Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektronisk stabilisering av fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Test flyvning PZ-F4 Wildcat med FY-30A 3akse gyrostabilisator.

    Mandag kveld fikk jeg test flyd F4 min, men installert FY-30A
    Click image for larger version

Name:	IMAG1716.jpg
Views:	1
Size:	139.4 KB
ID:	590530

    Take off ble gjort i "maunuel" modus, og ettersom jeg hadde jobbet nøye med CG og plasseringen var alt normalt ok.
    Gikk til sikker høyde og testet modus 2= 3D, flyet oppførte seg godt og stabilt men fikk bedre rettning og holdt seg bedre i planet ved raske U-turns.
    Fra stor høyde tok jeg en stup nedover og ble litt overaskt over at aileron startet kraftig osilering, men dette kommer nok av at gyroen må settes til litt mindre gain.

    Prøvde så mode3 (auto stabilisering) og her tok det 2-3 sekunder så stabiliserte flyet seg godt, men hadde litt nese nedover, men dette kommer nok av at gyroen helder litt oppover pga kablingen drar den ned i bakkant.
    Fikk landet og tok en gyro stabiliets justering, som innebærer at man setter dip sw4=on og tar av og flyr i en rett linje og justerer flyet så det flyr 100% kun etter triming, uten bruk av stikke. så aktiverer man mode3 i 3sekunder mens flyet har rett linje i luften. slår av og lander igjen.
    Deretter setter man dipo sw4 tilbake til off, og det er da lagret i minnet i modulen.

    Neste tur ble testet og det viste seg at flyet da fly bedre i mode 3, selv noe svakere nedsenkning, men dette var ca 10m pr 200m i luften, så det er jo bra man har et fly som ikke stiker til evig tid...

    Etter bruk av 4 batterier kan kveldens test sies og være perfekt. Men man skal være klarover at dette løser ikke alle problemer og skaper noen nye.
    1. Switch fra manuel mode til mode 2 og mode 3 tar ca 2 sekunder.

    2. I mode3 (autostabilisering) blir det som å fly igjennom sirup, flet blir veldig lite rask i responsen ettersom man får bare "lov" å benytte rundt 20% av ror utslagene.

    3. I 3D modus var flyet en lek og fly, og fikk vesentlig finere kurver igjennom luften, men ettersom flyet mitt ikke er noen acro planke, kan jeg ikke få testet dette fult ut. Men ved full throttle og 90graders opp fikk flyet etter en sund problemer, da det startet å rotere rundt motor aksen for deretter å falle av til en av sidene. muig pga ikke nok mororkraft og fart oppover. Men når jeg gjentok tilsvarend stigning med 80graders vinkel bare klarte det saken perfekt. Gikk som en pil oppover og oppover og holdt posisjonen i rommet perfekt.

    Noen tester med å fly flyet sakte med 45graders vinkel opp, virket dermed også nogenlunde bra men måtte da ha så mye motorkraft at det ikke ble en rett linje i horosontplanet, men en svak oppgående kurve.. Men denne nesten hovringen klarer jeg ikke med modellen noralt, da den ikke klarere å holde balansen, så her var virklig gyro på ailron et must.

    Men tilbake til mode 3, auto stabilisering:
    I denne modusen vil flyet holde seg stabilt vannrett og om man skal svinge må dette gjøres med balanse ror, sideror utslag gir totalt ingen endring annet en at man flyr mer sideveis igjennom luften. Men det virker som flyet heletiden prøver å motarbneide piloten med å fly i vater, så svinger osv blir utrolig lange, så husk at dette fordobbler areialet du må ha med rundt 2-3 ganger minst.
    Loop osv er totalt umulig, da den stiger raskt opp, men ved 30+ grader kaster den seg rundt og legger seg i vater igjen.
    Så detter er virklig en sikker funksjon som jeg skal benytte mye når 7åringen skal leke seg via trainer kabel, da han tidligere praktiserer fullt utslag på stikkene og kråke flyvning av looper som er hektiske å ta igjen for meg som førte pilot.

    Perfekt for 8 talls flyvninger for ny begynere osv.

    Testet også litt å benytte denne funsjonen som pannik safe solutions, og gikk til stor høyde i manuel modus og dro alt av stikker i hulter tilbulter så flyet så ut som en sadeskutt murstein på vei mot bakken. og aktiverte mode 3.
    Noen raske rare kast på flyet og det stailiserte seg raskt, så har man rundt 20m fall høyde ser det ut til å gå bra og flyet rettet seg opp og fly videre i rett linje. Ulempen er at man ikke har kontroll over hvilen rettning det tar.Tok også en test med 3D mode og fly inverted da jeg aktiverte mode3, flyet snude rakst rundt og fortsatte i samme rettning.

    Oppsummert, er dette virklig et produkt jeg nok får glede av, så jeg bestiller nok flere til andre fly jeg har, da denne blir stående permanent så jr kan leke litt. mens jeg får kjøpe en til som skal inn i 3D Seashen min.

    Prisen betalt pga RCflight var hygglig å fjernet svensk moms, ble 892kr så spørs det om posten i ettertid kommer med et norsk moms krav i postkassen eller ikke.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • #32
      Flight Stabilization fra HK

      Originally posted by Quadrocopter View Post
      HK har noen små billig gyroer som er enkle å montere direkte på servo ledningen, brukte noen av disse på en "leke" modell for noen år tilbake og det fungerte greit.
      Denne uka, kom det en del nye produkter innenfor fly 3akse gyroer fra HK til 14$ og 17$.

      Click image for larger version

Name:	25448.jpg
Views:	1
Size:	66.8 KB
ID:	590885Click image for larger version

Name:	24353.jpg
Views:	1
Size:	73.4 KB
ID:	590886

      Denne billigste minner som en blåkopi av modulen fra Eagle A3, som er godt dokumentert på Youtube osv, mens de også har en Orange 3x gyro men denne ser ut til å være litt klasisk i designet fra denne produsenten. Men har så lant jeg ser ut fra lest dokumentasjon ikke samme firmware og programmerings muligheter som eks FY-30A (1KNOK) men sett ut fra prisen på disse HK modulene kan man sikkert ha morro med disse også.

      HobbyKing R/C Hobby Store : Planes ARF,RTF,KIT>Flight Stabilization
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #33
        Originally posted by AudunJ View Post
        Denne uka, kom det en del nye produkter innenfor fly 3akse gyroer fra HK til 14$ og 17$........
        Ja se der - alltid noe nytt fra østen og til en grei overkommelig pris.
        Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 09:23.

        Comment


        • #34
          Jeg har prøvd KK2.0-kortet i aeroplanemodus på en Bixler nå nylig. Det fungerte sånn passe bra. Ble ikke helt klok på innstillingene. Litt vanskelig å skjønne hva som skjer når en endrer på de ulike parameterene. Men det fløy bra ihvertfall. Særlig landingene ble mye enklere. Slet litt med vibrasjoner pga. noen begredelige propeller og propellfester fra HK. Dette fikk servoene til å rykke ukontrollert --> fulle utslag --> høyt strømtrekk --> reboot av kort. Savner endepunktjusteringer på kortet. Det er en del å gå på før alt er optimalt. Det kommer snart en Openaero2 til KK2.0. Håper det blir suksess. I mellomtida tror jeg at jeg prøver en 201B-gyro på balanserorerene med y-kabel.

          Comment


          • #35
            i86 gyro kort

            flitetest gutta har nå lagt ut en episonde der de tester i86 kortet fra HK, men ut fra alt jeg kan forstå er dette ikke helt opptimalt for fly men med den lave prisen og at dette nærmest er en kopi av det dyrere eagle A3 kortet er det noe som kan brukes.



            Men hadde mine første test turer med en 1knok fly gyro i sebart sebash 30 denne uka, da dette er en lett 3D planke opplevde jeg faktisk flyet som enklere å manurere i manuell mode, kontra 3D mode.

            Dette rett og slett ved bruk av altiv gyro, var det kjedelig lett å hovre osv, da planken rett og slett limte seg fast på himmelen i den vektoren man det var ved siste senteringen av stikka. Men du verden så godt det holdt denne posisjonen..

            Raske svinger osv ble nesten umulig, da man bare opplever åmendre vektor rettningen mens flyet fortsetter fly, så dette er ikke anbefalt å ha aktivt om man skal lande og trenger raske respons osv..

            Mode 3 auto pilot gjorte flyet helt låst og nesten ikke mulig å fly annet en rett frem. Sammen liknet med en F4 wildcat som jeg også har samme gyro i er det stor forsjellel med samme type gyro i slike vit forskjellige fly typer.. Da det i F4 ga stabilitet i vindkastene, mens i acro planken min rett og slett fjernet mye av dynamiken med raske ailron/høydre ror svinger.

            For ordens skyld, begge flyene er testet med fy30a gyroen som er vesentlig mer anvendlig en denne hk varianten, men så er pris og kvalitet noe som ofte henger sammen..
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #36
              Openaero2 beta 2 er ute. Dette er altså firmware for KK2.0-kortet. Jeg testa det i dag, og det fungerte bra. Lett å sette opp, og masse muligheter. Med 3-stegs bryter på aux2 kunne jeg veksle mellom stabilisering av, stabilisering på, stabilisering og self level på. Prøvde på en Bixler. Nå er jo ikke den så vanskelig å fly uansett. Men med stabilisering på så kunne jeg fly med langt lavere fart enn ellers. Dro på flaps og senket farten og fløy lavt over gresset. Med bikkja hakk i hæl Det er merkelig hvor tregt det flyet faktisk kunne fly. Prøvde litt self level også. Dro av gassen og så flyet falle kontrollert ned "i vater". Det var nesten helt vindstille i dag, så ingen store utfordringer. Skal bli interessant å prøve når det blåser mer.

              Comment

              Working...
              X