Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex FunCub - kraftig motoroppsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiplex FunCub - kraftig motoroppsett?

    Hepp,

    Vurderer å kjøpe meg en FunCub som herje/ulendt underlag-fly.

    Ønsker dog å ha et friskt motoroppsett på flyet slik at det blir betraktelig mer enn en trainer. Multiplex har et såkalt "børsteløs tuning motorsett" - Head RC - noen som har erfaring med dette? Kjenner altfor lite til Himax-motorer selv.. Evt. andre forslag til oppsett mottas med takk.

    Også, hvis vedkommende som flyr en del FunCub på Ekeberg har lyst til å melde seg og informere om oppsettet sitt blir jeg veldig glad.

  • #2
    tror vi havner i "funcub" klubben, har prøvd opptil 1050watt, dog på max 560w motor, så det varte ikke evig, nye motorer av denne typen er bestilt

    prøvde først med en HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-30A 1400kv / 560w men da klatrer den ikke verticalt raskt nok med riktig prop, 4s 2200mah pakker.

    Comment


    • #3
      Jeg har hatt funcub siden den kom ut har hatt 2 turnigy motorer i den.

      Har nå en emax motor i den og den er sprek på 3 celles pluss den passer rett i monterings hullene. Ca 150 kr på ebay.
      Akslingen er 5mm isteden for 4mm som turnigy motorene er .

      Har enda ikke klart og bøye akslingen på emax motoren

      MotorEmax 2815/09ebay150 kr


      ---
      I am here: http://tapatalk.com/map.php?hugdgr
      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #4
        Originally posted by andersand View Post
        tror vi havner i "funcub" klubben, har prøvd opptil 1050watt, dog på max 560w motor, så det varte ikke evig, nye motorer av denne typen er bestilt

        prøvde først med en HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 35-30A 1400kv / 560w men da klatrer den ikke verticalt raskt nok med riktig prop, 4s 2200mah pakker.
        Takk for svar. Er ikke spesielt begeistret for HobbyKing, så blir nok ikke noe derfra. Ser nå at det tuning-settet til Multiplex ligger på rundt 400W, som kanskje blir litt snaut? På den annen side vipper jo modellen såvidt kiloen i flyveklar vekt.. Ønsker meg ikke en ny Stryker liksom, men heller ikke en sløv trainer.

        Comment


        • #5
          Jeg flyr min på ca 400 watt med en Turnigy SK 3530 1100 kv og 12x6 propell, og da drar den seg fint ut av hover (når jeg får den til å hovre vel å merke ) Så jeg trenger ikke mer krefter enn det, men jeg trives best med å putre rund med den og prøve å fly den så sakte som mulig. Skal jeg herje flyr jeg heller noe annet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by prestifare View Post
            Hepp,

            Vurderer å kjøpe meg en FunCub som herje/ulendt underlag-fly.

            Ønsker dog å ha et friskt motoroppsett på flyet slik at det blir betraktelig mer enn en trainer. Multiplex har et såkalt "børsteløs tuning motorsett" - Head RC - noen som har erfaring med dette? Kjenner altfor lite til Himax-motorer selv.. Evt. andre forslag til oppsett mottas med takk.

            Også, hvis vedkommende som flyr en del FunCub på Ekeberg har lyst til å melde seg og informere om oppsettet sitt blir jeg veldig glad.
            Vedkommende melder seg herved!

            Jeg fløy opprinnelig med originalt Multiplex oppsett (Himax motor med 840kv og 13x4 prop). Motorakslingen på Himaxmotoren bøyde seg ganske kjapt, og kan ikke si jeg er så imponert over kvaliteten på den. Virker som legeringen er ganske myk. Flyr nå med en Turnigy SK motor på 800kv og 13x4 prop. På ingen måte overmotorisert, men du har jo selv sett at den funker å hovre med f.eks...

            Forøvrig er alt annet (regulator, servoer osv) originalt fra Multiplex. Batterier er 3S 2200mah.

            Kjetil
            * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

            Comment


            • #7
              Emax motoren er perfekt det er veldig lett og bøye aksling på Fun cub



              ---
              I am here: http://tapatalk.com/map.php?emq5pz
              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kjetil B View Post
                Vedkommende melder seg herved!

                Jeg fløy opprinnelig med originalt Multiplex oppsett (Himax motor med 840kv og 13x4 prop). Motorakslingen på Himaxmotoren bøyde seg ganske kjapt, og kan ikke si jeg er så imponert over kvaliteten på den. Virker som legeringen er ganske myk. Flyr nå med en Turnigy SK motor på 800kv og 13x4 prop. På ingen måte overmotorisert, men du har jo selv sett at den funker å hovre med f.eks...

                Forøvrig er alt annet (regulator, servoer osv) originalt fra Multiplex. Batterier er 3S 2200mah.

                Kjetil
                Sweet, takker! Har tittet litt i manualen, og FunCuben har etter det jeg kan se "innenbords" motor. Dette vil vel si at man må banke gjennom akselen - er dette mye hassle?

                Og har akselbøyingen noe med flyet/motorfestet å gjøre, eller er det selve akslingene på standardmotorene som er crap?

                Comment


                • #9
                  funker fint å ha på utsiden også.

                  aksel på de småmotorene er generelt slik at de blir bøyd i nesekrasj. er 3-4mm mye, tåler lite.

                  KV sier forøvrig fasinerende lite om hvordan motorer dere har, du kan ha en 900kv motor på 500W.. og en på 5000W dere må oppgi mere info, gjerne A, W, V f.eks eller minimum fysiske mål

                  Comment


                  • #10
                    Noen motorer har akslingen ut på samme side som den festes, slik at du ikke trenger å snu akslingene, andre har de på motsatt side så de må snus og noen få har aksling på begge sider.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by andersand View Post
                      funker fint å ha på utsiden også.

                      aksel på de småmotorene er generelt slik at de blir bøyd i nesekrasj. er 3-4mm mye, tåler lite.

                      KV sier forøvrig fasinerende lite om hvordan motorer dere har, du kan ha en 900kv motor på 500W.. og en på 5000W dere må oppgi mere info, gjerne A, W, V f.eks eller minimum fysiske mål
                      Jeg bruker nå denne:

                      Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

                      Denne har 5mm aksling, og har foreløpig ikke hatt problemer med bøyd aksling.

                      Har forøvrig oppgradert til alu motorfeste, men denne motoren var plug and play for min del. Trenger ikke banke gjennom akselen her.
                      Last edited by Kjetil B; 27-06-12, 13:20.
                      * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kjetil B View Post
                        Har forøvrig oppgradert til alu motorfeste, men denne motoren var plug and play for min del. Trenger ikke banke gjennom akselen her.
                        Hvor fikk du tak i alufeste?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by prestifare View Post
                          Hvor fikk du tak i alufeste?
                          Small Parts CNC - Custom R/C Hobby Products

                          Her!
                          * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kjetil B View Post
                            Glimrende, da tror jeg at jeg begynner å nærme meg noe. Tusen takk for hjelpen!

                            Comment


                            • #15
                              Slik, da har jeg blitt enig med meg selv om oppsett:

                              * Multiplex Fun Cub ARF (åpenbart)
                              * Motor: Red Rock 2826-04
                              * ESC: Castle ICE 50
                              * Servo: 4 stk HS-55 + 2 stk. HS-81

                              Kommer til å fly på 4S og 12x6-prop. Ifølge min lokale RC-pusher bør dette "dra skinnet av pølsa og vel så det".

                              Comment

                              Working...
                              X