon i vinden praktisert og ja, av flitetest & David windenstall frå svergie

          3 minutt inni videoen


          Comment


          • #6
            HK har noen små billig gyroer som er enkle å montere direkte på servo ledningen, brukte noen av disse på en "leke" modell for noen år tilbake og det fungerte greit.

            Click image for larger version

Name:	BA-G2J1.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	589054
            Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking]BA Nano Gyro 2.3gram[/url]


            Hvis du vil ha alt ferdig så er det bare å handle en av de nye AS3X baserte modellene fra E-flite!
            Last edited by Quadrocopter; 08-06-12, 21:21.

            Comment


            • #7
              Når man vil ha noe "raskt" gjelder det jo og kunne handle asap, ser at lokalshapa har denne Eflite gyroen til 445kr, kommentarer til dette produktet, eller kan det passe bra i en liten leke modell på 0,8kg. (fly altså) PZ Wildcat F4

              G210HL Micro HeadLock MEMS Gyro B450 fra Eflite

              Small Size Hobbyland AS

              For enkelt fly kan man jo benytte en "1-akse" gyro, på haleroret, men etter å sett siste "stor videoen" til David & co, ser det ut som dette også kan være noe for min "notoriske ustabile" deltavinge (VeloCity) fra ThunderTiger.

              Men hvordan (hva må til) når man har delta vinge oppsett, det meste ustabile her er jo "høyderor" bevegelsene, så en gyro på denne aksen ville jo virklig være et "plus".

              Hvilke ting må man tenke på når man setter gyro på en deltavinge, må man ha 2 kanals gyro ?, hvordan blir det oppsett ?
              Last edited by AudunJ; 08-06-12, 21:43.
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #8
                Originally posted by AudunJ View Post

                Men hvordan (hva må til) når man har delta vinge oppsett, det meste ustabile her er jo "høyderor" bevegelsene, så en gyro på denne aksen ville jo virklig være et "plus".

                Hvilke ting må man tenke på når man setter gyro på en deltavinge, må man ha 2 kanals gyro ?, hvordan blir det oppsett ?
                En "billig gyro" på hver ror flate er det enkleste - har du mange rorflater (3 +) og kun tilgang til dyre gyroer (445.- ) så kan alternative være og se på en av de ferdige stabilitets kontroller boksene som finnes ute på markedet ( flere av de litt mer avanserte quad kontrollerene er også designet for bruk i vanlig fly)
                Last edited by Quadrocopter; 08-06-12, 21:53.

                Comment


                • #9
                  Litt lesing under tråden: (MFN) ModellflyNytt.no gir mye informasjon om hva folk syntes er galt og rett rundt dette med gyro.

                  Men for virklig å ta det helt ut, viser denne videoen virkelig hva man kan benytte gyro til snakk om auto pilot, se 1:15 ut i videoen og følge med hva som skjer når piloten setter TX på bakken...



                  Forslag til en enkel "3x" gyro..?
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #10
                    Nitoplain gutta har her et fint produkt, spennene å se om noen butikker i nærheten selger dette gyro settet

                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #11
                      Vist du ikke vil blakke deg helt ut så lan du jo ta en titt her

                      Just a moment...

                      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
                      Terje Vik

                      Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

                      Comment


                      • #12
                        Her er en enhet som ikke koster all verden JCX-M6 Flight Controller for Airplane Sjekk videoene i linken for å se hva den er god for.

                        Comment


                        • #13
                          Just a moment...

                          Virker litt "orange" av den men ser den har kommet i en ny versjon FA-30, prisen blir jo pris, mva, frakt og "langt borte" faktoren gjør jo at man nesten heller litt til denne 1500kr saken. Men alt jeg leser om gyroer henviser til heli folket... Prisen er jo det samme som å kjøpe 3 stk a 400 kr men det blir jo vesentlig flere bokser så en alt i et boks er jo perfekt.



                          Her trenger jeg litt hjelp, kanskje noen av dere heli folk kan gi et hint ?
                          Last edited by AudunJ; 08-06-12, 23:34.
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by AudunJ View Post
                            ..... Men alt jeg leser om gyroer henviser til heli folket...
                            Da bør du lese mer om BA nano gyroen fra HK - den er definitivt ikke til helikopter, og rundt 180 kroner hjem til deg i postkassa (uten triks)
                            Last edited by Quadrocopter; 09-06-12, 00:05.

                            Comment


                            • #15
                              Tusen takk for mange gode innlegg! Som fersking setter jeg pris på linker og forklaringer uten for mye "internt språk"!
                              For egen del vurderer jeg nå å prøve enten mulicontrolleren jeg linket til i første post, eller noen av HK's 401B gyroer til bare 12 dollars.(Attention Required! | Cloudflare)

                              Er dette for billige greier tror dere?

                              Comment

                              Working...
                              X