Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblemer på Lanyu Cessna Mini Trainer 747-I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by rcmodeller View Post
    Tydeligvis ikke, siden han skriver han vil kjøpe en rekke nye deler.

    Man trenger ikke kjøpe en rekke nye deler til et nytt produkt som i følge skrivende er levert med mangler.
    Da er det kundens rett, og plikt, og retunere det til selger for evt erstatning eller minnelig avtale.
    Kunden flagger her offentlig en oppfatning av varen uten at selger er gitt muligheten til å kontrollere og evt korrigere.

    Forbrukerkjøpsloven gir ikke bare en rett til kunden, men også en plikt til å opptre ryddig hvis en mangel på et produkt skulle inntreffe.
    En mangel er en sak mellom selger og kjøper, og ingen andre.
    Først når selger helt klart har misligholdt sin plikt, kan en evt mangel "offentliggjøres", for å få belyst saken ytterligere. Dvs øve press på selger.
    Pressens vær varsom plakat gjelder også på nettet, og den gjelder for alle, ikke bare for pressen.

    Man kan ikke som selger begynne å gå gjennom settene i en "halv container" på bakgrunn av et enkeltstående tilfelle, som man kun har fått beskrevet og ikke har fått tatt nærmere i øyensyn. Det krever så mye arbeidstid at det vil lønne seg å skrote hele partiet.

    Om det er seriefeil eller noe annet kan nok karene på TS.Com AS lett bedømme hvis de får tilgang til dette settet med så mange defekter.
    De har nok en historikk, både på dette partiet, og tidligere parti, så det vil ikke ta lange tiden.

    Hva slags avtale TS.Com AS og produsenten har i så fall, er ikke noe hverken jeg eller andre trenger spekulere i.

    Man skulle tro at alle kunder ønsker seg feilfrie varer, men av og til kan man lure .....

    RcModeller
    Folk prater sammen om det de kjøper. Det er helt normalt, og forekommer i alle samfunnslag og over alt. Det er har ingen ting med pressens Vær varsom-plakat å gjøre.
    At det snakkes om gleder og sorger på forumet her, gir jo TS all verdens mulighet til å komme med egne kommentarer. Så vidt jeg kan vurdere er det høyt under taket og all verdens muligheter for ulike tilsvar. Vær heller glade og takknemlige for tilbakemeldinger dere får. De fleste butikker blir aldri nevnt med et ord.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #17
      helt klart at folk skal få lov ril å komme med både negative ting og de positive tingene ved et kjøp..
      Helt klart grei info for oss andre som vurderer å kjøpe noe.. selv om dere har god retur ordning garanti dekning osv. kan det jo hende andre ikke orker å gå igjennom den mølla.. folk flest vil vel at de de kjøper skal fungere uten å måtte vente en uke to på div ting som må byttes. men klart noen sett kan være mer B-vare enn andre..
      Eller det det kun de positive tingene som får lov til å stå på trykk.. herr TS??
      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
      carl goldberg ultimate
      DJI S900
      piper pawnie el kjærre


      Futaba 14SG
      diverse epp tjafs
      Per-Egil Furuseth

      Comment


      • #18
        Originally posted by rcmodeller View Post
        Forbrukerkjøpsloven gir ikke bare en rett til kunden, men også en plikt til å opptre ryddig hvis en mangel på et produkt skulle inntreffe.
        En mangel er en sak mellom selger og kjøper, og ingen andre.
        Først når selger helt klart har misligholdt sin plikt, kan en evt mangel "offentliggjøres", for å få belyst saken ytterligere. Dvs øve press på selger.

        RcModeller
        Kan du vise til paragrafen? Jeg finner den ikke i Forbrukerkjøpsloven /d: LOV-2002-06-21-34 :d/ Forbrukerkjpsloven. Forbrukerkjp (forbrukerkjpsloven). Lov om forbrukerkjp (forbrukerkjpsloven). .

        Originally posted by rcmodeller View Post

        Pressens vær varsom plakat gjelder også på nettet, og den gjelder for alle, ikke bare for pressen.

        RcModeller
        Nei, det er en selvpålagt liste med retningslinjer for, og av, pressen. Den gjelder trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner. Dersom Modellflynytt skulle regnes som publikasjon, ville det vært det redaksjonelle innholdet som evt skulle behandles av Pressens faglige utvalg (PFU). Vær Varsom-plakaten / Etisk regelverk / Norsk Presseforbund - Norsk Presse Forbund
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment


        • #19
          Litt morsomt at rcmodeller nevner "vær varsom plakaten",med tanke på tidligere innlegg fra den brukeren

          Man kan ikke som selger begynne å gå gjennom settene i en "halv container" på bakgrunn av et enkeltstående tilfelle, som man kun har fått beskrevet og ikke har fått tatt nærmere i øyensyn. Det krever så mye arbeidstid at det vil lønne seg å skrote hele partiet.
          Hørt om stikkprøver? Uansett; du framstiller det i første posten din som at det nærmest er brukerens ansvar at TS får sjekket muligheten for seriefeil ved at han må sende de varen han har, noe som i så fall er høl i huet når de selv sitter med lager av nevnte vare og dermed kan foreta en mye grundigere undersøkelse for å finne ut om de faktisk har fått et dårlig parti. Det er vel egentlig noe alle med sans for sunn fornuft kan skjønne. Det er ikke noe jeg "krever" at TS skal gjøre nå basert på en brukers erfaring med dette flyet, det var tross alt du som dro inn muligheten for seriefeil, bare så det er sagt.

          Comment


          • #20
            Alarmen gikk allerede etter første setninga i denne tråden: "Fikk dette flyet i går og brukte hele kvelden på å sette det sammen."

            Modellen tar maks 10 minutter å sette sammen.

            RcModeller

            Comment


            • #21
              Feil fly. Feilpost, beklager.
              Last edited by ArneH; 25-06-12, 12:36.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #22
                Originally posted by rcmodeller View Post
                Alarmen gikk allerede etter første setninga i denne tråden: "Fikk dette flyet i går og brukte hele kvelden på å sette det sammen."

                Modellen tar maks 10 minutter å sette sammen.

                RcModeller
                Jeg kjenner ikke modellen men har en del RTF/ARF fly etter hvert og å sette sammen på 10 min
                som du påstår = krasj på første flytur ...

                Stort sett alt som kan gjøres galt blir gjort galt!
                Så alt må sjekkes på RTF fly, dette tar lengre tid enn 10min.

                Når jeg hører "... Nihm batteri ..." da vet jeg hva som er blitt solgt ...

                Comment


                • #23
                  Originally posted by rcmodeller View Post
                  Alarmen gikk allerede etter første setninga i denne tråden: "Fikk dette flyet i går og brukte hele kvelden på å sette det sammen."

                  Modellen tar maks 10 minutter å sette sammen.

                  RcModeller
                  Hvilken tilknytning har du til TS egentlig? For etter denne kommentaren skal iallefall ikke jeg handle derfra noe mer med mindre du kun er en ekstrem fanboy som har påberopt deg tittelen "Throttlestores høye beskytter" og TS egentlig ser på deg som en pest og plage. Er det fordi du skjønner at du har driti på draget at du nå heller prøver å rakke ned på trådstarter enn å legge deg flat, eller er du rett og slett full når du skriver? Og hvor ble det av "vær varsom plakaten" du selv etterlyste høyere opp i tråden?

                  Comment


                  • #24
                    Så, så. Som sagt er ikke "Vær varsom-plakaten" noe vi skal bry oss om. Den har absolutt ingen relevans i denne sammenhengen. Og den har som beskrevet heller ingen juridisk betydning for pressen heller. Vi bør ellers være tilbakeholdne med å blande inn lover og regler i diskusjoner.

                    Trådstarter har selvsagt ikke gjort noe ulovlig når han skriver det han mener om produktet han har kjøpt, og uansett ikke noe som er omtalt i Forbrukerkjøpsloven slik rcmodeller påsto (ja, jeg har lest hele loven). Rcmodeller påstår at trådstarter har brutt denne loven. Det er ganske spesielt å true en kunde med en lovbestemmelse som ikke eksisterer, for å si det forsiktig.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by rcmodeller View Post
                      Alarmen gikk allerede etter første setninga i denne tråden: "Fikk dette flyet i går og brukte hele kvelden på å sette det sammen."

                      Modellen tar maks 10 minutter å sette sammen.

                      RcModeller
                      Å oppgi en maksimaltid for å sette sammen en ARF modell er litt drøyt etter min mening. Mulig at RcModeller trenger et kurs i kundebehandling.

                      Jeg er blant de som bruker lang tid på å montere en ferdigmodell. Jeg ser ofte at ting ikke vil fungere og gjør forbedringer/forandringer slik at jeg er sikker på at modellen kommer til å fly.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Ofly61 View Post
                        Jeg kjenner ikke modellen men har en del RTF/ARF fly etter hvert og å sette sammen på 10 min
                        som du påstår = krasj på første flytur ...

                        Stort sett alt som kan gjøres galt blir gjort galt!
                        Så alt må sjekkes på RTF fly, dette tar lengre tid enn 10min.
                        Enig. Bra å høre at man ikke oppfatter RTF/ARF som en ferdigvare som man som bruker ikke trenger sjekke.
                        Men det går en grense hvor mange ganger man trenger å snu og vende på et så lite antall deler.

                        Originally posted by Ofly61 View Post
                        Når jeg hører "... Nihm batteri ..." da vet jeg hva som er blitt solgt ...
                        Fint at den infoen har nådd fram også. NiMh batteri betyr oftes at det er en nybegynnermodell for den yngre garde.
                        Flere og flere produsenter (i China) tørr ikke anbefale LiPo batteri til mindreårige lenger, siden amerikaniseringen (saksøke) har nådd den tredje verden også. Bruk og forflyttning av LiPo batterier er underlagt strengere og strengere restriksjoner, noe som både de som bestiller de over landegrensene og de som konkurrerer utenlands for lengst har fått merke.

                        RcModeller

                        Comment


                        • #27
                          [QUOTE=bjeff;320869]Kan du vise til paragrafen? Jeg finner den ikke i Forbrukerkjøpsloven /d: LOV-2002-06-21-34 :d/ Forbrukerkjpsloven. Forbrukerkjp (forbrukerkjpsloven). Lov om forbrukerkjp (forbrukerkjpsloven). .

                          §40a

                          Ved så mange mangler ved varen som det gis inntrykk av å være her, så vil den naturlige medvirkning være retur for utbedring evt bytting.
                          I den sammenhengen så må man også ta i betraktning forbrukers egen evne og erfaring til å vurdere evt rette på mangler selv.

                          Man må også rette seg etter selgers egne salgbetingelser, som man har bekreftet lest og godtatt ved bestilling.

                          En vare som er åpenbart defekt ved levering, etter at man har fulgt vedlagt oppstartprosedyre, hvor defekten ikke er minimal, åpenbar og enkelt lar seg rette på av forbruker (løs ledning etc), skal i hovedsak retuneres til selger uten ytterligere aktivitet fra forbruker.

                          Dette har også noe med de avtaler selger har inngått hos sin leverandør. Hele sett er normalt enkelt å få refundert fra leverandør ved neste sending. Begynner man å plukke det i stykker del for del, så har man et etterrettlighets problem ovenfor leverandør.

                          RcModeller

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by GTI20 View Post
                            helt klart at folk skal få lov ril å komme med både negative ting og de positive tingene ved et kjøp..
                            Helt klart grei info for oss andre som vurderer å kjøpe noe.. selv om dere har god retur ordning garanti dekning osv. kan det jo hende andre ikke orker å gå igjennom den mølla.. folk flest vil vel at de de kjøper skal fungere uten å måtte vente en uke to på div ting som må byttes. men klart noen sett kan være mer B-vare enn andre..
                            Eller det det kun de positive tingene som får lov til å stå på trykk.. herr TS??
                            Passer sikkert best å ta det her, siden dette er en moderator.

                            Artigste med denne type tråder er å se hvor mange som faktisk har erfaring med varen de omtaler. I så fall hadde slike tråder blitt veldig korte.

                            Mange ønsker å hjelpe. Javel; vel og bra det. Men man bør passe på så ikke "hjelpen" fører til mer forvirring hos den man vil hjelpe.

                            Kvalifisert hjelp fikk tydeligvis trådstarter her når han tok kontakt med selger. Tipper han får rettet på resten også hos samme selger.

                            RcModeller

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by bjeff View Post
                              Så, så.
                              Starter fint her også, med: Så, så.

                              Men så er det noe som skjer; trykket bygger seg opp.

                              Bevares, det er langt fra snakk om lovbrudd og trusler. Fanden leser også Bibelen; sies det.

                              Kun en påminnelse om i hvordan man bør gå fram som forbruker, og i hvilken rekkefølge man tar ting.

                              Og at forbrukeren også har noen plikter ved et kjøp ser ut som det lett går i glemmeboken.
                              En liten påminnelse om det er sikkert greit fra tid til annen.

                              Men, men; den som ikke hyler med flokken får på pukkelen.

                              RcModeller

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by rcmodeller View Post
                                Jøss; var da svært.

                                TS.Com AS selger ikke dette settet. De får det produsert i Kina for salg.
                                ??? selger dere settet eller ikke?
                                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                                carl goldberg ultimate
                                DJI S900
                                piper pawnie el kjærre


                                Futaba 14SG
                                diverse epp tjafs
                                Per-Egil Furuseth

                                Comment

                                Working...
                                X