Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk bensin 4 takter er på vei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Det er prisen som gjør denne til et godt alternativ, men om det er stor variasjon mellom motorene som lages og man er nødt til å gjøre en full overhaling er det bedre å legge inn 2000 ekstra å få en saito feks.
    Lars Norberg

    Comment


    • #77
      Nå skal jeg ikke si noe om denne motoren da jeg ikke har prøvd den og erfaringsgrunnlaget ellers er svørt tynt da den er helt ni i markedet. Men skulle jeg kjøpt Saito i dene størrelsen hade det blit Glow Saito 220 er en kjempemotor mens bensinutgaven er det svært mange som ikke får til og gå skikkelig.

      Comment


      • #78
        Re: Kinesisk bensin 4 takter er på vei

        Hele partiet er solgt og jeg er den eneste som sitter med dårlig kompresjon.

        Jeg feilsøker videre og derfor IKKE ÅPNE MOTOREN SELV DA ALL GARANTI UTGÅR!



        Mvh
        Alf
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #79
          Originally posted by affa View Post
          Hele partiet er solgt og jeg er den eneste som sitter med dårlig kompresjon.

          Jeg feilsøker videre og derfor IKKE ÅPNE MOTOREN SELV DA ALL GARANTI UTGÅR!



          Mvh
          Alf
          Det er mottatt.. Men interesant å lese igjennom testen din, får du en ny motor når de får inn parti nr. 2? For med en motor med bedre kom vil jo effekten bli vesentlig bedre...
          Lars Norberg

          Comment


          • #80
            Originally posted by Lars N View Post
            Det er mottatt.. Men interesant å lese igjennom testen din, får du en ny motor når de får inn parti nr. 2? For med en motor med bedre kom vil jo effekten bli vesentlig bedre...
            Vi jobber videre med den jeg har også ser vi på resultatet. Først og fremst skal den monteres og testes for å se om det kan ha vært en partikkel som har gjort at den ene ventilen ikke lukker helt.

            I tillegg er nok påstanden mer komp gir mer effekt litt feil tror jeg. Min Moki 50VT firetakts bensinmotor har knallkomp men drar ikke større propell enn denne gjør....
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #81
              Ser de får inn nyt parti 27.12. Nesten som jeg må bestille meg en slik bare for og teste den selv om jeg ikke har noe fly som trenger en slik. Men den kan vel eventuelt kansje få låne plassen til en Saito 220 i en Phoenix Model Extra 300S Aerobatic 1.60 ARF. Men det blir jo surt om den ikke holder mål.

              Comment


              • #82
                Originally posted by affa View Post
                Hele partiet er solgt og jeg er den eneste som sitter med dårlig kompresjon.
                Mvh
                Alf
                Vi får vel se etterhvert om det er andre som dukker opp med dårlig kompresjon. Alle er nok ikke testet enda. Throttlestore kan muligens svare på hvor mange de tok inn ?
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #83
                  Originally posted by affa View Post
                  I tillegg er nok påstanden mer komp gir mer effekt litt feil tror jeg. Min Moki 50VT firetakts bensinmotor har knallkomp men drar ikke større propell enn denne gjør....
                  Økes komp'en i en motor, øker effekten(og varmen), derom er det ingen tvil.
                  At en motor ikke yter bedre enn en annen selv med høyere komp skyldes andre ting, feks durasjon/løft på kamaksel, ventilstørrelser, utforming av forbrenningskammer, lengde og design på innsug og eksos etc etc. En høykomp motor med snill kam vil ikke yte bedre enn en lavkomp med skarp kam for å si det veldig enkelt. Øker du kompresjonen på lavkomp motoren uten å gjøre andre endringer kan jeg garantere deg at effekten øker.
                  Jeg har selv oppnådd effektøkning på mer enn 30hk kun ved å øke kompresjonen fra 10 til 12 på en bilmotor. Endring av eksos ga ytterligere 13hk. Større ventiler ga 10hk. Fortsatt med samme kam i alle 3 målingene. Målt effekt økte fra 155 til 208hk totalt. Ikke ille på en motor som originalt hadde 50hk
                  Nå er ikke dette en tråd om trimming av 4-taktere selv om dette ligger mitt hjerte nær etter å ha bygd over 70 motorer, men det illustrerer allikevel at kompresjon har innvirkning på effekt(i tillegg til masse annet, alt henger sammen).
                  Mvh
                  Morten Aase

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by bardp View Post
                    Ser de får inn nyt parti 27.12. Nesten som jeg må bestille meg en slik bare for og teste den selv om jeg ikke har noe fly som trenger en slik. Men den kan vel eventuelt kansje få låne plassen til en Saito 220 i en Phoenix Model Extra 300S Aerobatic 1.60 ARF. Men det blir jo surt om den ikke holder mål.
                    Ser i grunnen ikke ut til at kompresjonsproblemet er så stort, da det ser ut som motoren yter det den skal, og går ellers greit.
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment


                    • #85
                      Her rotes det kraftig med utrykk og begreper. Kompreskonsforholdet i en motor er helt uavhengig av tetheten det er kunn forholdet mellim slagvolum og kompresjonsvolum. Når en tørner en motor og ikke opplever kompresjon er det forårsaket av lekasje og har ingentilg med kompresjonsforhold og gjøre.
                      Det er ikke usansynlig at en liten partikkel under en ventil kan ha vært problemet har opplevd det et par ganger på saitomotorer at et lite fastbrent rusk har skapt stor lekarsje. Men det ser en jo fort når en heller parafin oppi toppen rener den ut er ventilen lekk. Det er ingen vits i og forsøke og kjøre en motor med lekk ventil den vil bli brent og i verste fall ødelegger en hele toppen.

                      Comment


                      • #86
                        Hadde NGH 38cc vært ute når jeg kjøpte min NGH 35cc så hadde valget blitt 4 takter.
                        Tror affa har fått seg en grom motor, takk for video testen.

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Karmann View Post
                          Økes komp'en i en motor, øker effekten(og varmen), derom er det ingen tvil.
                          At en motor ikke yter bedre enn en annen selv med høyere komp skyldes andre ting, feks durasjon/løft på kamaksel, ventilstørrelser, utforming av forbrenningskammer, lengde og design på innsug og eksos etc etc. En høykomp motor med snill kam vil ikke yte bedre enn en lavkomp med skarp kam for å si det veldig enkelt. Øker du kompresjonen på lavkomp motoren uten å gjøre andre endringer kan jeg garantere deg at effekten øker.
                          Jeg har selv oppnådd effektøkning på mer enn 30hk kun ved å øke kompresjonen fra 10 til 12 på en bilmotor. Endring av eksos ga ytterligere 13hk. Større ventiler ga 10hk. Fortsatt med samme kam i alle 3 målingene. Målt effekt økte fra 155 til 208hk totalt. Ikke ille på en motor som originalt hadde 50hk
                          Nå er ikke dette en tråd om trimming av 4-taktere selv om dette ligger mitt hjerte nær etter å ha bygd over 70 motorer, men det illustrerer allikevel at kompresjon har innvirkning på effekt(i tillegg til masse annet, alt henger sammen).
                          Takktakk, jeg suger lærdom!

                          Har renset motoren og kjørt den på nytt og den er som ny Yesss

                          Det har tydeligvis sitti ett rusk ett eller annet sted. Blir en kort jalla håndholdt mobilvideo samtidig med at jeg starter etterpå så kan dere se selv.
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by bardp View Post
                            Her rotes det kraftig med utrykk og begreper. Kompreskonsforholdet i en motor er helt uavhengig av tetheten det er kunn forholdet mellim slagvolum og kompresjonsvolum. Når en tørner en motor og ikke opplever kompresjon er det forårsaket av lekasje og har ingentilg med kompresjonsforhold og gjøre.
                            Det er ikke usansynlig at en liten partikkel under en ventil kan ha vært problemet har opplevd det et par ganger på saitomotorer at et lite fastbrent rusk har skapt stor lekarsje. Men det ser en jo fort når en heller parafin oppi toppen rener den ut er ventilen lekk. Det er ingen vits i og forsøke og kjøre en motor med lekk ventil den vil bli brent og i verste fall ødelegger en hele toppen.
                            Om det er meg du sikter til så ser jeg ikke helt hvor det rotes med begreper.
                            Din beskrivelse av kompresjonsforhold er helt korrekt.
                            I min første post tok jeg forbehold om hvorvidt denne motoren har høy komp eller ikke. En motor med høyt kompresjonsforhold er tyngre å dra rundt enn en med mindre komp. Det sier seg selv. Om denne motoren har lavt komp-forhold i utgangspunktet vil den oppleves som “slapp” å dra rundt selv om alt er på stell. I dette tilfellet har det ikke vært snakk om at den mangler følt komp helt så vidt jeg har fått med meg.
                            Om den derimot skulle hatt høyt komp-forhold og allikevel kjennes slapp å dra rundt er noe feil, slik jeg sa, og nevnte 3 mulige årsaker ifm lekkasje.
                            Jeg kom for øvrig på en ting til som kan skape ugreie. Er kammen riktig satt opp ift veiven? Jeg kjøpte en gang på 80-tallet en ny Saito motor som aldri ville gå ordentlig. Dvs den startet og gikk uten problem men var slapp og hadde dårlig futt. Etter MYE plunder og feilsøking kom forhandleren frem til at kammen satt en tann feil ift drevet på veiven. Vips var motoren sprek og hadde betydelig bedre “komp” når jeg flippet propellen.
                            Mvh
                            Morten Aase

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by affa View Post
                              Takktakk, jeg suger lærdom!

                              Har renset motoren og kjørt den på nytt og den er som ny Yesss

                              Det har tydeligvis sitti ett rusk ett eller annet sted. Blir en kort jalla håndholdt mobilvideo samtidig med at jeg starter etterpå så kan dere se selv.
                              Så fint!
                              Alt ordner seg for snille gutter
                              Mvh
                              Morten Aase

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Karmann View Post
                                Nå er ikke dette en tråd om trimming av 4-taktere selv om dette ligger mitt hjerte nær etter å ha bygd over 70 motorer, men det illustrerer allikevel at kompresjon har innvirkning på effekt(i tillegg til masse annet, alt henger sammen).
                                Har en Moki 50 med meget kompresjon, skal du trimme den for meg? Synes den går som en dass....
                                ____________________________
                                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                                Comment

                                Working...
                                X