Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblemer på Lanyu Cessna Mini Trainer 747-I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorproblemer på Lanyu Cessna Mini Trainer 747-I

    Fikk dette flyet i går og brukte hele kvelden på å sette det sammen.
    En del gode løsninger her og der, jeg tror dette er verdt prisen sin og litt til

    Det er imidlertid et problem med dette flyet.
    Motor virker ikke med radio.
    1. Demonterte motor og testet på 1.5v AAA batteri, da sviver motor med og uten girkasse.
    2. Koblet motor til andre kanaler på mottager, den er fremdeles død.

    Er ESC død, eller kan det være noe annet som er galt.?
    All hjelp mottas med takk
    HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

  • #2
    Død ESC er en mulighet. Har du andre fly du kan prøve ESC i? Dårlig kontakt, lodding et sted. Prøv å dytte litt på koblinger og plugger. Er det noe lys i ESC som viser om den får strøm? Har du bundet ESC opp mot radioen din? Fulgte radio ESC og alt med da du kjøpte flyet? Har du lest bruksanvisningen?

    P.S. Jeg har sett ferdig fly fra TS, som har blitt levert med ESC som ikke virker. Du får selvsagt ny, hvis ikke du har kortsluttet den med et uhell. (Feilkobling)
    Last edited by ArneH; 09-06-12, 22:52.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Tusen takk for omfattende svar, ArneH
      Wingdragon har fastloddet ESC til motor og FMS Cessna har børsteløs ESC, så svaret må bli nei.
      Det er ikke lys i ESC.
      Alt annet virker som det skal og er bundet opp med radio, jeg har også testet ESC på andre kanaler for å utelukke feil på stikke og mottager.
      All included RTF komplett med alt, dette er et "bombesikkert" oppsett for newbeez
      Bruksanvisningen er lest og forstått, det er alt for mange år siden jeg holdt på med radiostyrt, til å la være å lese den
      Alt elektrisk (bortsett fra servo til vinge) var tilkoblet i flykroppen når jeg fikk det, så jeg har ikke koblet feil - heldigvis

      Siden to kloke hoder har slått seg sammen uten å finne feil jeg kunne gjort, eller andre mystifistiske ting jeg kunne oversett, så konkluderer jeg med at flyet trenger ny ESC.
      Mail er allerede oversendt TS, så får man håpe at de ordner opp

      Været er litt bedre på Hurum i dag, så jeg tar med jentungen og Wingdragon på en liten luftetur
      HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

      Comment


      • #4
        Har du prøvd å koble til batteriet med throttle på full? Noen esc'er må "armeres" på denne måten.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kyrre View Post
          Har du prøvd å koble til batteriet med throttle på full? Noen esc'er må "armeres" på denne måten.
          Nei, det har jeg ikke prøvd.
          Men verdt et forsøk
          HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

          Comment


          • #6
            NIMH batteriet er nesten fulladet.
            Testet med trottle på full uten motor tilkoblet, og gjentok forsøket med kun motor (uten girkasse og propell).
            Absolutt verdt et forsøk, og noe jeg skal legge meg på minnet for fremtiden
            Takk for innspillet, Kyrre
            HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

            Comment


            • #7
              Men hjalp det?

              Comment


              • #8
                Nei, dessverre, Kyrre.
                Har fiklet litt med reset knappen på fly og reversere trottle på radio også, men det er like dødt etter ESC.
                Hadde jeg enda hatt et multimeter (eller liten pære) for hånden, kunne jeg målt om det var noe strøm ut av ESC.
                Vet ikke om jeg må sende inn ESC, så jeg ønsker ikke å ta vekk all plasten før jeg vet.
                HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                Comment


                • #9
                  Men esc'en gir strøm til mottakeren, så du vet at den tar strøm fra batteriet, ikke sant?I så fall er den eneste årsaken jeg kan tenke meg nå at det er dårlig kontakt mellom motor og esc.

                  Comment


                  • #10
                    Fikk svar fra TS i dag
                    Siden jeg har fulgt den opprinnelige prosedyren, gjorde riktig de første gangene, så sender de meg en ny ESC.
                    Kundeservice på TS har man ingen grunn til å klage på, de får toppscore av meg.!

                    Kyrre: om jeg får beholde den ødelagte ESC'n, skal jeg operere den og se om det er noe å fikse på.
                    Kontakter som er synlige er i orden, har sjekket loddepunkter og alt annet visuelt.
                    HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                    Comment


                    • #11
                      UPDATE:

                      ESC kom inn døren lørdag 16 juni. Nå får jeg motor til å snurre
                      Den blir ekstremt varm, veldig fort.
                      ESC som følger med modellen er jeg ikke fornøyd med.

                      Under test av alt før flight i dag, oppdaget jeg at ene servoen streiker. Den lugget litt i forrige uke under testing, så jeg ble ikke sjokkert.

                      Selv om propell sitter relativt godt fast, er det skjevheter i spinner og jeg er ikke fortrolig med det oppsettet.
                      Mye vibrasjon med og uten spinner (testet totalt 4 propeller).
                      Alt EL, bortsett fra TX og RX er i mine øyne ikke verdt fem sure sild.
                      RX og TX er som forventet, kanskje en smule bedre enn forventet

                      I mine øyne hadde TS tjent med å selge denne modellen uten EL og hatt RX/TX som option.

                      Orker ikke ergre meg over dårlige deler, så det blir til at man bestiller ny BL-motor, motorfeste til BL, ESC, servoer og LiPo-batterier.
                      HSP Brontosaurus 1/10 - HSP Brontosaurus PRO 1/10 - Turnigy Desert Racing Buggy 1/10 - Turnigy Trailblazer 1/8 - Art-Tech WingDragon (missing in action) - FMS Cessna 182 Sky Trainer - Lanyu Cessna Mini Trainer - TechOne Spirit EPP - EPO Yak 54 50EP ARF - HK Atom Mini Glider - HK Bixler - WLToys v911.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Allfar View Post
                        UPDATE:

                        ESC kom inn døren lørdag 16 juni. Nå får jeg motor til å snurre
                        Den blir ekstremt varm, veldig fort.
                        ESC som følger med modellen er jeg ikke fornøyd med.

                        Under test av alt før flight i dag, oppdaget jeg at ene servoen streiker. Den lugget litt i forrige uke under testing, så jeg ble ikke sjokkert.

                        Selv om propell sitter relativt godt fast, er det skjevheter i spinner og jeg er ikke fortrolig med det oppsettet.
                        Mye vibrasjon med og uten spinner (testet totalt 4 propeller).
                        Alt EL, bortsett fra TX og RX er i mine øyne ikke verdt fem sure sild.
                        RX og TX er som forventet, kanskje en smule bedre enn forventet

                        I mine øyne hadde TS tjent med å selge denne modellen uten EL og hatt RX/TX som option.

                        Orker ikke ergre meg over dårlige deler, så det blir til at man bestiller ny BL-motor, motorfeste til BL, ESC, servoer og LiPo-batterier.
                        Jøss; var da svært.

                        TS.Com AS selger ikke dette settet. De får det produsert i Kina for salg.

                        Hvis det er så mange mangler som du beskriver, så burde du fortelle det til TS.Com AS, og ikke her. Ingen på forumet til Modellflynytt kan gjøre noe med dette. Men det kan TS.Com AS. Hvis dette er en seriefeil (og ikke et enkeltstående tilfelle), så kan de ta dette opp med produsenten i Kina og få dette rettet slik at andre ikke får samme trøbbelet som du har fått.

                        Så mitt råd er følgende: Få returlapp fra TS.Com AS, og send alt sammen tilbake til de, så får de avgjøre om dette er en seriefeil eller ikke. I fall dette er en seriefeil, så vil de ikke selge flere av denne utgaven før dette er rettet. Du vil uansett få et nytt sett tilsendt, prøvekjørt (ikke testet; siden det er en omfattende prosedyre som berører en hel serie av modeller over lang tid) av en erfaren kar, HP, og garantert i orden.

                        Men hvis du bare flagger problemene her, så kan TS.Com AS lite gjøre ang å finne ut om dette er et enkeltstående tilfelle eller ikke, slik at andre ikke plages på samme måte med denne utgaven.

                        Men det var kanskje ikke hensikten .... ?

                        RcModeller

                        Comment


                        • #13
                          Det er vel 100% uvesentlig for brukeren om det er seriefeil eller ikke så lenge det er en garantfeil, så hvorfor du rabler i vei om det skjønner jeg ikke. Om TS i så fall frykter at andre skal plages av samme feil så burde de vel heller teste de settene de har hos seg enn det ene settet det er snakk om her. Og det er helt greit for meg (og sikkert mange andre) at han forteller dette her da det er en oppfølging av problemet i første post, og for alt du vet så kan han også ha kontaktet TS allerede, eller i det minste ha planer om å gjøre det.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kyrre View Post
                            Det er vel 100% uvesentlig for brukeren om det er seriefeil eller ikke så lenge det er en garantfeil, så hvorfor du rabler i vei om det skjønner jeg ikke. Om TS i så fall frykter at andre skal plages av samme feil så burde de vel heller teste de settene de har hos seg enn det ene settet det er snakk om her. Og det er helt greit for meg (og sikkert mange andre) at han forteller dette her da det er en oppfølging av problemet i første post, og for alt du vet så kan han også ha kontaktet TS allerede, eller i det minste ha planer om å gjøre det.
                            Tydeligvis ikke, siden han skriver han vil kjøpe en rekke nye deler.

                            Man trenger ikke kjøpe en rekke nye deler til et nytt produkt som i følge skrivende er levert med mangler.
                            Da er det kundens rett, og plikt, og retunere det til selger for evt erstatning eller minnelig avtale.
                            Kunden flagger her offentlig en oppfatning av varen uten at selger er gitt muligheten til å kontrollere og evt korrigere.

                            Forbrukerkjøpsloven gir ikke bare en rett til kunden, men også en plikt til å opptre ryddig hvis en mangel på et produkt skulle inntreffe.
                            En mangel er en sak mellom selger og kjøper, og ingen andre.
                            Først når selger helt klart har misligholdt sin plikt, kan en evt mangel "offentliggjøres", for å få belyst saken ytterligere. Dvs øve press på selger.
                            Pressens vær varsom plakat gjelder også på nettet, og den gjelder for alle, ikke bare for pressen.

                            Man kan ikke som selger begynne å gå gjennom settene i en "halv container" på bakgrunn av et enkeltstående tilfelle, som man kun har fått beskrevet og ikke har fått tatt nærmere i øyensyn. Det krever så mye arbeidstid at det vil lønne seg å skrote hele partiet.

                            Om det er seriefeil eller noe annet kan nok karene på TS.Com AS lett bedømme hvis de får tilgang til dette settet med så mange defekter.
                            De har nok en historikk, både på dette partiet, og tidligere parti, så det vil ikke ta lange tiden.

                            Hva slags avtale TS.Com AS og produsenten har i så fall, er ikke noe hverken jeg eller andre trenger spekulere i.

                            Man skulle tro at alle kunder ønsker seg feilfrie varer, men av og til kan man lure .....

                            RcModeller

                            Comment


                            • #15
                              Må si jeg skjønner rcmodeller godt at, han er så opptatt av kjøpers plikt til å opptre ryddig osv, med tanke på all den driten han pøser ut på markedet
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X