Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vil ta opp igjen hobbyen men trenger et litt spennende fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vil ta opp igjen hobbyen men trenger et litt spennende fly

    Kjøpte meg trainer for en del år siden. Fikk fort teken og det ble en del "herjeflyging". Når eg omsider knuste flyet etter at høyderoret sa takk for seg endte jeg aldri opp med å kjøpe nytt fly fordi det var blitt litt kjedelig. Nå vil jeg ha et fly som kan utfordre meg litt, men samtidig må jeg huske på at det er lenge siden jeg fløy og mye av stikkefølelsen er sikkert borte. Kan noen hjelpe meg med tips? Kanskje er det andre som føler de har vært i samme situasjon?

  • #2
    Velkommen tilbake

    Bensinflypakke Pilot-RC Sbach 29% pakketilbud - elefun.no - Radiostyrt hobby eller tilsvarende
    Enklere enn trainer dette her...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Denne er grom men samtidig lettflydd

      PA Addiction X 3D ARF - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Phoenix Model Yak54 Aerobatic 1.20 ARF PH084 - elefun.no - Radiostyrt hobby Denner flyr bra og ser ut som et skikkelig akrofly.

      Men som xillian skriver så er den 50cc'n kjempebra, men regner med at du er ute etter noe lettere og mindre til og begynne med.
      Kjøper du den 50cc er det ingen vei tilbake. Da er du hektet
      Last edited by anders e; 26-06-12, 15:25.

      Comment


      • #4
        Jeg tok også opp igjen hobbyen etter 6-7 år uten noe flyging for ca 1 måned siden, mitt valg ble noe tilfeldig PA Bandit da denne ble kjøpt brukt..
        Flyr som en trainer med små utslag, og en versting med fulle utslag

        Jeg har ihvertfall blitt veldig gla i min modell, og har også kjøpt PA Extra MX.. Begge er meget bra fly..

        PA Bandit
        PA Extra MX

        (NB: Dette er nokså lette modeller som ikke tåler all verdens, og ikke så veldig glad i langt gress.. )
        De som er nevt er helt sikkert like bra også Dette blir smak og behag...
        ---
        Mvh
        Hasse Andre Ruud
        Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

        Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

        Comment


        • #5
          Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer ARF PH036 - elefun.no - Radiostyrt hobby Et meget rimelig alternativ som er tilpasset både elektro og glow, og slike lavvingede trainere er noe de fleste med stikke erfaring kan takle samtidig som de er mer sporty enn en høyvinget trainer.

          Comment


          • #6
            Har en kjenning som kjøpte en slik Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer og monterte en slik: HobbyKing R/C Hobby Store : ASP FS61AR Four Stroke Glow Engine
            Og det oppsettet flyr faktisk utrolig bra og med en imponerende flytid på 20-30 min. Den motoren går jo nesten bare på lukyen av fuel. Eneste modifiseringen som kan være greit og gjøre er og legge inn veivhusavluftingen inn i insuget så slipper en griseriet fra den og en kan kjøre med mindre olje.

            Comment


            • #7
              Jeg tok også opp igjen hobbyen for et drøyt halvår siden, etter 3 års opphold.
              Simulatoren hjalp meg raskt tilbake til å begynne øve inn litt stunts igjen, så min anbefaling er simulator + en acro modell.. Trainer blir veldig fort kjedelig om en har flydd før. Extreme flight 48" eller 60" modellene med elektro oppsett, hadde vært mine førstevalg om en vil holde prisen noenlunde i sjakk og samtidig få noe av det beste på markedet..
              Ola G Bråten -77
              Sunndal flyklubb avd. Modellfly
              Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
              3DHS Slick 89" Q80-8m
              Jeti DS-16

              Comment


              • #8
                Ja selvfølgelig, EF-48'' modellene og EF-60'' modellene er jo helt rå.
                Fåes hos Autopartner, Absolutt hobby og Rcpro.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bardp View Post
                  Har en kjenning som kjøpte en slik Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer og monterte en slik: HobbyKing R/C Hobby Store : ASP FS61AR Four Stroke Glow Engine
                  Og det oppsettet flyr faktisk utrolig bra og med en imponerende flytid på 20-30 min. Den motoren går jo nesten bare på lukyen av fuel. Eneste modifiseringen som kan være greit og gjøre er og legge inn veivhusavluftingen inn i insuget så slipper en griseriet fra den og en kan kjøre med mindre olje.

                  Hvilken propell er i såfall aktuell?

                  Comment


                  • #10
                    ACP 12x6 fungerer meget bra på den motoren til en slik modell.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bardp View Post
                      ACP 12x6 fungerer meget bra på den motoren til en slik modell.
                      På Hobbyking står det anbefalt 11x7. Vet du om din bekjent har prøvd forskjellige størrelser?

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vet ikke hva han har prøvd. Men jeg har selv 3 slike motorer og har prøvd det meste. På et hurtiggående fly er 11x7 ok men ikke på dette flyet. Generelt foretrekker disse 4t motorene propeller med stort treghetsmoment da får du den sikreste og fineste tomgangen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bardp View Post
                          Jeg vet ikke hva han har prøvd. Men jeg har selv 3 slike motorer og har prøvd det meste. På et hurtiggående fly er 11x7 ok men ikke på dette flyet. Generelt foretrekker disse 4t motorene propeller med stort treghetsmoment da får du den sikreste og fineste tomgangen.
                          Ok, takker

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bardp View Post
                            Har en kjenning som kjøpte en slik Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer og monterte en slik: HobbyKing R/C Hobby Store : ASP FS61AR Four Stroke Glow Engine
                            Og det oppsettet flyr faktisk utrolig bra og med en imponerende flytid på 20-30 min. Den motoren går jo nesten bare på lukyen av fuel. Eneste modifiseringen som kan være greit og gjøre er og legge inn veivhusavluftingen inn i insuget så slipper en griseriet fra den og en kan kjøre med mindre olje.
                            Hei igjen.

                            Vet du hvordan kjenningen din løste problemet med at forgasseren sitter så høyt på denne motoren? Staget som skal styre gassen er montert for lavt i flyet. Vanligvis ville jeg bare flyttet hylsen og staget lenger opp, men det er det ikke plass til. Satser på litt hjelp her for det er det eneste som gjenstår av byggingen.

                            Comment


                            • #15
                              Nei det tør jeg ikke si. Og han som har flyet er ute i den store verden og studerer aner ikke når han kommer tilbake. Men det er jo ikke uvanlig at en må bygge litt om når en monterer en 4t motor i en modell beregnet for 2t.

                              Comment

                              Working...
                              X