Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk bensin 4 takter er på vei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by hassajo View Post
    Disse er nok for store, dreier jeg bare på selve stanga på ventilen da eller er det evighetsjobb??
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #62
      Av erfaring så er det ikke mye man trenger å slipe på ventiler på en bil for at det skal bli bra, så tenker at du kan vri stangen frem og tilbake litt så bli det bra
      Er jo ikke store greiene dette som du sier..
      Uansett lykke til
      ---
      Mvh
      Hasse Andre Ruud
      Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

      Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

      Comment


      • #63
        Om du ikke forteller noe at jeg har anbefalt det kan jeg fortelle hva jeg pleier og gjøre men det er nokk ikke etter løreboka. På disse småmotorene spenner jeg ventilspinnelen fast i kjoksen på en liten skrumaskin har lit skurekrem eller hugo på ventilflaten kjører skrumaskinen og drar forsiktig. Det blir somoftest bra. Tror også slipepastaen til biltema blir noe grov men det finnes jo finere pasta som den man bruker på brenstofventiler.

        Comment


        • #64
          Re: Kinesisk bensin 4 takter er på vei

          Tips om hvor jeg finner den finere pastaen?

          Og skal ikke sladre

          Mvh
          Alf
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #65
            Kjør på
            Reis innom et bilverksted og hør om de har liggende litt til deg.. Går ikke mye, og de fleste verksteder benytter ikke slik i dag, så da blir det bare liggende der

            Spørr etter ventilslipe pasta til bensinventiler..
            ---
            Mvh
            Hasse Andre Ruud
            Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

            Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

            Comment


            • #66
              Når jeg sliper ventiler på bil eller mc topper bruker jeg drill, må seff alternere på retningen. Spenner drillen fast på ventilstammen med lett trykk nedover.
              Burde gå med en dremel på lav hastighet med den fineste slipepastaen.
              Last edited by Bex; 17-12-12, 22:05.
              Parkzone Mustang
              Brooklyn Dodger
              Simplex 40
              Graupner Topsy

              På byggebordet:
              Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
              Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
              Brian Taylor Gloster Gladiator
              Buzzard Bombshell

              Comment


              • #67
                Click image for larger version

Name:	CIMG4181.jpg
Views:	1
Size:	51.8 KB
ID:	595530Click image for larger version

Name:	CIMG4182.jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	595531
                Originally posted by affa View Post
                Disse er nok for store, dreier jeg bare på selve stanga på ventilen da eller er det evighetsjobb??
                Det er enkelt å lage slik selv. Rundstokk(blomsterpinne) og gummislange. Slangen bør ha nesten like stor diameter som ventilen. Lim fast.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #68
                  Nå vet ikke jeg kompresjonsforholdet på denne motoren under optimale forhold men er det merkbar dårlig komp, er noe feil.
                  Dårlig komp stjeler tildels mye effekt så du vil merke stor forskjell på en tett og en utett motor effektmessig.
                  Det er 3 muligheter for lekkasje. Ventiler, stempelring(er) og toppakning.
                  Det er tidligere i tråden nevnt måter å sjekke lekkasje forbi ventilene eller langs sylinderveggen vha parafin. Dette funker fint.
                  Ang toppakningen vil du ofte kunne se hvor det lekker da det kan være litt sot som ligger på anleggsflaten i et begrenset område.
                  Denne motoren er jo ny så det kan hende stempelringen(e) ikke har slitt seg til sylinderen enda og da kan det lekke noe ned i veivhuset. Dette vil sannsynligvis gå seg til etterhvert.
                  Er det spor tegn til toppakninglekkasje så kan du prøve å tighte til litt ekstra etter at du har påsett at alle anleggsflatene er 100% rene. Pass på å ikke overdra boltene. Funker ikke det er det ny pakning som gjelder.
                  Ang sliping av ventiler så er det beskrevet tidligere. På motorer i denne størrelsen kan du prøve tannkrem feks Clinomyn for røykere. Dette er et ypperlig poleringsmiddel til feks plast også så du kan bruke resten av tuben på feks baklyktene på bilen din
                  Ta av fjær og lås, ha på tannkrem på ventiltallerkenen og snurr på ventilstammen med fingrene mens du drar ventilen godt inntil. Hold på til du har en jevn grå og matt anleggsflate på både ventilsete og ventil. Om det er blanke felter i anleggsflaten etter dette må du fortsette litt til. Om det er umulig å få vekk blanke felter så er noe feil, feks ventilstyring ute av senter ift ventilsetet.
                  Mvh
                  Morten Aase

                  Comment


                  • #69
                    Re: Kinesisk bensin 4 takter er på vei

                    Det var ingen topp pakning. Kun den innebygde metall legeringer som ligger mot støpegodset, litt rart eller funker det?

                    Kunne ihvertfall ikke se noen lekkasjer der.


                    Mvh
                    Alf
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #70
                      Ikke alle motorer har toppakning så det funker uten også men da er utett topp et større problem å fikse enn å bare bytte pakning.
                      På bildet i post# 50 ser det ut som det er en pakning i kobber som ligger i toppen?
                      Mvh
                      Morten Aase

                      Comment


                      • #71
                        Re: Kinesisk bensin 4 takter er på vei

                        Det er en kobber sak der men den er ikke løs som jeg kan få ut om den ikke sitter hardt da?

                        Mvh
                        Alf
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #72
                          Etter det jeg kan se på bildene er det ingenting som tyder på at toppakningen lekker. Toppakningen er forøvrig den koberringen. Jeg pleier vanligvis og ta ut slike og gløde dem før jeg setter sammen så blir de lettere og få tett.

                          Comment


                          • #73
                            Click image for larger version

Name:	CIMG4183.jpg
Views:	1
Size:	59.0 KB
ID:	595533
                            Husk å dra til med riktig moment.
                            Teng Tools har greie momenttrekkere.
                            Momentet får du fra fabrikken.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • #74
                              Kanskje Throttlestore kunne sendt deg en motor nr 2 for sammenligning? Har virkelig planer om å kjøpe meg en slik motor, men om den må overhales og justeres i alle kanter er den kanskje ikke verdt det.
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #75
                                Enig. Har sett at flere har problemer med denne motoren. Lurer litt på den nye 4-takteren GF 40 fra OS. OS er dyrt, men det fungerer ihvertfall.... Livet er for kort til å banne over dårlig kvalitet


                                Originally posted by Lars N View Post
                                Kanskje Throttlestore kunne sendt deg en motor nr 2 for sammenligning? Har virkelig planer om å kjøpe meg en slik motor, men om den må overhales og justeres i alle kanter er den kanskje ikke verdt det.

                                Comment

                                Working...
                                X