Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algebra restaurering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Algebra restaurering

    Algebra er en 2,5m seilfly, egentlig tror jeg den er kun for side og høyde ror, men forige eier har utstyrt den med balanse ror, jeg vurderer i tillegg og montere flaps eller luft bremser. Er det noen formeninger om det?
    Skulle gjerne vist for og i mot

    Dette er utgangspunktet
    Click image for larger version

Name:	2012-07-26-265.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	632250

    Her er det meste av film fjernet, kun en vinge igjen . for en jobb, mye pirking med skalpell og pussing. Har også pusset det meste på kroppen.
    Click image for larger version

Name:	2012-07-28-269.jpg
Views:	1
Size:	46.1 KB
ID:	632251

    Ytre vinge panel henger så vidt på etter at hullene hvor servoene skal sitte er laget, så her trengs det forsterkning. Vingedelene sitter heller ikke ordentlig sammen. Mulig jeg må dele vingen, slipe opp og lime sammen på nytt.
    Click image for larger version

Name:	2012-07-28-270.jpg
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	632252Click image for larger version

Name:	2012-07-28-271.jpg
Views:	1
Size:	31.2 KB
ID:	632253

    Hengsler på balanserør er også et tema. Vurderer og lime et carbon rør til balanseroret, med et litt større rør som er limt til vingen på hver side av roret, for så og henge balanse roret i disse. Da skulle hengslene bli så og si usynlige, om noen skjønner hva jeg mener?
    Er det noen som har gjordt det på denne måten?
    Last edited by Mr. Andersen; 04-08-12, 15:05.
    __________________________________________________ _______________________________________
    Frode Andersen
    www.haldenmodellflyklubb.no
    www.rcwings.no
    Sarpsborg Modellflyklubb
    _____________________________________________

  • #2
    Jeg har stor nytte av luftbremsene på min Sig Riser 100, med motor. Det er ganske kult å kunne sett flyet pent ned i litt motvind, med bremsene på. Slipper å gå så langt å hente også, da jeg er dårlig til beins. Det er jo ganske enkelt å montere bremser, med to mikro servoer i vingen. Mye tips på RC Groups. Mine bremser er av den gammeldagse typen med tråd i et rør, som jeg styrer med en servo. Litt fiklete å montere i felten, men fungerer helt bra. På min Minimoa 2 m og Blaze warm liner, bruker jeg spoilerons. Og tror det har spart Blazen for en del harde landinger. Har ikke prøvd ideen din med rør hengsler, men det skulle vel fungere bra, og minimalt med motstand.
    Jeg har forresten også spoilere på en Birdy, som er en Tysk rask glider fra 70 tallet, i glassfiber, Der er kroppen så skjør, at jeg ikke hadde klart å lande den uten skader, uten å senke farten. Øver mye på landinger i disse vindfulle dager.
    Last edited by ArneH; 28-07-12, 22:28.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Det var faktisk en god ide, bruke spoilere med tråd. Montere servoen i kroppen, ellers er jeg redd det blir mye ekstra vekt i den. Jeg tok ut en del bly i nesa når jeg tok den fra hverandre. Det skaljeg se litt nermere på

      Ang hengsler er jeg litt usikker, ser også at en del bruker tape?? Er jo tross alt ikke en moderne kompositt glider derfor kan jeg også eksperimentere litt på denne

      Nå er hvertfall alt pusset ned og klar for og begynne med den artige delen
      Click image for larger version

Name:	2012-07-28-272.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	590815
      __________________________________________________ _______________________________________
      Frode Andersen
      www.haldenmodellflyklubb.no
      www.rcwings.no
      Sarpsborg Modellflyklubb
      _____________________________________________

      Comment


      • #4
        Da modellen ikke kommer med balanseror var de kun kuttet ut og tapet på vinylfilmen.
        Her har jeg tilpasset rorene, så de er like store, laget ramme på vingen og selve roret, for og stive opp vinge og ror. Dda ser det ut til og bli tape hengsler

        Oversiden er ferdig pusset, på begge vingene, har også laget servo brønner på unersiden, her igjenstår noe sparkling og pussing.

        Click image for larger version

Name:	2012-07-29-276.jpg
Views:	1
Size:	40.8 KB
ID:	590853

        Når vingene er ferdig pusset tenkte jeg forsterke skjøten med glassfiber, 49gr og dekke hele vingen med 20gr. Det burde gi en hard og sterk overflate.
        __________________________________________________ _______________________________________
        Frode Andersen
        www.haldenmodellflyklubb.no
        www.rcwings.no
        Sarpsborg Modellflyklubb
        _____________________________________________

        Comment


        • #5
          Jeg har brukt en del 3M Blenderm Hinge Tape. Egentlig en kirurgisk tape. Ikke noe problem med den. Sitter godt, og er fleksibel. Det eneste er at det kan bli litt matt farge, der hvor det er tapet. Hvis ikke du skjuler det med trekk da.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Hvor har du fått tak i den?

            Jeg tenkte bruke glassfiber til og trekke med, litt matt skal jeg nok overleve, ellers er det vel også noe jeg kan legge under fiberen og hengsle med? mener jeg har sett det ett eller annet sted
            __________________________________________________ _______________________________________
            Frode Andersen
            www.haldenmodellflyklubb.no
            www.rcwings.no
            Sarpsborg Modellflyklubb
            _____________________________________________

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mr. Andersen View Post
              .....Jeg tenkte bruke glassfiber til og trekke med, litt matt skal jeg nok overleve, ellers er det vel også noe jeg kan legge under fiberen og hengsle med? mener jeg har sett det ett eller annet sted
              Kevlar duk brukes som hengsel material siden kevlar fibrene tåler å bøyes uten at de knekker av som karbon/glassfiber

              Blenderm tapen er en god hengsle tap til indoor modeller (klistrer som bare f.. på foam etc.) men den blir litt for "gummi" på større ror/modeller. Hvis du ikke støper inn hengsler (duk) så kan du etter at vingen er trukket bruke en god hengsle tape av denne typen (velg den brede) som jeg har bruk med bra resultat, den sitter godt på trekk fra f.eks. oracover etc.
              Roret tapes fra begge sider (over/under)
              Last edited by Quadrocopter; 30-07-12, 18:43.

              Comment


              • #8
                Jeg har trukket over tapen med Oracover, bruker bare litt lav temperatur. Blenderm har jeg kjøpt på Smallsize. Med trekk over, har den fungert helt bra på min 2,5 m.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Takk begge to, skal vurdere litt frem og tilbake.

                  Her er dagens jobb.

                  Click image for larger version

Name:	2012-07-30-279.jpg
Views:	1
Size:	57.0 KB
ID:	590882 Click image for larger version

Name:	2012-07-30-280.jpg
Views:	1
Size:	36.5 KB
ID:	590883

                  Click image for larger version

Name:	2012-07-31-281.jpg
Views:	1
Size:	41.0 KB
ID:	590884

                  Glemte og lage feste til strikken/fjæra soim skal holde vingene sammen mot kroppen, men regner med det er en smal sak og få limt på plass etterpå.

                  Er det noen som har hatt en lik før? skulle gjerne vist hvor CG er på denne. Det begynner bli på tide og tenke på høystart kroken, den skal vel være rett under CG eventuelt litt foran, om jeg ikke husker feil. Må gjerne komme med innspill på dette
                  __________________________________________________ _______________________________________
                  Frode Andersen
                  www.haldenmodellflyklubb.no
                  www.rcwings.no
                  Sarpsborg Modellflyklubb
                  _____________________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Ett innlegg på rc groups fikk jeg svar på CG, det skal ligge på 90 til 95mm fra LE.

                    Da er vingene glasset, forsterket skjøten og TE. Tuppen tar jeg i morgen, a vingen trengte noe og stå på så lenge den tørker

                    Click image for larger version

Name:	2012-08-01-287.jpg
Views:	1
Size:	29.9 KB
ID:	590896
                    __________________________________________________ _______________________________________
                    Frode Andersen
                    www.haldenmodellflyklubb.no
                    www.rcwings.no
                    Sarpsborg Modellflyklubb
                    _____________________________________________

                    Comment


                    • #11
                      En liten oppdatering.
                      Har støpt et bedre feste til høystart kroken, festet støtstangen til høyderoret bedre, rundet av fronten, balanseror er trekt med glassfiber. Da er det og vente på at epoxyen skal stivne og litt pussing, så er det klart til lakking og trekking

                      Bilder:
                      Click image for larger version

Name:	2012-08-02-289.jpg
Views:	1
Size:	35.8 KB
ID:	590932 Click image for larger version

Name:	2012-08-02-290.jpg
Views:	1
Size:	47.9 KB
ID:	590933

                      Click image for larger version

Name:	2012-08-02-292.jpg
Views:	1
Size:	34.1 KB
ID:	590934
                      __________________________________________________ _______________________________________
                      Frode Andersen
                      www.haldenmodellflyklubb.no
                      www.rcwings.no
                      Sarpsborg Modellflyklubb
                      _____________________________________________

                      Comment


                      • #12
                        Da er trekkingen begynt.

                        Jeg begynte med halen.
                        Planen er og ha sort kropp og hvite vinger med stor sort og tynn orange stripe på venstre vinge
                        Noe lignende dette
                        Click image for larger version

Name:	2012-08-02-294.jpg
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	590935
                        __________________________________________________ _______________________________________
                        Frode Andersen
                        www.haldenmodellflyklubb.no
                        www.rcwings.no
                        Sarpsborg Modellflyklubb
                        _____________________________________________

                        Comment


                        • #13
                          Bare måtte se hvordan den blei, Blir sikkert litt kjinkig og trekke baksiden, men men.

                          Click image for larger version

Name:	2012-08-03-296.jpg
Views:	1
Size:	22.1 KB
ID:	590936
                          __________________________________________________ _______________________________________
                          Frode Andersen
                          www.haldenmodellflyklubb.no
                          www.rcwings.no
                          Sarpsborg Modellflyklubb
                          _____________________________________________

                          Comment


                          • #14
                            I dag blei det tid til 1 lag med lakk på kroppen, det blei seende slik ut.

                            Click image for larger version

Name:	2012-08-05-330.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	591020

                            Neste lag i morgen, om det blir fint vær
                            Da stopper prosjektet litt opp. Jeg venter på mer film og skjøte kabler til vinge servoer, disse skal inn før jeg trekker vingen under.

                            Det var veldig pent vær i dag, så jeg tok tiden til og sette sammen Trinitus og Skorpion. Disse er det lite jobb på.
                            Trinitus er det kun lakking, Skorpion er det lakking og bytte en servo i vingen.
                            Slik ser disse ut:
                            Click image for larger version

Name:	2012-08-04-304.jpg
Views:	2
Size:	96.2 KB
ID:	591021 Click image for larger version

Name:	2012-08-04-328.jpg
Views:	2
Size:	86.3 KB
ID:	591022

                            men neste prosjekt tror jeg blir denne stakkaren, Wizard Compact, her må det lages en ny vingetupp, lage nye vinge skjøter, pusses og lakkes.

                            Click image for larger version

Name:	2012-07-26-246.jpg
Views:	2
Size:	134.7 KB
ID:	591023

                            Det var litt off topic
                            __________________________________________________ _______________________________________
                            Frode Andersen
                            www.haldenmodellflyklubb.no
                            www.rcwings.no
                            Sarpsborg Modellflyklubb
                            _____________________________________________

                            Comment


                            • #15
                              Du får mye å fly etterhvert! Så fin ut med lakken på.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X