Announcement

Collapse
No announcement yet.

windrider f35

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • windrider f35

    Fik med meg en slik fra elefun i ferien Windrider F-35 Electric Power Jet W935 - elefun.no - Radiostyrt hobby

    Driver å monterer nå. men her kan man velge om man vil ha bare elevon (kombinert høyde og ballanseror) eller høderor bak og ballanseror på vingene. Så lurer jeg på om det er enklere å fly med tradisjonale ballanseror og høyderor en med elevon.

    Fremdrift blir en 70mm het vifte med en typhon 2w20 og 5s lipo.

    kommer med bilder her etterhvert.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Originally posted by tyor View Post
    Så lurer jeg på om det er enklere å fly med tradisjonale ballanseror og høyderor en med elevon.
    Har en Kyosho A-6 Intruder med tradisjonell oppsett og en F-4 og F-16 med elevon. Kan ikke
    si at jeg har merket nevnverdig forskjell på hvor enkelt det er å fly ... Det er heller
    forhold mellom vekt/vingeareal/motorkraft som avgjør det. A-6'n er tung og har lite
    å gå på så den må ha fart for å holde seg i lufta. F-4 er lett og har middels motorkraft
    den nærmest "flyter" i lufta. F-16 er middels tung men voldsom motorkraft går
    vertikalt uten problem (4S 1000mah 35C).

    Comment


    • #3
      Hadde en Multiplex Funjet i fjor som var satt opp med elevon (eller hva det heter) Var helt uproblematisk, og føltes som et standard oppsett med adskilte balanse/høyderor.

      Comment


      • #4
        har satt den opp med elevon også. da det ble anbefalt andre steder på nettet. sperer litt vekt da med 2 servoer mindre. og mindre styr med ledninger osv. den er montert ferdig skal legge ut noen bilder i morra, også blir det forhåpentligvis maiden til helga
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          her er noen bilder av flyet. det var rett frem og enkelt å sette sammen. ferdige spor til å legge ledningene fra servoene og fra motoren. Måtte skjære ut litt mye foam for å få plass til ett 5s 3300mah batteri. ble så vidt hull inn til inntakskanalene. men tror ikke det skal gjøre noe forskjell. er flere på rcgroups som har gjort det samme. La regulatoren i ett rom under b atteriet mellom inntakskanalene. Var ett ferdig rom der måtte lage hull opp i overdelen for å få opp ledningene. Valgte å lage ett lite hull i veggen inn til cocpiten og stikke antenna inn der for å få den lengst mulig unna støykilder.

          Click image for larger version

Name:	CIMG1590.JPG
Views:	2
Size:	201.6 KB
ID:	591301Click image for larger version

Name:	CIMG1591.JPG
Views:	1
Size:	223.9 KB
ID:	591302Click image for larger version

Name:	CIMG1592.JPG
Views:	1
Size:	148.7 KB
ID:	591303Click image for larger version

Name:	CIMG1593.JPG
Views:	1
Size:	164.2 KB
ID:	591304Click image for larger version

Name:	CIMG1594.JPG
Views:	1
Size:	191.2 KB
ID:	591305
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Link til RC-Groups tråd
            Windrider F35 foamy jet - RC Groups

            Comment


            • #7
              har lest gjennom det meste i den tråden der. mye info der
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Har bare såvidt startet med EDF men ...

                Tror det er mulig å redusere vekt ved å finne bedre mere effektive vifter
                og kombinere disse med moderne LiPo batteri over 25C (35 -45C) og heller
                gå ned på Mah og opp på antall celler.

                F-4'n min flyr bra med ei Haoye Ø55x42 vifte med 850mah 35C 3S med
                1000mah noe bedre. F-16 med orginal vifte og 1000mah 4S går vertikalt
                med 18A ESC! Målte strømtrekk såvidt over 19A så det er på grensa ...

                Mange RTF/ARF fly har også dårlige inntak/utløp så med litt modifikasjon
                så har du et helt annet fly.

                Comment


                • #9
                  Vet att det med inntak ofte er for dårlig på arf. Denne har ganske store inntak så vifta slipper pusteproblemer. målte strømtrekket på den i går og den trekker ca 70A på full gass med ett 5s 3300mah t-power batteri. Tror den kan bli litt vanskelig å kaste i veien så kommer til å montere ett fast understell på den før den testes
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Hadde maiden på denne i dag, og det ble i hvertfall dagens take off Monterte på ett fast understell da jeg så det som umulig å håndstarte den. Mulig det blir retract etterhvert Hadde for små utslag kombinert med litt lite thrust så måtte bruke kanten på den nye stripa som rampe Måtte ha full gass hele tiden i lufta for att den skulle fly.

                    Den fløy greit helt stabil, men litt fremtung. Batteriet jeg hadde ble for dårlig 5s 3300mah 20c så den kuttet etter en stund og da hadde det begynt å blåse seg opp. med ett batteri med mere futt så tror jeg den flyr greit. Ikke noen racer med dette oppsettet men ok. Blir vel å invistere i noen nanotec tenker jeg, har ett annet elektro oppsett som bruker 10s så da kan batteriene kombineres.

                    En som filmet litt. fikk da med takeoff en i hvertfall

                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor View Post
                      .
                      .
                      Måtte ha full gass hele tiden i lufta for att den skulle fly.
                      .
                      .
                      Kjempe fint fly men det virket noe tregt ja Kanskje du bør satse på et understell som
                      står igjen på bakken. For å ungå å skade flyet ved landing slite skinner for landing ala rakett
                      flyet Me323.

                      Trust: Dersom mulig ta ut vifta og kjør den i benk (med beskyttelses briller m.m) og mål oppnåelig
                      trust og luft hastighet. Sammelign dette med målinger med vifte i flyet. Er det stort
                      avvik så er det mye å hente på "jukse hull" foran vifte + se etter dårlig utformet
                      avgass kanaler. F.eks i A-6 var det mye å hente mest på juksehull, fant bedre løsning
                      på utløp også se Kyosho A6 Intruder challenge - Page 2 - RC Groups

                      Ser at jeg glemte å tegne inn/ta bilde juksehullet ...
                      Last edited by Ofly61; 21-08-12, 20:47.

                      Comment


                      • #12
                        Har målt statisk thrust på flyet. det er ca 1300 gram. Så jeg har nesten 1:1 i thrust vekt forhold. Uttaket bak er 60mm.

                        Det jeg har sett av tester av denne motor/vifte kombinasjonen er 1200-1400gram thrust og optimal størrelse på utløp er 56mm så er nok ikke så mye mere å hente. håper jeg skal få litt mere ved å kjøpe ett batteri som veier litt mindre men samtidig klarer å holde spenninga litt bedre ved belastning.

                        Har sett litt på denne vifta fra hk. og tror den skal få plass da jeg måtte legge en del tape rundt 70mm vifta for att den skulle sitte fast i flyet. Men da blir det 6s oppsett som igjen betyr mere vekt så er ikke helt sikker på hva som lønner seg.

                        HobbyKing R/C Hobby Store : Alloy DPS Series 78mm EDF unit with 2120kv Motor - 2000watt
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by tyor View Post
                          Har målt statisk thrust på flyet. det er ca 1300 gram. Så jeg har nesten 1:1 i thrust vekt forhold. Uttaket bak er 60mm.
                          Merkelig ... kan være batteriet som du sier men jeg ville prøvd uten understell. Grunnen er at du sier du måtte
                          fly med full gass. Mine fly uten understell glideflyr uten motorkraft når det først er kommet opp i fart. Faktisk
                          glideflyr de så godt at det er vanskelig å lande enkelte ganger.

                          Slik jeg forstår deg så må du ha full gass for å få nok hastighet for at det skal fly.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kunne nok sikkert flydd saktere, men var redd for å fly for sakte også på første turen.

                            Det gikk ikke det jeg vil kalle fort på full gass. hadde trodd det skulle gå fortere. men skal uansett handle en ny batteripakke å prøve det litt mere før jeg evt. bytter vifte. Er jo flere på youtube som flyr samme fly med samme motor/vifte kombinasjon på 4s
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Har nå fått nytt batteri til flyet. ett nanotec 5s 4500mah 45-90c prøvde det litt statisk i modellen og ble en del mere futt ja. fikk ikke målt strøm da ampere meteret mitt er ødelagt. men statisk thrust gikk opp fra 1.3kg til 1.7kg

                              Etter 10sekunder på full trottle så holdt det fortsatt nesten 20v i forhold til mitt gamle batteri som droppet rett til 16v.

                              batteriet er litt tyngre så måtte desverre legge litt bly i halen for att det ikke skulle bli for fremtungt, men det er vist ikke ett uvanlig problem med denne modellen.

                              Så nå blir det nyt prøvetur i helga. skal prøve å få noen til å filme
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X